Type: Knipselmap

Vrijgezel

KNIPSELS:
Boudewijn de Groot werk!  [1966, februari?]
Daaraan is zijn welbekende teamwork met tekstschrijver Lennard Nijgh niet vreemd. Ook Lennard Nijgh weet wat hij doet al mag het een beetje vreemd zijn dat zo weinig mensen weten wat hij kan. Twee liedjes van deze LP, oorspronkelijke liedjes van Boudewijn en Lennard, zijn erg goed geworden. 'Meneer de president' en 'Vrijgezel' schat ik hoger dan de overigens voortreffelijke vertalingen van 'A well respected man' en 'The times they are a-changin''. [Er komen andere tijden]
Boudewijn de Groot wil dat de mensen luisteren  1966, (in/omstreeks augustus?)
Met of zonder lang haar, Boudewijn heeft het klaar gespeeld om "in" te worden. En de onbekende leerling van de Filmacademie in Amsterdam, die "Per ongeluk" eens een liedje zong in een filmpje van een vriend, werd een ster. Zijn opvattingen van het leven, de manier waarop hij met vrienden en kennissen uit zijn kringetje omgaat, is er overigens geen cent door veranderd. Nog steeds is hij een jongen, die eerder een verlegen indruk maakt dan een geroutineerde. Hij lijkt slecht uit zijn woorden te kunnen komen, maar wie even dieper doorgraaft, merkt dat Boudewijn de Groot achter die verlegenheid niet minder goed weet wat-ie wil, wat-ie denkt. Moeilijk maar zorgvuldig, hakkelend, zèlf met geen woord tevreden, probeert hij zijn meningen uit te leggen. Die verlegenheid is er overigens de oorzaak van geweest dat hij in vele interviews nauwelijks of niet "uit de verf" kwam. Omdat het aandacht en goede wil vraagt de genuanceerde meningen van de troubadour van "Een meisje van zestien", maar ook van "Vrijgezel" en "Meneer de President" te begrijpen.
Boudewijn de Groot wil geen etiket  1967, januari 14
Er is sinds de eerste opname ("Op 14 mei '64, zo'n datum vergeet je niet!") heel wat gebeurd, zowel met de tekstdichter als met de uitvoerende kunstenaar. Boudewijn kreeg de verantwoordelijkheid voor een pril gezin. En Lennaert, al is hij dan nu weer thuis in het veilige Heemstede, woonde als leerling van de filmacademie een poos in een sloophuis in de Amsterdamse Reyer-Anslostraat, waar de politie van het bureau Overtoom om zo te zeggen in en uit liep. Hij weet dus van wanten als het gaat om het provotariaat en belendende bevolkingsgroepen. Dat proef je trouwens uit een tekst als Vrijgezel, een gevat met zeer beeldende dichtregels: "de peuken op de borden, en de kruimels in het bed" en "mensen die het beter wisten waren allemaal fascisten, die het aan verstand ontbrak".
Een vreemde vogel [artikel]  1967, [april? mei?]
Lennaert Nijgh. De naam klinkt intussen bekend in Nederlandse oren. Hij is de man die Boudewijn de Groot van teksten voorziet. De man áchter Boudewijn, verantwoordelijk voor de poëzie die de langharige, hoogst individualistische bard van deze gekke tijd met zoveel succes in klanken verpakt. Om maar enkele titels te noemen: Lied voor een kind dat bang is in 't donker, en Beneden alle peil, en Vrijgezel. En ook, natuurlijk: Land van Maas en Waal, dat dit jaar dé carnavalsschlager werd.
De wonderbaarlijke herrijzenis van Boudewijn  1999, maart 13
De chansonnier zingt zijn ballades over de verrukkingen en kwellingen van het kleine leven, verloren en herwonnen liefdes en de drang naar vrijheid die zelfs de grootste burgerman nog wel eens in zich voelt. Uit de zaal klinkt steeds meer gezucht en gekreun van herkenning. 'Oooh!' als Boudewijn De roos zingt: 'Nooit was een geur zo zoet, en nooit een huid zo zacht!' In het donker zingen en lispelen de fans de teksten mee, van de oude èn de nieuwe nummers. Woorden als 'eenzaam', 'vagebond' en 'goeie ouwe tijd' roepen onmiddellijk associaties van weemoed en verlangen op, zonder dat duidelijk is waar de tekst eigenlijk over gaat. Achter me zingt een dikke man luidkeels mee. Hij applaudiseert hard met zijn grote slagershanden en roept, als de zanger het over een schilderij van een mooie jonge vrouw door Frans Hals heeft, 'Mona Lisa!' Maar de tekst van Malle Malle Babbe kent hij, en dat zal hij laten merken ook.
Gezongen eerbewijzen voor Lennaert Nijgh  2000, april 4
Omdat de samenstellers van het programma desalniettemin kozen voor het meer bekende werk, betekende dat gisteravond een keuze voor de nostalgie, waarin de hele zaal kon zwijmelen. De hommage werd daardoor snel een groot feest van herkenning. Met name dankzij de inbreng van Boudewijn de Groot, die met hits zoals 'Vrijgezel' de zaal plat speelde.
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email