Type: Knipselmap

Testament

KNIPSELS:
[bespreking tweede elpee]  1966, [november?]
Er is nog een tweede sleutel: Zoals 'Beneden alle peil' een algemene situatie beschrijft, die de impuls geeft tot het afrekenen met het verleden, zo ontketent 'Het land van Maas en Waal' bij Boudewijn persoonlijk hele associatiereeksen, die tot ver in zijn jeugd teruggaan.In een nogal absurde tekst 'met Jeroen beelden' probeert Lennaert Nijgh die chaotiese assosiatieketens weer te geven. De overige liedjes beschrijven verder de afrekening met het verleden, waarbij hier en daar een derde fase een rol gaat spelen: de toekomst. Maar hierover later. De afrekening met het verleden, de jeugd, komt het scherpst tot uiting in het liedje 'Testament', waarvan de eerste regels luiden: 'Ik maak het testament op van mijn jeugd, hoewel ik geen geld of goed heb weg te geven. Deze situatie, het zich rekenschap geven van de jeugd en de poging die herinneringen te verwerken, om vervolgens als 'volwassene' (wat is dat?) het leven in te gaan, is wel het hoofdthema van de plaat te noemen.
De Hollandse coalitie is hersteld  1972, januari 29
Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh gaan weer samenwerken. [...] Twee fenomenen die ons in de laatste jaren van het vorig decennium bezighielden met hits-van-eigen-bodem als "Strand", "Noordzee", "Welterusten, mijnheer de president", "Er komen andere tijden", "Een meisje van zestien", "Land van Maas en Waal", "Testament", "Vrienden van vroeger" en "Prikkebeen". Wat waren we er stuk van. De enorme brokken werden weggeslikt na "Vrienden van vroeger" en we hadden het knap zwaar met "Voor de overlevenden". Dat was nog eens Hollands werk waar je zonder schaamte stil van kon worden! Het duo Nijgh-De Groot had het helemaal en iedereen sprak plotseling vol trots over het "volwassen Nederlandse chanson". Dat was in de periode tussen 1966 en 1969.
'Ik hou er natuurlijk iets aan over'  1977, februari 26
Boudewijn de Groot (32), de in zichzelf gekeerde pionier van het Nederlandse luisterlied, is gezwicht voor de morele pressie die er vanuit België op hem werd uitgeoefend. Na jarenlang een nogal teruggetrokken bestaan te hebben geleid, vertoont hij zich sinds november '76 weer 'live' aan het Vlaamse publiek. [...] Zij worden niet teleurgesteld. Boudewijn heeft grondig gerepeteerd met zijn tijdelijk in het leven geroepen Jeroen Bosch Band, kent alle teksten weer van buiten en de hits van weleer bruisen van vitaliteit. Noem ze maar op: Meisje van zestien, Aeneas nu, Het Spaarne, De Waterdrager, Ballade van de vriendinnen van een nacht, Beneden alle peil, De Noordzee, Verdronken vlinder, Testament, Jimmy, Als de rook om je hoofd is verdwenen. Anderhalf uur blijde herkenning.
Boudewijn de Groot straks Liedermacher  1983, september 3
Na de glorieperiode rond 'Het land van Maas en Waal', 'Mijnheer de president', 'Testament' en 'Meester Prikkebeen' had Boudewijn de Groot er in 1969 plotseling genoeg van en nam afscheid van zijn fans. [...]
Van zijn pioniersarbeid, verricht met Lennaert Nijgh met wie hij binnenkort ook weer hoopt samen te werken, zegt de nog altijd wat dromerige zanger inmiddels wel afscheid te hebben genomen. "De fans die straks rond november wellicht naar de concerten komen, moeten niet meer verwachten dat ik al mijn oude hits voor ze speel. Dit programma is echt mijn keuze. Als ik bijvoorbeeld 'Testament' nog doe, dan zal dat in een toegift zijn, zodat ik me in het officiële gedeelte niet hoef te compromitteren."
