INDEX | COLUMNS | TEKSTEN | BIBLIOGRAFIE | MUSICALS | PODIUM | DISCOGRAFIE | [FILMS] | RADIO/TV | PERS | NAMEN |
FILMS |
film opgenomen op diverse locaties rond ouderlijk huis Lennaert Nijgh en Boudewijn de Groot in Heemstede
Een aantal fragmenten zijn herhaald in Classic Albums. Exacte details moeten nog worden uitgezocht.
De kater in de film is mogelijk Peen, de kater van de familie Nijgh.
Status: Prive-archief.
Knipsels pers:
Knipsels boeken:
Knipsels columns:
Beoogde première: september 1963
Eerste Kennemer Schoolfilm. De hoofdrollen werden vertolkt door de cast
van 'Kenneme(r) lachen! [revue]' uitgebreid met
één oud-leerling,
Hein Poulus, voor
deze gelegenheid uitgedost met een fraaie snor.
Hans Walgien is de zoon van
H.W.A.E. Walgien. Als
kind heeft hij de film twee of driemaal gezien. Op
Status:
Onbekend. Informatie is gebaseerd op knipsels. Informatie over
Wiebe Hartog, de
bijrol van H.W.A.E. Walgien
en de herinnering aan de film, zijn afkomstig van emails van Hans Walgien,
van
Knipsels pers:
Status: Onbekend. Informatie is gebaseerd op knipsels.
Knipsels pers:
Status: Onbekend. Prive-archief? Informatie is gebaseerd op knipsels.
Knipsels pers:
Eindexamen-film.
Status: Onbekend.
Knipsels pers:
Wim: titelsong mogelijk ook uitgebracht op single Een vreemde vogel
Henk van Gelder:
Op de Filmacademie had Lennaert Nijgh,
vaak met Boudewijn de Groot als cameraman, al een paar korte
filmpjes gemaakt. Daarna was hij beroemd geworden als de
tekstschrijver van Nederlands eerste echte protestsong:
'Welterusten, meneer de President'.
Maar nu Boudewijn de Groot een razendpopulair zanger was geworden,
wilde Nijgh weer terug naar de film. Hij ontleende het verhaal voor
'Een vreemde vogel' aan iets wat hij op school in Haarlem met eigen
ogen had gezien: een leerling schrijft voor de jaarlijkse
toneelavond een stuk, waarvan pas later blijkt dat hij er het
dubieuze oorlogsverleden van zijn vader in heeft verwerkt. De
produktie werd deels bekostigd uit de opbrengst van Nijghs
auteursrechten en vertoonde vooral trekken van onervarenheid,
dilettantisme en geldgebrek. Wim Verstappen prees hem in Skoop
om het feit dat hij 'een werkelijk belangwekkend Nederlands
onderwerp' had gekozen, maar liet er verder weinig van heel:
"In één adem moet hierbij gezegd worden dat de
realisatie van 'Een vreemde vogel' abominabel is." Om van 'Een
vreemde vogel' een vertoonbare film te maken, was volgens
Verstappen op zijn minst een volledige hermontage nodig. De
film kwam echter niet verder dan een vertoning op de Filmweek
van Arnhem. Uit de reacties werd het de makers duidelijk, dat
ze maar beter niet het risico van een bioscooproulement konden
nemen.
Status: Onbekend. Prive-archief?
Knipsels pers:
Knipsels columns:
Geplande opnamen: juli-augustus 1967.
Geplande voltooïng: herfst 1967.
In aantal artikelen noemen Boudewijn en Lennaert plannen voor een opvolger van Een vreemde vogel [film], met een hoofdrol voor Boudewijn en liedjes die tevens de basis zouden vormen voor een nieuwe LP die in september 1967 zou verschijnen. Het is niet bekend wat er van deze plannen geworden is, evenmin of de plannen voor de nieuwe LP iets met Picknick / De Tuin der Lusten te maken zouden kunnen hebben.
Status: Onbekend. Informatie is gebaseerd op knipsels.
Knipsels pers:
Henk van Gelder:
Hij had al voor tientallen
tv-documentaires en speelfilms de camera gehanteerd en
eindelijk wilde Frans Bromet nu zelf wel eens een film maken.
Drie jaar lang ('ik moest er steeds weer andere dingen
tussendoor doen om in mijn levensonderhoud te voorzien')
werkte hij aan 'Een tip van de sluier', een onderzoek naar de
vraag waarom zoveel verhoudingen in zijn eigen omgeving op een
echtscheiding uitdraaiden.
Om zijn mannelijke standpunten te toetsen aan die van een
gescheiden vrouw, koos hij uit reflectanten op een advertentie
een zekere Hiske - een vrouw die in heel wat recensies als een
ontdekking voor de Nederlandse film werd aangemerkt. Met haar
en zijn camera trok hij langs homo's, lesbiennes,
partnerruilende hetero's en groepstherapieën. Onderweg
registreerde hij haar nuchtere commentaar en tenslotte deed
hij, om de film naar een climax te brengen, een poging haar te
versieren. Dat hij zichzelf nadrukkelijk in de film betrok,
werd door de meeste critici als moedig ervaren. Maar omdat hij
aan het eind de ietwat gemakzuchtige conclusie trok dat de
vrouw altijd een mysterie zou blijven, werd 'Een tip van de
sluier' niet ervaren als een onvoorwaardelijk meesterwerk.
Bij de kritiek overheerste de sympathie voor de goede
bedoelingen. "Hopelijk willen de feministen deze film als
waardevol discussiestuk aanvaarden," schreef B.J. Bertina in
Nieuwsnet. In de bioscoop was er echter maar weinig
belangstelling voor; waardevolle discussiestukken zijn
doorgaans geen kassuccessen.
Knipsels pers:
INDEX | COLUMNS | TEKSTEN | BIBLIOGRAFIE | MUSICALS | PODIUM | DISCOGRAFIE | [FILMS] | RADIO/TV | PERS | NAMEN |
|
|