- bron: http://www.haarlemsdagblad.nl
Het schijnt lente te zijn geworden, maar ik merk er niks van. Mijn goede
schip ligt al sinds eind augustus in Spaarndam, waar mijn vakantie
verleden jaar eindigde. Een week na aankomst begon mijn lieve vader te
sukkelen - de rest weet u, of kunt u vermoeden. Ik heb al maanden geen
stap meer aan boord gezet. Zoals ieder jaar zal ik me straks wel weer
een ongeluk schrikken van alle zwammen die zich inmiddels van mijn
vaartuig meester hebben gemaakt en vervolgens zal ik er weer dapper
tegen aan gaan.
Maar inmiddels ben ik te ver en te lang weg geweest van het water - en
dat wreekt zich. Afgelopen donderdag viel de Schuttevaer in de bus, het
vakblad voor Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij,
scheepsbouw, offshore, recreatie- en beroepszeilvaart waar ik al dertig
jaar op geabonneerd ben. Mijn eigen goede schip valt in geen dier
categorieën, maar dat mag de pret niet drukken - Weekblad Schuttevaer is
gewoon een heel goed gemaakte krant. Gezaghebbend, ook.
Maar wat las ik als kop, op pagina één? 'HAARLEM WEIGERT ALLE OVERLEG
ZOLANG SCHIPPERS TE HARD VAREN' Ik citeer: 'De gemeente Haarlem
accepteert niet langer dat schepen harder dan 6 kilometer door de stad
varen. Zij is ook niet bereid in te gaan op het verzoek om de maximum
snelheid in de stad te verhogen naar 9 kilometer.'
Ik haalde geprikkeld mijn schouders op. Wat was dat voor een raar
verhaal? Waarom heb ik daar niets van gelezen in onze eigen krant? Ik
vaar al dertig jaar heen en weer door het Spaarne en ik weet ook wel dat
die 6 kilometer per uur larie is - al zet ik de schroef van mijn kleine
scheepje maar langzaam in z'n werk, dan ga ik al sneller. En zonder
enige snelheid kun je niet manoeuvreren, een schip is geen
auto.
'De problemen in Haarlem spelen al jaren,' ging Schuttevaer verder,
'maar escaleerden eind vorig jaar toen een schip zo hard door het
Noorder Buiten Spaarne voer, dat de ankers van de afgemeerde arken uit
de betonnen bakken sloegen. De brugwachters werd vervolgens gevraagd de
schepen te klokken' (om zodoende hun snelheid vast te stellen, l.n.)
'maar die weigerden dat uit angst voor represailles van de schippers.
Havenmeester Stoppelenburg werd ontslagen, omdat hij de kant van de
schippers en de brugwachters koos.'
WAT? WAT KRIJGEN WE NOU? JAN STOPPELENBURG ONTSLAGEN?
Is dat zoodje aan de wal helemaal gek geworden? Onder welke wethouder
valt het Haarlemse havengebeuren ook al weer? Vroeger was dat mijn goede
vriend Karel met de Baard, naar ik meen. Wie die portefeuille nu
overgenomen heeft, kan ik op dit late uur niet meteen vaststellen. Maakt
ook niet uit, wil de betrokkene (m/v) deze misstap onmiddellijk
rechtzetten?
Hemel, het is echt de hoogste tijd dat ik weer ga varen! Er gebeuren de
meest gruwelijke dingen op het water - en ik weet nergens van! Het is al
maanden lang oorlog op het Spaarne! En er staat niks in de krant! Er is,
nog steeds volgens Schuttevaer, sprake van een dolgeworden
woonbootbewoner, die ergens tussen de sluis van Spaarndam en de
Waarderbrug schijnt te liggen en die zijn hele ziel en zaligheid
investeert in luidkeels klagen over iedere rimpeling in de wateren, die
zijn drijfhuis in beroering brengt. Ja, het is weer eens iets anders dan
dat eeuwige gezeik over Schiphol, zullen we maar zeggen. Maar als je zo
nodig op het water wilt wonen en dan op een plek waar nu eenmaal veel
scheepvaart langs komt, dan dien je de golven op de koop toe te nemen.
Waarom maken mensen tegenwoordig zo'n overdreven ruzie om van alles?
Natuurlijk zijn de zandschippers, want om die gaat het hier, wel eens
erg snel geprikkeld - voor hun is tijd letterlijk geld. Ik begrijp al
die irritatie wel - de dreiging van de Zuidtangent en de daarmede
samenhangende beperking van de brugopeningen in de stad, het al eeuwen
voortslepende conflict over het uitdiepen van het Spaarne, het is
allemaal niks nieuws en we weten er allemaal van. Maar dat is toch geen
reden om Jan Stoppelenburg te ontslaan?
Overgehaalde Kennemer duinkonijnen! Bloemenmeisjesloze kale neten!
Nagemaakte uitvinders van de boekdrukkunst! Zwarte tulpenwindhandelaars!
Doorgedraaide, bekakt-Hollands pratende aanstellers! Perenhouten
gatdraaiers! Muggenzifters! Damstraatse parkeergatgravers! Stelletje
amateurbestuurders! Jan Stoppelenburg moet terug! Duizend bommen en
granaten nog aan toe!
"(c) 2000 Haarlems Dagblad" [(c) 2001 Haarlems Dagblad]
Inhoud op internet gezet met toestemming van Lennaert Nijgh.
De copyrights blijven onverkort geldig.
Transcripties kunnen overname-fouten bevatten. Correcties zijn welkom.