Welterusten meneer Boudewijn de Groot  1983, november 22
Donderdag - 2 februari - treedt hij op in 't Speelhuis te Helmond. Boudewijn de Groot (39) brengt daar niet alleen zijn oude nummers, er is ook nieuwer werk bij. Het bijwonen van een van z'n eerste optredens, afgelopen vrijdag in Neerpelt, leerde dat werkjes als 'Verdronken vlinder', 'Jimmy', 'Het testament' en 'Land van Maas en Waal' nog steeds het meeste succes hebben en ook het meest overtuigend overkomen. [...] In een interview verklaarde De Groot onlangs niet geheel meer achter zijn oude repertoire te staan. "Liedjes als 'Testament' en 'Verdronken Vlinder', daar kom je eigenlijk niet onderuit, maar persoonlijk zing ik ze liever niet. 'Het Land van Maas en Waal' doe ik in elk geval niet," sprak onze man in een informatieve bui. En wat zingt hij dan als toegift? Juist 'Land van Maas en Waal' en ook 'Verdronken Vlinder' en 'Het testament'. Tsja, zoiets roept vragen op.
Programmaboek Concert III  1983,
Boudewijn werd de reus in de nederlandstalige 'kleinkunst'. Meer nog: voor velen in de Lage landen betekende hij wat Bob Dylan was voor de Anglosaksische wereld en hij was een introduktie tot een internationaal (protest-)songrepertoire met liedjes als 'Welterusten meneer de president' en 'Er komen andere tijden'. Maar dat zijn repertoire in zijn geheel bij een gigantisch aantal mensen zeer dierbaar was en is, bewees vooral zijn L.P. 'Vijf jaar hits', een dubbelalbum waarvan sinds de release in 1972 ruim 250.000 exemplaren verkocht werden. Alle lievelingen van het publiek staan er dan ook op: 'Meisje van zestien', 'Welterusten meneer de president', 'Het Land van Maas en Waal', 'Testament', 'Meester Prikkebeen', enz...
Boudewijn de Groot: nog steeds in de roulatie  1984, januari 7
Concert van Boudewijn de Groot met begeleiding van Jan Rietman (piano), Hans Janssen (synthesizer), Hans Hollestelle (gitaar), Jan Vermeulen (bas) en Louis Debij (slagwerk); vrijdag en zaterdagavond in de grote zaal van de Stadsschouwburg (Tilburg), 20.15 uur. [...]
Als liedjeszanger trad hij op in wat toentertijd doorging voor het alternatieve circuit en kwam met het ene succesnumer na het andere. 'Meisjes van zestien', 'De eeuwige soldaat', 'De Noorzee', 'Testament' en 'Welterusten mijnheer de president'. [...]
Was vroeger een gitaar voor 'Bo' (zoals ie zich in Duitsland laat noemen) voldoende, nu bedient hij zich van een een complete begeleidingsband, die laat horen, dat hij er is. In "Code' bijvoorbeeld (met muziek van Hennie Vrienten) is dat goed te merken, evenals in Boudewijns versie van 'Annabel' en 'Malle Babbe' en in het nummer 'De laatste vrouw'. Allemaal nummers, die de moeite waard zijn, maar het oud spul mag er ook nog altijd zijn. Gelukkig gaf Boudewijn daarvan in de toegift nog blijk: 'Verdronken vlinder' en 'Testament' zijn onverbrekelijk met hem verbonden.
'Uit mijn glorietijd heb ik een optimistisch minimum overgehouden'  1985, juni 26
Precies twintig jaar geleden maakte Lennaert Nijgh, via het melancholieke gezang van Boudewijn de Groot, zijn Testament op. Voor ons, Voor de Overlevenden beschreef hij zijn gesjochten relaties, opdat wij het beter zouden doen. Maar ook hield hij ons voor: Er komen betere tijden. Het is nu zomer 1985. Nijgh is inmiddels de 40 gepasseerd en is nog altijd non-konformist. In die hoedanigheid heeft hij zojuist de tekst voor de rockopera Ik Jan Cremer afgerond: "Het wordt een miljoenenprojekt. En of Cremer nu al of niet loodrecht op mijn verleden staat, maakt me niets uit." [...]
Onze wortels zaten diep in de villawijk  1990, september 21
De Groot verklaarde op zijn eenentwintigste zijn wilde haren al verleden tijd ('Na eenentwintig jaren in dit leven / maak ik het testament op van mijn jeugd').
