transcriptie: Wim

Dolle nonnen trappen lol

auteur: Jacques J. d'Ancona
geplaatst in: Nieuwsblad van het Noorden/14 november 1987

Gebeurtenis: musical Nonsens van Dan Goggin, script, composities en regie. Nederlandse bewerking: Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh. Choreografie: Felton Smith. Decor. Huub van Gestel. Muzikale leiding: Alan Evatis (viermans orkest). Met: Nelly Frijda, Milly Scott, Nelleke Burg, Sylvia de Leur en Josine van Dalsum. Gezien in: 't Kielzog, Hoogezand. Bijzonderheid: dinsdag première in Rotterdam. Publiek: 250. Verder in: Heerenveen (vanavond), Assen (10 en 11 februari 1988), Meppel (24 maart), Drachten (26 maart), Groningen (7 en 8 april).

Zo gek kun je het niet bedenken. Halverwege bedacht ik definitief dat ik niet naar een musical in de traditionele vorm zat te kijken. Toen had ik het opeens veel makkelijker en gaf me ongeremd over aan het idee dat Nonsens - zoals de titel woordspelerig is vertaald uit het Amerikaans - zich afspeelt in de hoek van volslagen kolder.
De dramatische opbouw is minnetjes. Er is een 'onmogelijk' gegeven, dat in de loop van de avond nauwelijks wordt uitgewerkt. Stel het je even voor: in een nonnenklooster zijn 48 religieuzen door een foutje met de vissoep vroegtijdig naar hun Heer afgereisd. Omdat er geen geld is voor de begrafenis van het hele regiment worden vier overledenen voorlopig in de diepvries bijgezet. Vijf nonnen, die het er levend hebben afgebracht, komen op het idee een liefdadigheidsshow te organiseren om een keurige afwerking alsnog mogelijk te maken. Dat vormt de bizarre aanleiding tot een reeks cabareteske liedjes die worden verbonden door schamele dialogen (of wat daarvoor door moet gaan).
Elders in het land schijnen al weer mensen gekwetst de zaal te verlaten (welkome rel?), maar in Hoogezand repte niemand van een godsgeklaagd schandaal of van een belediging der moederkerk. Waarom zou je het serieus nemen? Het ligt zo voor het opscheppen: Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh putten uit het wijwatervat alle voor de hand liggende grappen in de context van hel, ziel, hemel en zaligheid.
Op het podium is het een komen en gaan van vliegend nonnenvolk. De dames krijgen alle kans privé lol te trappen tegen de achtergrond van een wat rommelig musicerend orkestje. Een dolle boel dus. Vrijwel nergens is ruimte voor satire, maar met name Nelleke Burg, Nelly Frijda en Milly Scott gaan prima tekeer. Josine van Dalsum en Sylvia de Leur hebben met de zangopdrachten enige moeite.




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email