'Naast jou' tenslotte, handelt in de toekomst en de zanger ziet
daarin voor de tweede maal terug op het verleden, maar nu op het
moment, waarvan 'Beneden alle peil' en dus
de rest van de LP uitging. Hierdoor komt de hele zaak eigenlijk weer op
losse schroeven te staan, de plaat blijkt de situatie, te beschrijven,
waarop 'Naast jou' terug ziet, zoals
'Lied voor een kind, dat bang is in het donker'
de situatie beschrijft, waarop
'Beneden alle peil' terug ziet.
Maar
in 'Naast jou' vindt de thematiek zijn afronding, want de zanger komt
hierin tot de konklusie dat hij, ook in de toekomst, het meisje nooit
zal kunnen vergeten en met die erkenning is zijn volwassenheid een feit
en de cirkel gesloten. Er is weinig 'close-listening' voor nodig om tot
de konklusie te komen, dat de grote veranderingen in de stijl en de
teksten van de liedjes van Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh gevolg
zijn, ook bij hun, van een volwassen wordende visie.
[Boudewijn, over Boudewijn de Groot in Paradiso:]
Er is op voorstel van Daniëls Productions een aantal gasten
uitgenodigd, die ik heb kunnen laten meedelen in de feestvreugde. Jan
Rot vroeg ik omdat hij me ooit een briefje stuurde waarin stond dat
hij zo graag had meegedaan aan de door Jan Douwe Kroeske geproduceerde
tribute-CD 'Als de rook is verdwenen".
Hij zou dan "Naast jou" hebben gezongen, wat zijn favoriete nummer uit
mijn repertoire is. We hebben het in Paradiso gebracht als roze
liefdeslied en ook deze invalshoek, die voor mij geheel nieuw is,
maakte iets los bij het publiek.