Boudewijn de Groot: onbelast op het witte doek  1990, september 24
HILVERSUM - Punt één: het vraaggesprek kan beter niet gaan over zijn verleden als Nederlands meest beluisterde troubadour van de jaren zestig. Mocht dat toch gebeuren, dan zou het wel eens vervelend kunnen worden, waarschuwt de publiciteitsdame. "Want dan gaat Boudewijn zo'n beetje zwijgend zitten glimlachen! Hij heeft gewoon geen zin om het spelletje mee te spelen." Punt twee: hij is zeer stipt, dus wel op tijd willen komen.
Het valt allemaal reuze mee, te beginnen met het feit dat Boudewijn de Groot erg menselijk vijf minuten te laat arriveert en niet dichtklapt als zijn verleden even ter sprake komt. Het doet alleen niet meer zo terzake sinds hij drie jaar geleden is gestopt met muziek, omdat hij geen zin meer had in optredens. Wat hij wel steeds heeft gemerkt, is dat ook jongeren zijn liedjes van vroeger ('Het Land van Maas en Waal', 'Meisje van zestien', 'Testament', 'Mijnheer de President', 'Verdronken vlinder') vaak woordelijk uit het hoofd kennen. "Je zou het muzikale recycling kunnen noemen."
Boudewijn de Groot kruipt in de huid van Tsjechov  1991, september 10
Je brengt als zanger natuurlijk wel een erfenis mee als je daar als musicalster op het toneel staat...
"Je moet daar aan de ene kant als zanger overheen kijken," meent Boudewijn de Groot. "Aan de andere kant moet je het publiek ook niet herinneren aan die erfenis (Hij schrijft daarbij aanhalingstekens met één vinger in de lucht). Ik ben voor die rol gevraagd, omdat ik kennelijk een bepaalde uitstraling heb die erin past, een stemklank die voor die rol geschikt is. Daar moetje dan gebruik van kunnen maken, vind ik. In hoeverre de mensen blijven denken: zong hij nou maar Testament, tja, dat weet je dan toch nooit! Maar de mensen komen niet naar een zangavond van Boudewijn de Groot, ze komen voor de hele musical."
"Wat overbleef, was het Indonesië-gevoel"  1992,
"Testament", "Verdronken vlinder", "Het land van Maas en Waal". Wie deze liedjes kent, weet ook wie Boudewijn de Groot is, maar voor degenen die hem nog niet kennen: hij was een van de belangrijkste zangers van de jaren zestig en zeventig en maakte klassieke LP's als "Voor de overlevenden", "Waar ik woon en wie ik ben" en "Hoe sterk is de eenzame fietser".
Vrienden van vroeger en nu  1994, december 8
[Boudewijn] lijkt er genoegen in te scheppen ongrijpbaar te zijn.
NIJGH: "Nou, een genoegen mag je het niet noemen. Hij is introvert - een benauwde jas die je niet zelf kiest. Ik lul graag. Ik ben ook altijd degene geweest die de initiatieven nam, de contacten legde. Mijn teksten waren er steeds eerder dan zijn muziek. Boudewijn zegt nu nog stupéfait te zijn over wat er is gebeurd - de hits, het succes. Land van Maas en Waal, Testament, Verdronken vlinder, hij stond erbij en keek ernaar."
'Ik ben nog nooit uit mijn dak gegaan, waarom zou ik?'  1996, mei 25
Twee keer stond [Boudewijn] op het podium te huilen. "Het is mij eens overkomen toen ik Testament begon te zingen. Het gebeurde zomaar. Nee, het had niets te maken met de tekst, het was de sfeer van die avond, van die zaal. Alles klopte: het tempo, de timing, de frasering, de intonatie. In de zaal hing een sfeer van enorme verbondenheid. De ontroering ontstond rond het resultaat, niettemin even legitiem als ontroering om het inhoudelijke. De tweede keer schoot ik vol bij het zingen van Moeder. Het liedje werd op de juiste manier gezongen. Mijn stiefmoeder zat in de zaal. Ineens bedacht ik: zij heeft mij langer gekend dan mijn moeder en toch zing ik niet over haar. Ik zing over mijn echte moeder. Terwijl ik daar op het podium stond, kreeg ik het gevoel dat zij mij stimuleerde om nog mooier te zingen. Toen werd ik geraakt door een steekvlam van medelijden Of misschien was het wel echt verdriet."
