bron: http://www.haarlemsdagblad.nl

Balorig

Het schijnt lente te zijn geworden, maar ik merk er niks van. Mijn goede schip ligt al sinds eind augustus in Spaarndam, waar mijn vakantie verleden jaar eindigde. Een week na aankomst begon mijn lieve vader te sukkelen - de rest weet u, of kunt u vermoeden. Ik heb al maanden geen stap meer aan boord gezet. Zoals ieder jaar zal ik me straks wel weer een ongeluk schrikken van alle zwammen die zich inmiddels van mijn vaartuig meester hebben gemaakt en vervolgens zal ik er weer dapper tegen aan gaan.

Maar inmiddels ben ik te ver en te lang weg geweest van het water - en dat wreekt zich. Afgelopen donderdag viel de Schuttevaer in de bus, het vakblad voor Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en beroepszeilvaart waar ik al dertig jaar op geabonneerd ben. Mijn eigen goede schip valt in geen dier categorieën, maar dat mag de pret niet drukken - Weekblad Schuttevaer is gewoon een heel goed gemaakte krant. Gezaghebbend, ook.

Maar wat las ik als kop, op pagina één? 'HAARLEM WEIGERT ALLE OVERLEG ZOLANG SCHIPPERS TE HARD VAREN' Ik citeer: 'De gemeente Haarlem accepteert niet langer dat schepen harder dan 6 kilometer door de stad varen. Zij is ook niet bereid in te gaan op het verzoek om de maximum snelheid in de stad te verhogen naar 9 kilometer.'

Ik haalde geprikkeld mijn schouders op. Wat was dat voor een raar verhaal? Waarom heb ik daar niets van gelezen in onze eigen krant? Ik vaar al dertig jaar heen en weer door het Spaarne en ik weet ook wel dat die 6 kilometer per uur larie is - al zet ik de schroef van mijn kleine scheepje maar langzaam in z'n werk, dan ga ik al sneller. En zonder enige snelheid kun je niet manoeuvreren, een schip is geen auto.

'De problemen in Haarlem spelen al jaren,' ging Schuttevaer verder, 'maar escaleerden eind vorig jaar toen een schip zo hard door het Noorder Buiten Spaarne voer, dat de ankers van de afgemeerde arken uit de betonnen bakken sloegen. De brugwachters werd vervolgens gevraagd de schepen te klokken' (om zodoende hun snelheid vast te stellen, l.n.) 'maar die weigerden dat uit angst voor represailles van de schippers. Havenmeester Stoppelenburg werd ontslagen, omdat hij de kant van de schippers en de brugwachters koos.'

WAT? WAT KRIJGEN WE NOU? JAN STOPPELENBURG ONTSLAGEN?

Is dat zoodje aan de wal helemaal gek geworden? Onder welke wethouder valt het Haarlemse havengebeuren ook al weer? Vroeger was dat mijn goede vriend Karel met de Baard, naar ik meen. Wie die portefeuille nu overgenomen heeft, kan ik op dit late uur niet meteen vaststellen. Maakt ook niet uit, wil de betrokkene (m/v) deze misstap onmiddellijk rechtzetten?

Hemel, het is echt de hoogste tijd dat ik weer ga varen! Er gebeuren de meest gruwelijke dingen op het water - en ik weet nergens van! Het is al maanden lang oorlog op het Spaarne! En er staat niks in de krant! Er is, nog steeds volgens Schuttevaer, sprake van een dolgeworden woonbootbewoner, die ergens tussen de sluis van Spaarndam en de Waarderbrug schijnt te liggen en die zijn hele ziel en zaligheid investeert in luidkeels klagen over iedere rimpeling in de wateren, die zijn drijfhuis in beroering brengt. Ja, het is weer eens iets anders dan dat eeuwige gezeik over Schiphol, zullen we maar zeggen. Maar als je zo nodig op het water wilt wonen en dan op een plek waar nu eenmaal veel scheepvaart langs komt, dan dien je de golven op de koop toe te nemen. Waarom maken mensen tegenwoordig zo'n overdreven ruzie om van alles? Natuurlijk zijn de zandschippers, want om die gaat het hier, wel eens erg snel geprikkeld - voor hun is tijd letterlijk geld. Ik begrijp al die irritatie wel - de dreiging van de Zuidtangent en de daarmede samenhangende beperking van de brugopeningen in de stad, het al eeuwen voortslepende conflict over het uitdiepen van het Spaarne, het is allemaal niks nieuws en we weten er allemaal van. Maar dat is toch geen reden om Jan Stoppelenburg te ontslaan?

Overgehaalde Kennemer duinkonijnen! Bloemenmeisjesloze kale neten! Nagemaakte uitvinders van de boekdrukkunst! Zwarte tulpenwindhandelaars! Doorgedraaide, bekakt-Hollands pratende aanstellers! Perenhouten gatdraaiers! Muggenzifters! Damstraatse parkeergatgravers! Stelletje amateurbestuurders! Jan Stoppelenburg moet terug! Duizend bommen en granaten nog aan toe!


 "(c) 2000 Haarlems Dagblad" [(c) 2001 Haarlems Dagblad]

Inhoud op internet gezet met toestemming van Lennaert Nijgh.
De copyrights blijven onverkort geldig.
Transcripties kunnen overname-fouten bevatten. Correcties zijn welkom.




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email