Type: Knipselmap

Nieuwe Herfst Tournee: Emmen

KNIPSELS:
De twijfels van een troubadour  1997, februari 7
Boudewijn de Groot. Een nieuwe herfst. Van 19 februari tot en met 30 mei door het hele land.
Andere tijden voor Boudewijn de Groot  1997, februari 13 - (donderdag)
DE NIEUWE HERFST van Boudewijn de Groot begint geruisloos. Na een lange reeks 'try-outs' is zijn eerste 'normale' voorstelling vanavond in theater De Warande Turnhout. De eerste Nederlandse niet-try-out speelt zich ook al ver van zijn woonplaats Heemstede af, op 19 februari in Emmen.
Toeval noemt De Groot het. "Misschien is de lijst van try-outs wel te lang geweest en heeft de voorstelling haar première al achter de rug. Ik hoef niet zo nodig een officiële avond voor genodigden en pers. Ik geloof dat ze in Turnhout na afloop van de show wat hapjes en drankjes willen serveren. Dat is mooi genoeg." [...]
Meer dan alleen nostalgische roem  1997, februari 21
EMMEN - De roodzwart geblokte jas die hij dertig jaar droeg op de hoes van 'Voor de Overlevenden' hing hij aan een wand van het decor. Of we dat toch wel hebben gezien, vraagt Boudewijn de Groot na het slotapplaus aan zijn publiek in Theater De Muzeval in Emmen, waar zijn nieuwe theatertour woensdagavond begon. Vervolgens begint hij aan een blokje toegiftjes, waaronder ook liedjes van die vermaarde grammofoonplaat, zoals 'Testament', 'Verdronken vlinder' en 'Het Land van Maas en Waal'. Fans zingen de nummers hardop mee en op dat moment krijgt de avond zijn onvermijdelijke nostalgisch tintje. Toch is de gote kracht van dit theaterconcert juist dat de hoge kwaliteit van het afwisselend geheel het gemakkelijk wint van die goede herinneringen aan dat vroegere repertoire. [...]
Nadrukkelijker dan voorheen bewaart hij de pure nostalgie van de zanger-met-gitaar tot de staart. Maar de belangrijkste voorwaarde die hij zichzelf gesteld heeft is dat de allerbeste studiomusici hem op het podium omringen. Onder hen zijn de muzikanten die hem begeleidden op de recente cd: toetsenist Jakob Klaasse, de gitaristen Jan de Hont en Jan Hendriks en bassist Peter van Straten. De zevenmans formatie bestaat verder uit drummer Mark Stoop, violiste Monique Lansdorp, en natuurlijk multi-instrumentalist Ernst Jansz, met wie hij al twintig jaar samenwerkt.
Op het kleingemaakte podium (waarbij de apparatuur grotendeels aan het zicht onttrokken is door een niet erg fraai maar wel zeer effectief decor van metershoog getimmerde latjes waaraan de meeste muziekinstrumenten hangen) vertolken zij met zijn achten zo'n 25 liedjes uit 32 jaar repertoire van Boudemjn de Groot. Dat zijn ingetogen ballads (zoals het breekbare nieuwe lied 'De rover), maar ook veel uitbundiger en vrolijker songs (zoals het bekende 'Tante Julia'), oude en recente teksten van De Groots artistieke kompaan Lennaert Nijgh (zoals de klassieker 'Malle Babbe' en de nieuwe single 'Avond), maar ook enkele eigen teksten (van de onderschatte elpee 'Maalstroom', uit 1984) en werk van Herman Pieter de Boer, zoals 'Annabel', de Hans de Booij-hit waarvoor Boudewijn de Groot indertijd de muziek schreef.
Door de fraaie arrangementen van orkestleider Jakob Klaasse (met Lansdorps viool in een belangrijke sfeerrrol) zijn vroeger en later werk soms nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Alleen tijdens die toegiften en in de korte inleidingen op zijn liedjes laat Boudewijn de Groot het verleden overduidelijk doorklinken. En de aanblik van die kruinen bij de buiging aan het slot - tja, die refereren ook aan een voorbije tijd. Maar wat vorm en inhoud, tekst en muziek betreft, is dit theaterconcert niet alleen van toen of nu, maar van alle tijden. In dat opzicht is 'Een nieuwe herfst' een prachttitel.
'Bij de Stones hoop ik ook op Satisfaction'  1997, februari 21
HEEMSTEDE - Het zeurende voorwoord in het programmaboekje doet vrezen dat Boudewijn de Groot eigenlijk helemaal geen zin heeft in zijn 'eerste tournee sinds dertien jaar'.
Mistroostig makende provinciesteden, de gedachte aan de bitterballen in de foyer na afloop en die vriendelijke mevrouw die per se wil laten weten hoe goed ze het vond, bezorgen De Groot kennelijk nu al zweethanden. Nog voor het echt is begonnen, verlangt het grijsgeworden lentekind naar het moment dat het er bijna op zit.
Niets is minder waar, zo blijkt de ochtend na de onoffciële Nederlandse première van 'Een nieuwe herfst'- naar de gelijknamige cd die vorige zomer uitkwam - in een uitverkocht Theater de Muzeval in Emmen.
Thuis in Heemstede zijn de halfhoge zware laarzen (beetje Beatle-Boots) ingewisseld voor huissloffen met geruite sokken, de zwartfluwelen broek met dito gillet voor een spijkerbroek met blauwe bloes. Tot nu toe is de toer voor Boudewijn de Groot (52) een 'fantastische ervaring'. Maar zoals die dingen bij hem nu eenmaal gaan: "Ik begon met een hoop aarzelingen. Over het publiek, de muzikanten, het repertoire. Ik denk dan: laat mij maar rustig in studio zitten en een mooie plaat maken. Maar het is me duizend procent meegevallen. We hebben erg veel plezier op het podium, dat straalt kennelijk uit naar de zaal. Je hebt ook bands waar die sfeer op het podium blijft hangen, alsof het publiek er niet aan mee mag doen."
Bij het betreden van De Muzeval op woensdagavond krijgt De Groot wat 'de provincie' aangaat even gelijk. Het 'multifuncitonele' theater met zijn automatische schuifdeuren en kakelbonte inrichting maakt een verdronken vlinder van de bezoeker. Maar niets ten nadele van het Emmens publiek dat volgens de zanger opvallend snel los kwam. De Groot vindt het niet vervelend dat er nog steeds antieke hits als 'Testament' en 'Tante Julia'op het repertoire staan.
"Het is geen verplichting, hoewel ik denk dat het publiek wel teleurgesteld zou zijn als ik niets uit die tijd zou spelen. Als ik naar de Stones ga, dan hoop ik ook dat ze 'Satisfaction' spelen. En ik vind het nog steeds mooie nummers. Wat ik wel opvallend en positief vind: het publiek van nu is veel ontvankelijker voor nieuwe repertoire. Nu gaan ook onbekende nummers mee in de waardering."
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email