'Ik kan in het harnas sterven'  1996, juni 14
De Groot: "'Een meisje van zestien' was een zware concessie voor me. Elektrische gitaren waren volstrekt uit den boze, voor een beetje 'folkie'. Maar ik had al gauw door dat commercieel succes artistieke vrijheid gaf. Tussen '65 en '69 hebben we praktisch kunnen doen wat we wilden. Dat hebben we met dusdanig jeugdig enthousiasme gedaan, dat het een wonder mag heten dat er zoveel 'klassiekers' uitgekomen zijn. 'Testament', 'Het Land van Maas en Waal', 'Verdronken vlinder', 'Picknick', het hield niet op. We waren de hitmachine geworden waar we op school al op af hadden gegeven. En hij was volledig dolgedraaid. Net als wij trouwens."
Boudewijn en zoon  1996, december 4 - (woensdag)
[Bespreking Boudewijn de Groot in Paradiso] Opvallend was hoe goed de rest van zijn repertoire de tand des tijds doorstaan had. Waarbij wel opgemerkt dient te worden dat De Groot de protestsongs van weleer en het echte psychedelische werk maar thuis had gelaten. Geen 'Welterusten meneer de President dus, geen 'Picknick'. Maar wel liedjes als 'Verdronken vlinder' en 'Testament'; liedjes die behoren tot de klassiekers van de Nederpop.
Boudewijn de Groot maakt nieuwe tournee tot een feest  1997, januari 17
Boudewijn de Groot met de try-out van 'Een Nieuwe Herfst'. [...] Als dan op de valreep die hits van toen komen, weet je dat het eigenlijk niet meer hoeft. Kleinoden als 'Testament' en 'Verdronken vlinder' mogen in het doosje jeugdsentiment blijven. Ze hebben waardige opvolgers gevonden in prachtige nummers als 'De roos' en 'De Engel is gekomen'. Boudewijn de Groot is overtuigend, zoals hij altijd was, met muziek die vertrouwd klinkt, maar toch anders is. Laat de winter maar komen.
De twijfels van een troubadour  1997, februari 7
[Bespreking Nieuwe Herfst Tournee] Vanavond zijn ze en masse speciaal gekomen voor die bekende zanger van weleer, de vertolker van beroemd geworden liedjes als Testament, Jimmy, Het land van Maas en Waal of Prikkebeen. Voor die in Heemstede opgegroeide jongen met zijn gitaar, die ruim dertig jaar geleden voor het eerst de hoofden op hol bracht, in dit soort theaters in de provincie, en die nu weer hier staat, voor het thuispubliek.
Andere tijden voor Boudewijn de Groot  1997, februari 13 - (donderdag)
Over belangstelling heeft Boudewijn de Groot tot dusver ook geen klagen. De try-out in theater De Willem in Papendrecht - afgelopen vrijdag - is geheel uitverkocht. Publiek is er van alle leeftijden, al is de generatie die het liedje Testament uit 1966 woord voor woord kan meeneurieën in de meerderheid. De Groot laat zich begeleiden door zeven door de wol geverfde muzikanten onder wie de ex-Doe Maarleden Ernst Jansz en Jan Hendriks en éminence grise van de Nederpop Jan de Hont.
Meer dan alleen nostalgische roem  1997, februari 21
EMMEN - De roodzwart geblokte jas die hij dertig jaar droeg op de hoes van 'Voor de Overlevenden' hing hij aan een wand van het decor. Of we dat toch wel hebben gezien, vraagt Boudewijn de Groot na het slotapplaus aan zijn publiek in Theater De Muzeval in Emmen, waar zijn nieuwe theatertour woensdagavond begon. Vervolgens begint hij aan een blokje toegiftjes, waaronder ook liedjes van die vermaarde grammofoonplaat, zoals 'Testament', 'Verdronken vlinder' en 'Het Land van Maas en Waal'. Fans zingen de nummers hardop mee en op dat moment krijgt de avond zijn onvermijdelijke nostalgisch tintje. Toch is de gote kracht van dit theaterconcert juist dat de hoge kwaliteit van het afwisselend geheel het gemakkelijk wint van die goede herinneringen aan dat vroegere repertoire.
