Type: Knipselmap

Er komen andere tijden

KNIPSELS:
Hee Boudewijn [artikel]  [1966, februari 25 - vrijdag]
[Op de LP Boudewijn de Groot] staan chansons als 'Woningnood", maar ook vertalingen van Donovan- en Dylan-nummers als "Sunny Goodge Street", dat in het Nederlands "Draai weer bij" werd. "Times are a'changin"' werd "Er komen andere tijden". Die liedjes hoort u in het televisieprogramma "Hee Boudewijn", dat vanavond op het scherm komt. [...]
Praten met Boudewijn  1966, februari
De samenwerking van Boudewijn de Groot met tekstschrijver Lennaart Nijgh is bekend en zoals op deze lp blijkt terecht. Geweldige vertalingen van 'A well respected man' en 'The times they are a-changin' [Er komen andere tijden] en 'The sounds of silence' [Het geluid van stilte].
Boudewijn de Groot werk!  [1966, februari?]
In de moderne popmuziek, afdeling folk a la Dylan heeft Nederland sinds kort een uitblinker. Hij is twintig jaar, getrouwd en vader van een zoontje. Hij heet Boudewijn de Groot. [...]
Daaraan is zijn welbekende teamwork met tekstschrijver Lennard Nijgh niet vreemd. Ook Lennard Nijgh weet wat hij doet al mag het een beetje vreemd zijn dat zo weinig mensen weten wat hij kan. Twee liedjes van deze LP, oorspronkelijke liedjes van Boudewijn en Lennard, zijn erg goed geworden. 'Meneer de president' en 'Vrijgezel' schat ik hoger dan de overigens voortreffelijke vertalingen van 'A well respected man' en 'The times they are a-changin''.
Boudewijn de Groot opmerkelijk goed  1966, april 2
De briljante Amerikaan Bob Dylan, stellig de ziel van de 'new wave' en de zich nog ontwikkelende Brit Donovan zijn hier de bekendste buitenlanders in het genre dat Boudewijn de Groot met veel allure in onze eigen taal brengt. De Groot is voor vele Nederlandse jongeren een identificatiepunt aan het worden. De onderwerpen die hij bezingt zijn reëel, al dragen de 'protesten' nooit een oplossing van de betrokken problemen in zich. Het is een krachtig en rauw wijzen op wat de meeste ouderen ontgaat. Op zijn eerste Lp (Decca DU 170011) is Dylans Er komen andere tijden daar een helder voorbeeld van. Hoeveel de Nederlandse vertaling zeker boeit, is de Amerikaanse, titel (The times they are a-changin') beter, omdat deze de actuele verandering in die tijden (hier en nu) sterker suggereert.
Met een spandoek de straat op? Niets voor mij...  1966,
Het woord heeft Boudewijn de Groot.
Liedjes als 'Welterusten, meneer de president' en 'Er komen andere tijden' hebben hem tot zegsman verklaard van veel Nederlandse jongeren, die in verzet zijn tegen de maatschappelijke orde. Er dringt zich een zwaar beladen woord op. Provo's.
'Ik hoor er niet bij - maar laten we zeggen dat ik me ermee verwant voel. Er gebeuren dingen in de wereld waar je op reageert. Dat gaat nou eenmaal volgens een bepaald patroon van politiek denken. Nou, mijn reacties plaatsen me op de linker flank. Ik ben pacifist. Toch moet je me niet in de ledenlijsten van de PSP zoeken. Ik voel me in groepen. niet thuis. Ik ga niet met een spandoek de straat op. Ik heb geen tijd om nachten lang in de cel te zitten, en ik heb er zeker geen zin in.'
Spanningen tussen kinderen en ouders zullen er altijd blijven  1967, [maart]
De zeer met het Amsterdamse lot begane Boudewijn zal dan waarschijnlijk nog minder gelegenheid hebben om zich met de activiteiten van de provo's bezig te houden. Daar antwoordt hij op: 'Mijn wilde provotijd is allang voorbij. Ik heb nu alleen nog contacten met de kern, met Duco van Weerlee en Roel van Duyn. Eigenlijk ben ik het nooit eens geweest met de wijze, waarop de aandacht van het grote publiek op de provo's werd gevestigd.' Waarom bemoei je je met de provo's? De Groot: 'In een aantal zaken kan ik met ze meedenken en meevoelen; ik ben het ook dikwijls met de provo's eens. Ze voelen zich bedreigd in deze maatschappij en daar zetten ze zich tegen af. Ze voelen zich handelingsbekwaam (en dat zijn ze ook) maar krijgen geen kansen. Van het begin af aan heb ik gezegd, dat je die maatschappij moet bestrijden met de wapens, die ze ook gebruiken. De kern is het daar ook mee eens. Dat zijn ook de jongens met de brains. Het blad Provo vind ik trouwens erg goed. Zeker 3/4 heeft waarde, heeft diepgang, is bezonnen geschreven.' Dylan? Boudewijn: 'Is een typische provo, die zonder moeilijk te doen, met heel simpele teksten de mensen eens verteld hoe verkeerd ze doen. 'Time's they are a-changing', heel eenvoudige rijmwoorden, niet te ingewikkelde melodie, daarom zo oneindig direct. Er straalt een bewogenheid en een bezonnenheid van Dylan uit, die gewoon aangrijpend is'.
