Type: Knipselmap

Nieuwe Herfst Tournee: Gent (B)

KNIPSELS:
Boudewijn de Groot in de Vooruit te Gent  1997, mei
Maar come-backs zijn vaak in dromen veel mooier dan in realiteit. Denken we maar aan de draken van de Sexpistols die uit het graf teruggekeerd zijn om de aardbol teisteren. Het was voor velen dus met ingehouden adem wachten wat Boudewijn De Groot ervan zou bakken op het podium.De theaterzaal van De Vooruit was al maanden op voorhand voor twee opeenvolgende avonden uitverkocht, dus de mensen met een kaartje mochten van geluk spreken. Het bleek al gauw dat Boudewijn De Groot werk gemaakt heeft van zijn Nieuwe Herfst-Tour. Het podium was mooi aangekleed met een decor opgebouwd uit houten planken waarachter de spots geplaatst waren, wat voor enkele heel mooie en sfeervolle effecten zorgde. Op het van verschillende niveaus voorziene podium stond een zevenkoppige begeleidingsgroep bestaande uit Mark Stoop, Jakob Klaasse, Jan de Hont, Peter van Straten, Jan Hendriks, Monique Landsdorp en Ernst Jansz. Allemaal mensen die een hele lijst van projecten achter hun naam kunnen schrijven en hun strepen dus meer dan verdiend hebben. De meest opvallende naam in het rijtje is misschien wel Ernst Janz, die begin jaren tachtig met Doe Maar menig meisjes-hart verpulverde.
Boudewijn De Groot speelde met zijn band die veelvuldig van instrumenten ruilde en wisselde een set met oude nummers, maar waar ook het recentste album Een nieuwe herfst duidelijk aanwezig was. Voor het eerste nummer verscheen hij alleen op het podium, en zong Babylon begeleid door strijkers die zich ofwel achter het podium verstopt zaten ofwel gewoon op band stonden. Het zal wel het laatste geweest zijn. Na dat eerste nummer wees hij ook op de symboliek die in het decor verwerkt zat, aan de muur hing immers het rood-zwart geblokte hemd van de hoes van Voor de overlevenden en wat verder de gitaar-koffer die op de hoes van Een nieuwe herfst te zien valt. Tussen de nummers vertelde Boudewijn De Groot uitgebreid de verhaaltjes die achter nummers als Malle Babbe, De drie Mandarijnen, en De Rover schuilgaan.
Boudewijn de Groot heeft met de jaren een groot deel van zijn ondeugende onschuld ingeruild voor een groot pak levenswijsheid, maar dat brengt wel met zich mee dat sommige van de nummers en de anecdotes niet echt fris meer klonken. Het verhaal achter Avond zou trouwens niet misstaan in een of andere soap zo bleek al gauw. Dat nummer schreef vaste tekstschrijver Lennart Nijgh ooit voor zijn vrouw, en nu zingt Boudewijn De Groot het voor diezelfde vrouw waar hij intussen mee getrouwd is.
Bij het aankondigen van Een wonderkind van 50 maakt hij de opmerking dat het overgrote deel van de muzikanten bij hem op het podium met net als hem ondertussen Abraham ook al stevig de hand hebben geschud, en hij voegt daar aan toe dat de meeste mensen uit het publiek waarschijnlijk in het zelfde bootje zitten. Toch waren er hier en daar wat tieners te ontwaren in de kleurrijke grijze massa die De Vooruit bezet hield. Jongens die als straf voor hun slecht rapport mee moesten met pa die hen nu eens zou laten zien wat echte muziek was, maar ook jonge mensen die duidelijk heel opgetogen waren dat ze Boudewijn De Groot toch nog aan het werk zagen. Achter mij zat er zelfs een groepje chiro-meisjes die de nummers stuk voor stuk meezongen en die tijdens de bisnummers zich zelfs aan een dansje waagden. Voor een heuse volksdans was er niet genoeg plaats, maar de heupen werden stevig gewiegd.
Tegen het einde van de dik twee uur durende set (onderbroken door de obligate theaterzaal-pauze) en tijdens de bisnummers kregen de mensen datgene waar ze op zaten te wachten. Hits zoals daar zijn Jimmy, Als de rook om je hoofd is verdwenen (opgedragen aan alle hippies die Gent nog rijk is), Een tip van de sluier en Testament volgden elkaar in een angstaanjagend tempo op. Toen Boudewijn De Groot voor een tweede en laatste keer terugkwam, had hij het publiek ook te melden dat het optreden opgenomen was voor een eventuele live-CD en stak toen de vlam in de spreekwoordelijke pan met het opgewekte hoempa-pa van Het land van Maas en Waal.
Ik denk dat de jonge mensen die naar deze avond hadden uitgekeken met een gerust hart naar huis konden, hun held had er toch een mooie zij het voorspelbare avond van gemaakt. Boudewijn de Groot bracht zijn nummers met een heel grote professionaliteit en de band die hij meegebracht had, is er inderdaad een om de vingers bij af te likken. Maar het klonk mij misschien allemaal een beetje te afgelikt, te braaf. Ik heb persoonlijk veel meer respect voor iemand als Herman Van Veen die ik de avond ervoor aan het werk zag. Die treedt al een eeuwigheid meer dan honderd keer per jaar op en blijft zichzelf vernieuwen en het publiek uitdagen in plaats van te teren op zijn oude hits. Maar appels zijn moeilijk te vergelijken met peren. Ze zijn beiden gezond en dat is het belangrijkste.
Wie Boudewijn de Groot opnieuw aan het werk wil zien moet wachten tot januari, dan speelt hij weer dezelfde liedjes in De Vooruit.
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email