Type: Knipselmap

Boudewijn de Groot en het Metropole Orkest

KNIPSELS:
Maas en Waal  2000, augustus 12 - (zaterdag)
Goede teksten en prachtige melodielijnen: het oeuvre van Boudewijn de Groot is tijdloos. In deze special gelardeerd met korte interviews. [...] De Groot kende Nijgh al sinds de studie aan het Haarlemse Lyceum. De Groot wilde zich als cineast ontwikkelen. Hij haalde zijn diploma maar zat zonder werk. Met Nijgh ging hij liedjes schrijven met uiteindelijk genoeg successen voor twee albums vol 'grootste hits'. "Ik heb altijd het gevoel gehad dat het (succes) mij ontzettend is komen aanwaaien," zegt De Groot desgevraagd. Bescheidenheid siert de grote musicus. Zonder opzet werd De Groot dank zij zijn succes een pionier voor het Nederlandstalige lied, dat nog heel even het Nederlandse chanson genoemd werd. Het mocht vooral geen pop zijn. In deze muziekspecial laat De Groot zich begeleiden door het Metropole Orkest onder leiding van Dick Bakker. Verplicht kijken!
Zware maaltijd  2000, augustus 12-18
Het blijft toch even wennen als Boudewijn de Groot, een van de fraaiste vertolkers van het Nederlandse (protest)lied, achteloos zegt dat het hem allemaal makkelijk is afgegaan. Dat het succes hem kwam aanwaaien. 'Ik ging mee met de stroom. Het maken van de muziek was soms schrikbarend simpel. In een enkel geval stonden de akkoorden al binnen vijf minuten op papier. Dit kan toch niet de muziek zijn, dacht ik dan. Terwijl het toch zo was.' Wellicht verklaart dat het succes van hem en dat van zijn liedjesleverancier Lennaert Nijgh: tekst en compositie ontstonden in plaats van dat ze bedacht werden.
In Boudewijn de Groot en het Metropole Orkest schotelt de KRO de kijker/luisteraar het beste van het voor Nederlandse begrippen legendarische duo voor. Het optreden wordt gelardeerd met korte interviewtjes, die op een ander tijdstip en locatie zijn gehouden. Bedeesd en bedachtzaam kwijt hij zich van zijn taak als geïnterviewde. Dan luisteren we toch liever naar zijn liedjes. Hij zingt onder meer 'Tuin der lusten', 'Een wonderkind van 50' en 'Verdronken vlinder'. Evenwel, de keuze van de liedjes komt over als een zware maaltijd. De Groot werkt bepaald geen zomers repertoire af. De somberheid van zijn liedjes past bij het karakter van de zanger die zegt vrij ernstig te zijn. 'Ik ben geen uitbundig persoon. Dat wil niet zeggen dat ik geen binnenpretjes heb.'
En zo is het met dit optreden ook: een binnenpretje. Het komt langzaam op gang. Pas op het eind wordt het uitbundig als hij tot opluchting van het publiek 'Het Land van Maas en Waal' zingt. Daarna is het ook meteen afgelopen.
Boudewijn de Groot in een nieuw jasje  2000, augustus 12-18
Vanavond zien we Boudewijn de Groot zelf aan het werk. De muziekspecial Boudewijn de Groot... en het Metropole Orkest is opgenomen in samenwerking met Radio 2. U hoort en ziet onder andere Verdronken vlinder, Malle Babbe, Jimmy, Tuin der lusten en Een wonderkind van 50. Ook deze versies bewijzen dat Boudewijn een artiest is die blijft boeien.
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email