'Bij de Stones hoop ik ook op Satisfaction'  1997, februari 21
[Bespreking 'Nieuwe Herfst Tournee'] Bij het betreden van De Muzeval op woensdagavond krijgt De Groot wat 'de provincie' aangaat even gelijk. Het 'multifuncitonele' theater met zijn automatische schuifdeuren en kakelbonte inrichting maakt een verdronken vlinder van de bezoeker. Maar niets ten nadele van het Emmens publiek dat volgens de zanger opvallend snel los kwam. De Groot vindt het niet vervelend dat er nog steeds antieke hits als 'Testament' en 'Tante Julia'op het repertoire staan.
"Het is geen verplichting, hoewel ik denk dat het publiek wel teleurgesteld zou zijn als ik niets uit die tijd zou spelen. Als ik naar de Stones ga, dan hoop ik ook dat ze 'Satisfaction' spelen. En ik vind het nog steeds mooie nummers. Wat ik wel opvallend en positief vind: het publiek van nu is veel ontvankelijker voor nieuwe repertoire. Nu gaan ook onbekende nummers mee in de waardering."
Boudewijn de Groot in de Vooruit te Gent  1997, mei
[Bespreking van Nieuwe Herfst Tournee: Gent (B)] Tegen het einde van de dik twee uur durende set (onderbroken door de obligate theaterzaal-pauze) en tijdens de bisnummers kregen de mensen datgene waar ze op zaten te wachten. Hits zoals daar zijn Jimmy, Als de rook om je hoofd is verdwenen (opgedragen aan alle hippies die Gent nog rijk is), Een tip van de sluier en Testament volgden elkaar in een angstaanjagend tempo op.
Nederpop, hippies en muziekmafia  1997, juli
Het begint in 1964 met Strand (Je gaat er op de brommer heen / en ligt dan plat tot kwart voor één / dan ga je kijken naar een vrouw / die je wel graag versieren zou / dan krijg je ruzie met haar man / die toevallig boksen kan / en met je tanden in je hand / sjok je weer verder langs het strand) en daarna volgen talloze klassiek geworden nummers als Testament, Meisje van 16, Voor overlevenden, Prikkebeen, Het Land van Maas en Waal, Jimmy, Tante Julia en Malle Babbe. [...]
Playboy: Misschien heb ik nooit goed naar de tekst geluisterd. Maar Hoe sterk is de eenzame fietser is zo'n regel die zich in je kop nestelt. Als ik iemand in de wind door het landschap zie trappen, denk ik aan die regel. Jullie hebben wel voor meer regels gezorgd die zich in ons nationale onderbewustzijn hebben genesteld.
De Groot: Maar De eenzame fietser is niet van Lennaert Nijgh, dat is van Ruud Engelander.
Playboy: Het land van Maas en Waal...
De Groot: Dat is wel degelijk van Lennaert. Net als Testament, Verdronken Vlinder en Malle Babbe. Lennaert is altijd gezien, en dat is nog steeds zo, als een van de beste tekstdichters in de lichte muziek. Het zijn prachtige teksten en technisch heel muzikaal geschreven. Op een melodie.
Playboy: Ik dacht dat je de melodie pas schreef als de tekst klaar was.
De Groot: Hij schrijft zijn teksten op een eigen melodie. Misschien dat dichters als ze schrijven altijd een melodie horen, ik weet het niet.
Tourboek 97/98  1997,
[Boudewijn] Als toegift spelen we oude nummers: Julia, Testament, Maas en Waal.
Getemde zwerver  1998, februari 21 - (zaterdag)
[Boudewijn:] Toch was ik toen niet erg gelukkig met mezelf. Je bent bekend, dus veel mensen hebben een mening over je. Als ze je fantastisch vinden, dan is de wereld een roze suikerspin. Maar als je tien seconden later hoort dat alles kut is, dan gaat alles op zwart. Tegen die negatieve reacties begon ik mij te wapenen. Op festivals had ik ook vaak te maken met het feit dat ik met mijn gitaartje en Nederlandse teksten detoneerde tussen de Engelstalige beatbands. Hits als 'Land van Maas en Waal' en 'Meisje van 16' waren herkenbaar, maar bij onbekendere nummers als 'Testament' en 'Verdronken Vlinder' kon ik worden uitgejouwd. Dat vond men zijige burgertruttenliedjes, zoetsappig gebeuzel. Zeker in die tijd was ik iemand die zich liet meevoeren door impulsen, stemmingen, buien - die behoorlijk negatief konden zijn. [...]