De Hollandse coalitie is hersteld  1972, januari 29
Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh gaan weer samenwerken. [...] Twee fenomenen die ons in de laatste jaren van het vorig decennium bezighielden met hits-van-eigen-bodem als "Strand", "Noordzee", "Welterusten, mijnheer de president", "Er komen andere tijden", "Een meisje van zestien", "Land van Maas en Waal", "Testament", "Vrienden van vroeger" en "Prikkebeen". Wat waren we er stuk van. De enorme brokken werden weggeslikt na "Vrienden van vroeger" en we hadden het knap zwaar met "Voor de overlevenden". Dat was nog eens Hollands werk waar je zonder schaamte stil van kon worden! Het duo Nijgh-De Groot had het helemaal en iedereen sprak plotseling vol trots over het "volwassen Nederlandse chanson". Dat was in de periode tussen 1966 en 1969.
Programmaboek Concert III  1983,
Boudewijn werd de reus in de nederlandstalige 'kleinkunst'. Meer nog: voor velen in de Lage landen betekende hij wat Bob Dylan was voor de Anglosaksische wereld en hij was een introduktie tot een internationaal (protest-)songrepertoire met liedjes als 'Welterusten meneer de president' en 'Er komen andere tijden'. Maar dat zijn repertoire in zijn geheel bij een gigantisch aantal mensen zeer dierbaar was en is, bewees vooral zijn L.P. 'Vijf jaar hits', een dubbelalbum waarvan sinds de release in 1972 ruim 250.000 exemplaren verkocht werden.
'Uit mijn glorietijd heb ik een optimistisch minimum overgehouden'  1985, juni 26
Precies twintig jaar geleden maakte Lennaert Nijgh, via het melancholieke gezang van Boudewijn de Groot, zijn Testament op. Voor ons, Voor de Overlevenden beschreef hij zijn gesjochten relaties, opdat wij het beter zouden doen. Maar ook hield hij ons voor: Er komen betere tijden. Het is nu zomer 1985. Nijgh is inmiddels de 40 gepasseerd en is nog altijd non-konformist. In die hoedanigheid heeft hij zojuist de tekst voor de rockopera Ik Jan Cremer afgerond: "Het wordt een miljoenenprojekt. En of Cremer nu al of niet loodrecht op mijn verleden staat, maakt me niets uit." [...]
"Ik wil dóórklimmen. Bergop vallen er immers altijd minder doden dan bergaf"  1989, september 28 - donderdag
[Lennaert:] op al onze lp's komt in een liedje de zin uit die Dylan-song voor : er komen andere tijden. Dat is ons watermerk en ons devies. » [...]
Lennaert : « Van huis uit hebben wij, net als Jezus, allemaal gaten in onze handen. Zoals ik met geld om ga is het regelmatig dansen op de rand van de afgrond. Ooit zat ik weer 's aan de grond en toen vroeg die lui achter het loket bij de belasting : "Wat heeft u dan allemaal met dat geld gedaan ?" Ik werd zo kwaad, dat ik riep : dat heb ik naar de hoeren gebracht. Toen kwam iedereen van die afdeling naar me kijken. Zo van : òòòh ! Die jaloezie, weet je wel : ze zouden niet graag in je schoenen staan, maar ondertussen ... Nee, die veranderde tijdsgeest staat me absoluut niet aan. »
HUMO : Dan zeg je toch gewoon weer : er komen andere tijden.
Lennaert : « Dat zei de I Tjing zoveel duizend jaar voor Christus ook al. Ik bedoel, die andere tijden hoeven zich toch niet pal onder m'n neus te manifesteren : van die snotapen die alleen maar over inkomens kunnen lullen. Ben ik daarvoor in 1966 door een agent op m'n lazer geslagen ? Zulke dingen komen makkelijk boven, ik merk dat.
Vrienden van vroeger en nu  1994, december 8
[Fragment van tekst.]
In Paradiso  1996, december 6 - (vrijdag)
DE TIJDEN VAN 'Er komen andere tijden' zijn voorbij, want de tijden zijn inmiddels anders. Zoveel is me deze week wel duidelijk geworden op twee achtereenvolgende avonden. Maandag beleefde ik in het Concertgebouw de sensatie deel uit te maken van het publiek bij de mezzo-sopraan Cecilia Bartoli. [...] zo jong als de mensen maandag oogden, zo grijs waren de duiven die dinsdagavond Paradiso binnenwaaiden. Een man in pak loopt naar de bar: 'Vijf spa alstublieft.' Boudewijn de Groot trad op ('Mijn eerste concert in Amsterdam') met het Metropole Orkest onder leiding van Dick Bakker, naast de vliegende camera van de NCRV-televisie de enige die swingde.
