Boudewijn de Groot met de try-out van
'Een Nieuwe Herfst'. [...]
Als dan op de valreep die hits van toen komen, weet je dat het eigenlijk
niet meer hoeft. Kleinoden als 'Testament'
en 'Verdronken vlinder' mogen in het
doosje jeugdsentiment blijven. Ze hebben waardige opvolgers gevonden in
prachtige nummers als 'De roos' en 'De Engel
is gekomen'. Boudewijn de Groot is overtuigend, zoals hij altijd was, met
muziek die vertrouwd klinkt, maar toch anders is. Laat de winter maar komen.
[Boudewijn:] Ernst Jansz en Jan Hendriks hebben al eerder
met me meegespeeld. Jan op de plaat
"Van een afstand" en Ernst natuurlijk
op meer platen en bovenal als pianist gedurende een aantal jaren van
rondtrekken door Nederland en België. Jakob Klaasse maakt het
zevental compleet als muzikant. Bovendien spelen we op een aantal
nummers arrangementen die door hem zijn geschreven, zoals
"De Roos",
"De Rover" en "De Engel is gekomen"
(dat niet op deze CD staat).
Het optreden is een
sentimental journey van drie uur. Bij de meezingers De engel is
gekomen en Land van Maas en Waal
gaan de dikke man en zijn familie volledig uit hun dak. Alles aan hem en
zijn dikke zussen lilt en trilt, schudt en beukt in het luchtledige. Een
zee van rode schouwburgstoelen deint op en neer. "Maar liever
dàt nog dan het bord voor z'n kop van de zakenman," zingen we.
"Want daar wordt-ie alleen maar slechter van." Bij
Testament klinkt er vanaf de voorste
rijen zowaar een spontaan vrouwenkoor op, een zoete, smachtende lokroep
van provinciale sirenes die alle schroom van zich afwerpen nu hun
droomman na 30 jaar weer is verschenen.