Over een paar dagen sta ik met mijn band in het Concertgebouw. Een jongemannendroom. We krijgen fantastische reacties op onze tour, maar voor het grote publiek is Boudewijn de Groot nog steeds die jongen met de Spaanse gitaar. Nummers als 'Testament', 'Verdronken Vlinder' of 'Jimmy/De Eenzame Fietser' leven nog steeds heel sterk. Geen punt voor mij. De oude Bob Dylan was toch 'Blowing in the Wind', de Rolling Stones blijven verbonden met 'Satisfaction'. Ik vind het niet erg die klassiekers een plaats te geven in mijn nieuwe repertoire. Ik hoop wel dat nummers van nu, zoals 'Een Wonderkind van Vijftig' en 'De Roos', over twintig jaar ook klassiekers zijn. [...]
Het verleden. Ik heb iets met het verleden. Er zit iets Anton Pieckerigs in mij. Over het verglijden van de tijd voel ik soms een wanhopige machteloosheid. Dat je 'gisteren' niet kan terughalen... zó zonde. Niet dat ik heden en toekomst afzweer en maar domweg zit te somberen over de vergankelijkheid van het leven, maar ik heb zeker last van verzengende nostalgievlagen. Vraag niet waarom. Het overkomt me. Weet je waar ik van hou? Dingen die afgerond zijn. Ik woon in Heemstede, werk weer samen met Lennaert en sta op het podium nog immer 'Verdronken Vlinder' en 'Testament' te zingen. De cirkel is rond. Ik kan doodgaan of opnieuw beginnen. Móói vind ik dat.
Hoe Jan Klaassen Rob de Nijs weer de weg naar showland wees  1998, augustus
De teksten van Lennaert Nijgh lagen in de jaren zeventig op ieders lippen. Als huisschrijver van Boudewijn de Groot had hij grote successen met nummers als 'Testament' en 'Land van Maas en Waal'. Maar het zag er naar uit dat de samenwerking tussen de twee op dood spoor zat. "Boudewijn was inmiddels met overgave aan een identiteitscrisis bezig," schrijft Nijgh in zijn boek 'Tekst en Uitleg'. "Zei hij eerst weinig, nu zei hij niets meer, dook onder in de Amsterdamse 'sien' en wilde niet meer zingen. Ik zocht andere mogelijkheden. In de door mij vertaalde musical Salvation speelde Rob de Nijs mee. Hij was een beetje aan het overeind krabbelen na een stormachtige carrière die in een absoluut dieptepunt leek te zijn beland."
De wonderbaarlijke herrijzenis van Boudewijn  1999, maart 13
In de jaren 60 en begin jaren 70 was hij de populairste vertolker van het Nederlandse lied. Iedereen kende De Eenzame Fietser uit het hoofd, iedereen dweepte met hem. Daarna ging het bergafwaarts. Hij verzoop in een Drentse commune, vertaalde jarenlang thrillers in Overveen en verdween naar Californië. Hij maakte lullige platen en trad in 1985 voor het laatst op als muzikant, en dan nog vooral in België. Wel dook hij op in twee succesvolle musicals (Tsjechov en Anne Frank), maar de legendarische zanger van Testament, Het Land van Maas en Waal, Meester Prikkebeen en Verdronken vlinder leek voorgoed verleden tijd. [...]
Het optreden is een sentimental journey van drie uur. Bij de meezingers De engel is gekomen en Land van Maas en Waal gaan de dikke man en zijn familie volledig uit hun dak. Alles aan hem en zijn dikke zussen lilt en trilt, schudt en beukt in het luchtledige. Een zee van rode schouwburgstoelen deint op en neer. "Maar liever dàt nog dan het bord voor z'n kop van de zakenman," zingen we. "Want daar wordt-ie alleen maar slechter van." Bij Testament klinkt er vanaf de voorste rijen zowaar een spontaan vrouwenkoor op, een zoete, smachtende lokroep van provinciale sirenes die alle schroom van zich afwerpen nu hun droomman na 30 jaar weer is verschenen.
