Goede teksten en prachtige melodielijnen: het oeuvre van Boudewijn
de Groot is tijdloos. In deze special gelardeerd met korte
interviews. [...]De Groot kende Nijgh al sinds de studie aan het Haarlemse Lyceum.
De Groot wilde zich als cineast ontwikkelen. Hij haalde zijn diploma
maar zat zonder werk. Met Nijgh ging hij liedjes schrijven met
uiteindelijk genoeg successen voor twee albums vol 'grootste hits'.
"Ik heb altijd het gevoel gehad dat het (succes) mij ontzettend is komen
aanwaaien," zegt De Groot desgevraagd. Bescheidenheid siert de grote
musicus. Zonder opzet werd De Groot dank zij zijn succes een pionier
voor het Nederlandstalige lied, dat nog heel even het Nederlandse
chanson genoemd werd. Het mocht vooral geen pop zijn. In deze
muziekspecial laat De Groot zich begeleiden door het Metropole Orkest
onder leiding van Dick Bakker. Verplicht kijken!
Het blijft toch even wennen als Boudewijn de Groot, een van de
fraaiste vertolkers van het Nederlandse (protest)lied, achteloos zegt
dat het hem allemaal makkelijk is afgegaan. Dat het succes hem kwam
aanwaaien. 'Ik ging mee met de stroom. Het maken van de muziek was soms
schrikbarend simpel. In een enkel geval stonden de akkoorden al binnen
vijf minuten op papier. Dit kan toch niet de muziek zijn, dacht ik dan.
Terwijl het toch zo was.'
Wellicht verklaart dat het succes van hem en dat van zijn
liedjesleverancier Lennaert Nijgh: tekst en compositie ontstonden
in plaats van dat ze bedacht werden.
In Boudewijn de Groot en het Metropole Orkest schotelt de KRO
de kijker/luisteraar het beste van het voor Nederlandse begrippen
legendarische duo voor. Het optreden wordt gelardeerd met korte
interviewtjes, die op een ander tijdstip en locatie zijn gehouden.
Bedeesd en bedachtzaam kwijt hij zich van zijn taak als
geïnterviewde. Dan luisteren we toch liever naar zijn liedjes.
Hij zingt onder meer 'Tuin der lusten',
'Een wonderkind van 50' en
'Verdronken vlinder'. Evenwel, de keuze
van de liedjes komt over als een zware maaltijd. De Groot werkt bepaald
geen zomers repertoire af. De somberheid van zijn liedjes past bij het
karakter van de zanger die zegt vrij ernstig te zijn. 'Ik ben geen
uitbundig persoon. Dat wil niet zeggen dat ik geen binnenpretjes heb.'
En zo is het met dit optreden ook: een binnenpretje. Het komt
langzaam op gang. Pas op het eind wordt het uitbundig als hij tot
opluchting van het publiek
'Het Land van Maas en Waal' zingt. Daarna
is het ook meteen afgelopen.
Vanavond zien we Boudewijn de Groot zelf aan het werk. De
muziekspecial Boudewijn de Groot... en het Metropole Orkest
is opgenomen in samenwerking met Radio 2. U hoort en ziet onder andere
Verdronken vlinder,
Malle Babbe, Jimmy,
Tuin der lusten en
Een wonderkind van 50.
Ook deze versies bewijzen dat Boudewijn een artiest is die
blijft boeien.