Type: Knipselmap

Picknick [lied]

KNIPSELS:
[Top 40: Picknick]  1967, september 23 (datum van binnenkomst)
[Hitweek: Picknick / Ballade van de vriendinnen voor één nacht]  [1967, september?]
A: Mooie donkere strijkers backen de laatste plaat van Bo. Wel mooi, Boudewijn zingt net als anders. Trompetten, kerkklokken, het is me wat. Goed. Acht.
Even rustpauze voor Bo en Len  [1968, augustus?]
Na een hele poos, waarin [Boudewijn] steeds populairder wordt, verschijnt de single Picknick. Vervolgens ook de elpee van die naam, die zondermeer een openbaring mag worden genoemd.
Onze wortels zaten diep in de villawijk  1990, september 21
[Boudewijn] stortte zich in de flower power (Picknick, 1967: '...sluit je ogen / pluk een bloehoem') en gekleed in Satanspij in de hippie-mystiek (Nacht en ontij, 1968).
'Ik kan in het harnas sterven'  1996, juni 14
De Groot: "'Een meisje van zestien' was een zware concessie voor me. Elektrische gitaren waren volstrekt uit den boze, voor een beetje 'folkie'. Maar ik had al gauw door dat commercieel succes artistieke vrijheid gaf. Tussen '65 en '69 hebben we praktisch kunnen doen wat we wilden. Dat hebben we met dusdanig jeugdig enthousiasme gedaan, dat het een wonder mag heten dat er zoveel 'klassiekers' uitgekomen zijn. 'Testament', 'Het Land van Maas en Waal', 'Verdronken vlinder', 'Picknick', het hield niet op. We waren de hitmachine geworden waar we op school al op af hadden gegeven. En hij was volledig dolgedraaid. Net als wij trouwens."
Boudewijn en zoon  1996, december 4 - (woensdag)
[Bespreking Boudewijn de Groot in Paradiso] Opvallend was hoe goed de rest van zijn repertoire de tand des tijds doorstaan had. Waarbij wel opgemerkt dient te worden dat De Groot de protestsongs van weleer en het echte psychedelische werk maar thuis had gelaten. Geen 'Welterusten meneer de President dus, geen 'Picknick'. Maar wel liedjes als 'Verdronken vlinder' en 'Testament'; liedjes die behoren tot de klassiekers van de Nederpop.
Voor de overlevenden  1996/1997, december-januari,
De bloeiperiode van Boudewijn de Groot ligt in de tweede helft van de jaren zestig. Hij is een kind van zijn tijd, met hits waarin zowel de provo ('Welterusten Mijnheer De President') als de hippie ('Picknick') zich openbaren. In de decennia die volgen blijft hij actief, maar zijn muzikale leven is niet consistent. Hij knijpt er regelmatig tussenuit voor theaterrollen of om detectives te vertalen.
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email