Koning Boudewijn  1999,
Toen Boudewijn de Groot drie jaar geleden centrale gast was op Nekka-Nacht, betekende dat zowat een comeback voor de man. Verdronken vlinder, Testament, Als de rook om je hoofd is verdwenen, Hoe sterk is de eenzame fietser... Het was al lang geleden. Maar de Nederlander is sindsdien nauwelijks nog van de theaterplanken van uitverkochte zalen weg te branden. [...] Boudewijn de Groot: "Ik ben een symbool van muziek van vroeger. Enfin, een symbool? "Symbool" is zo uniek. Noem het "een exponent van een bepaalde periode". Hoe dan ook, veel actueels hangt er niet om mij heen. Dat besef ik best. Maar ik ga kennelijk langer mee dan ik zelf ooit gedacht had. Ik merk dat er aardig wat jonge mensen in de zalen zitten, geboren nadat mijn bekendste platen uitgekomen zijn. En als ik dan zie dat iemand van veertien nu nog geraakt kan worden door Testament, dan herkent die daar zeker niet de gevoelens van de jaren zestig in maar iets tijdloos. Zou mijn werk dan toch een universele snaar raken? Nu ja, ik was en ben er niet bang voor opnieuw op te treden. Er is tenslotte weinig veranderd. Ja, het publiek ziet er wat anders uit, maar de mensen reageren in wezen op dezelfde manier. En ook ik ben eigenlijk altijd dezelfde gebleven."
Boudewijn de Groot over Tsjechov  2000, februari 14
Boudewijn de Groot is meer dan alleen de zanger van klassieke songs als Het Land van Maas en Waal, Mijn testament en Hoe sterk is de eenzame fietser, of de zanger van beschouwende teksten als op zijn laatste cd Een nieuwe herfst. Het toneelspelen dat hij op de middelbare school leerde, voerde hem uiteindelijk naar de echte Bühne. Hij speelde de vader van Anne Frank in Het dagboek van Anne Frank. En in het begin van de jaren negentig vertolkte hij de hoofdrol in de musical Tsjechov van Robert Long en Dimitri Frenkel Frank.
Gala van het Nederlandse lied  2000, maart 18
Tijdens het 'Gala van het Nederlandse lied' is er veel aandacht voor de liedjes van Boudewijn de Groot en voor de zanger zelf. Hij is de eerste die de 'Radio 2 Zendtijd Prijs' krijgt, omdat zijn werk van blijvende waarde is voor de Nederlandstalige muziek. [...] Sjors Fröhlich over de winnaar van de eerste 'Radio 2 Zendtijd Prijs': "Ik was indertijd veel te jong om zijn hoogtijdagen mee te maken, maar die schade heb ik later ingehaald. In de jaren zestig en zeventig stond Boudewijn de Groot niet alleen voor muziek, maar voor een hele beweging. Van zijn vroegere werk is 'Testament' mijn favoriet. Samen met tekstschrijver Lennaert Nijgh vormde Boudewijn de Groot een inspirerend duo."
"Ik doe wat ik doe"  2000, september 28 - (donderdag)
Het verzameld werk van Lennaert Nijgh is uit. 'Ik doe wat ik doe'. Een kloek boek met klassiekers als 'Het Land van Maas en Waal' en 'Malle Babbe', 'Pastorale' en 'Meester Prikkebeen', 'Tante Julia' en 'Testament'. Een gesprek met de Haarlemse schrijver, die in de jaren zestig naam maakte met zijn teksten voor Boudewijn de Groot. "Ik heb weinig met la-la-la en na-na-na."
Popbibliotheek  2000, november
Lennaert Nijgh is natuurlijk bekend van zijn werk met Boudewijn de Groot, voor wie hij juweeltjes als Strand, Testament, Het Land van Maas en Waal en Meisje van zestien schreef.
Het Portret: Lennaert Nijgh is zijn eigen strengste criticus  2001, februari 3 en 4
Vlak voor ik in de taxi stap, vraag ik Nijgh weer wat zijn favoriete nummer van eigen hand is. "De Reiziger", zegt hij, zonder enige aarzeling.
Wat? Niet 'Testament', 'Verdronken Vlinder', 'Malle Babbe' of 'Pastorale', door radioluisteraars vorig jaar nog verkozen tot het beste Nederlandstalige lied aller tijden? Ophouden nu je nog vóór staat, zegt de blik in Lennaert Nijghs ogen. Maar zelf zegt hij niets. Hij zou het beter verwoorden. Maar dat zou tijd vergen...
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email