Andere tijden voor Boudewijn de Groot  1997, februari 13 - (donderdag)
Een van de liedjes op zijn laatste cd heet Een wonderkind van 50 over een kunstenaar die zich zijn hele leven miskend voelt. Het is hem al vaak gevraagd de laatste maanden, maar dat wonderkind is niet Boudewijn de Groot of Lennaert Nijgh. Hoewel? Maar van de kunst alleen kan niemand leven, dus het werd een baantje bij een grote krant. En wat-ie verder in ziin leven heeft geschreven, hield met zijn idealen geen verband. Herkennen we daar niet Lennaert Nijgh in? En hoe groot is het Boudewijn de Groot-gehalte in: Ach, hij deed nog wel een keertje een vertaling of zoiets, waar geen eer mee kon behaald? De Groot: "Als er één liedje in het repertoire is dat én op mij én op Lennaert betrekking heeft, dan is het 'Er komen andere tijden'. Ik kan niet lange tijd hetzelfde doen. Daarom ben ik ook al een paar keer gestopt met muziek, heb ik al verschillende relaties achter de rug en ben ik mijn leven ongeveer dertig keer verhuisd. Aan deze theatertournee ligt geen drijfveer ten grondslag. Het past bij de golfbewegingen in mijn carrière. Over een paar jaar doe ik misschien weer iets heel anders. Al hoop ik privé nu toch eindelijk de rust te hebben gevonden." [...]
In het circuit van poppodia komt hij nog zelden, al volgt hij de ontwikkelingen nog wel. Bands als Van Dik Hout, De Dijk, Burma Shave en dEUS kunnen op zijn sympathie rekenen. "Marco Borsato doet mij niet zoveel, al is zijn succes verklaarbaar. Hij is typisch een kind van deze tijd. Geen geweldige stem, geen trendsetter, maar een aardige jongen met een algemene jaren 90-uitstraling. Het publiek heeft behoefte aan een idool dat het massaal kan koesteren. Zo is de geschiedenis altijd al geweest, of ze nu Jezus, Hitler, Elvis Presley of Marco Borsato heten. En over vijf jaar is het allemaal weer voorbij. Massaliteit is haar eigen katalysator." Dertig jaar geleden was het rebellie, nu zijn het de zorgvuldig geformuleerde woorden van een gerijpt mens. De essentie van zijn uitspraken lijkt dezelfde te zijn gebleven als in het gezamenlijk lijflied van Boudewijn en Lennaert. En de man bovenaan is de laagste van straks, want er komen andere tijden!
"Ik doe wat ik doe"  2000, september 28 - (donderdag)
[Lennaert:] "'Er komen andere tijden' is een wapenspreuk geworden. Misschien is het een oude koe of een open deur, maar deze wijsheid werd wel het watermerk van alle platen die Boudewijn en ik hebben gemaakt. Voor mij betekent het dat alles verandert. Alles komt en alles gaat. Leven is beweging."
"De oorspronkelijke tekst is van Bob Dylan: 'The times they are a-changing'. Die tekst verwijst naar de bijbel, zoals zoveel teksten van Bob Dylan naar de bijbel verwijzen. Maar wie weet dat nog? De kennis van de bijbel neemt af. Ik vraag me wel eens af of er over een tijd nog iémand is die de teksten van Bob Dylan begrijpen. Misschien geeft dat niet, maar zonder een beetje kennis van de bijbel worden grote delen van de literatuur en de beeldende kunst cryptisch."
"Ik heb ook wel eens naar de bijbel gegrepen. Ik wist niet wat ik met een tekst voor Rob de Nijs moest en dacht: Ik haal er het kookboek bij! Dat doet oom Bob ook! Het was een noodgreep, maar in psalm 150 vond ik een versregel die ik goed kon gebruiken: 'Alles wat adem heeft, love de Heer'. Dat werd dus: 'Laat alles wat ademt in vrede bestaan'." [...]
"Ik heb voor Adèle Bloemendaal geschreven, voor Rob de Nijs, voor Ramses Shaffy, maar het begon met Boudewijn en uiteindelijk schrijf ik nu weer alleen voor Boudewijn. Wat moet jong talent nou met een oude man als ik? Veel zal ik niet meer schrijven. Ik ben nooit een veelschrijver geweest, maar ik heb er geen punt achter gezet. Mijn verzameld werk is niet het einde. Het beste moet ik nog maken. Er komen andere tijden."
Ik doe wat ik doe  2000, september
Een ander leuk weetje [in Ik doe wat ik doe [boek]]: "De regel 'Er komen andere tijden' - uit De Groots gelijknamige hit uit 1965, HJ - werd het watermerk van al de platen die Boudewijn en ik gemaakt hebben. Er staat altijd één lied op, waarin deze regel op de een of andere manier verwerkt is."
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email