Type: Knipselmap

De dynastie der kleine Luyden [TV]

KNIPSELS:
Misschien ben ik een cultuurpessimist  1974, juli 29
"Heel lang geleden, inmiddels meer dan tien jaar, toen ik nog jong en mooi was, heb ik eens bij de Haarlemse Toneelclub een gastrolletje gespeeld als jeugdig minnaar in een stuk van De Beaumarchais. Met een mooie korte broek aan. De NCRV heeft het geheel nog uitgezonden. Daarna speelde ik nooit meer iets op het toneel."
Dit zegt de welbespraakte Lennaert Nijgh, om wie het een lange tijd stil is geweest na zijn bijdragen aan de elpee 'Hoe Sterk Is De Eenzame Fietser' van Boudewijn de Groot. In oktober krijgt hij de cultuurprijs van Hilversum, een aanmoediging voor jongeren tot 31 jaar. Toch heeft hij allerminst stilgezeten en zit beslist niet om werk verlegen. Begin maart van dit jaar werd hij zelfs opgebeld door Willy van Hemert, die hem vroeg een rol te spelen in het door hem ontworpen spel 'Dynastie der Kleine Luyden', hetwelk een NCRV-jubileumproduktie gaat worden. "Het avontuurlijke trok me wel. Kijk, ik ben iemand die dat dan gewoon doet en later wel ziet of het verkeerd uitpakt of niet".
"Het is een zevendelige dramaserie. Ik speel de hoofdrol in deel twee. Het systeem is gewoon zo, dat het de lijn volgt van vader op zoon. Het begint met een vondeling in de abdij van Elten in 1270, waar het kind door de nonnen wordt opgevoed. Een kind van heel gewone mensen. Die krijgt dan weer een zoon en dat ben ik. Het verhaal is uiteraard fictief, maar de genoemde politiek en religieuze tendenzen niet. Van Hemert heeft daar ontzettend veel research voor gedaan. Ik maak er dan weer de romanuitgave van, bewerk de serie tot een boek. Dus eigenlijk het omgekeerde van hetgeen te doen gebruikelijke is met grote produkties. Het wordt dus in roman vertaald door mij. Maar eerst zijn er de opnamen, waaraan dacht ik bijna duizend mensen zullen meedoen, dus ik ken ze echt niet allemaal. Op koninginnedag was er een opname in Leiden met alleen al vijfhonderd figuranten. Een absoluut uniek gebeuren".
"Het speelt onder mensen die beslist niets in de pap te brokkelen hebben. Enfin, de titel zegt genoeg. De gebeurtenissen die de mensen ontregelen zijn trouwens wel historisch, hoewel je die niet ziet. Die vallen buiten 't beeld. De moord op Willem van Oranje bijvoorbeeld en de Hoekse en Kabeljauwse twisten, dat zijn motorische krachten die de zaak sturen. Het speelt dus zuiver onder mensen die te lijden hebben onder, of profiteren van degenen die het allemaal te vertellen hebben oftewel de "big shot". Het interessante vind ik inderdaad dat je het allemaal zo van vader op zoon blijft volgen. Soms worden ze oud en soms sterven ze jong. Dit gaat zo door tot in het jaar 1566".
De opnamen van 'Dynastie der Kleine Luyden' zijn in volle gang. Daarna zullen Lennaert en zijn vriendin Anja in de Jonge Jacob (een stalen Urker Kotter van achttien meter met een 135 pk dieselmotor) de wal verlaten voor een vakantie op het water. Een uitrustvakantie, want Lennaert schrijft nooit aan boord.
"Ik ben geen acteur en pretendeer ook niet dat te zijn"  1974, november 30
De tweede Hollandse Jan in Willy van Hemerts "Dynastie der Kleine Luyden", de steenhouwer Jan Jansz. (1296-1355), wordt gespeeld door de tekstdichter Lennaert Nijgh. Het is zijn debuut als acteur. "Of eigelijk toch niet," vertelt hij. "Ik heb eens een rolletje gespeeld op het scherm, en daaraan heb ik deze rol te danken. [...]"
Toch noemt Lennaert (29) deze met veel platen van edel metaal gelauwerde activiteiten slechts een zijsprong. "Ik heb de filmacademie gedaan. Evenals Boudewijn trouwens. Op de middelbare school maakte ik al reeksen filmpjes. Ik was dan ook, zou je kunnen zeggen, op weg naar een echte speelfilm, toen we met die liedjes begonnen. Dat was meteen Succes met een hoofdletter. Vooral "Het Land van Maas en Waal". En toen werd ik steeds sterker door die stroom meegetrokken. Maar ik bleef bezig met drama. Een speelfilm zie ik voorlopig niet zitten, en misschien wordt dat nooit iets, maar ik wil op dramatisch gebied iets gaan doen. Dat idee is hier," wijst op zijn kuivende haardos, "steeds door blijven woelen." Hij werkt momenteel aan een musical, ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig bestaan van Amsterdam volgend jaar. Jasperina de Jong krijgt de hoofdrol. Het wordt een co-produktie van Lurelei en de Stichting Nederlandse Opera.
"Ik móét die kant uit. Daarom heb ik ja gezegd tegen Van Hemert. Ik wilde ervaring opdoen, ook als acteur. Ik heb die rol niet gezien als een leuke kans in de keuken te kijken. Ik heb het zo goed mogelijk gedaan, maar ik ben geen acteur en ik pretendeer dat ook niet te zijn. Als ik gekraakt word, dan kan me dat daarom weinig schelen. Het was een gave ervaring. Ik heb gemerkt hoe moeilijk acteren is, want je hebt de routine en de technische middelen niet van een beroepsacteur".
Lennert heeft verder een boek over de geschiedenis van Willy's Kleine Luyden geschreven. Een boek dat enigszins los staat van de serie. "Ik heb er een eigen werkstuk van gemaakt. Geen literatuur, maar boeiende - hoop ik - lectuur. Ik moest vaak veel uitvoeriger zijn dan Willy. Zo'n Hoekse en Kabeljauwse Twisten bijvoorbeeld zijn alleen te begrijpen als je ze in Europees verband plaatst. Het rommelde toen overal. Maar daar kan je in een tv-serie niet aan beginnen. Een veldslag is ook te duur." Lennaert hoopt dat Van Hemert de serie kan voltooien, (14 of 15 delen: de kleine Jannen gevolgd tot in het heden), dan kan hij zelf zijn triologie schrijven. Het eerste boek, dat deze maand nog verschijnt, gaat namelijk maar tot het zesde deel; anders zou het te dik en duur worden. Van Hemert heeft er voorlopig zeven klaar. Als de kijkcijfers niet bar tegenvallen, mag hij doorgaan.
De cijfers van de eerste aflevering zijn nog niet bekend, maar de kritieken waren niet juichend. Lennaert: "Dat wist ik. Al vóór de eerste opnamen. Toen al werd er gesproken over het levenswerk van Van Hemert. Dat is verkeerd, dat irriteert. Want - en daar gaat het om - Willy van Hemert zit in een bepaalde hoek, in een soort smartlappenhoek. En dan moet je uitkijken. Er spelen volgens mij onzindelijke motieven mee. Het gaat niet om de serie maar om Willy. Wat hij doet en wil, dat kan niet in Nederland. Het drama heeft hier steeds gesukkeld. Het monumentale en heroïsche ligt ons niet. We hebben wel liefde voor het kleine, voor details, en we preken graag. Daarom hebben we uitstekend cabaret. Maar het grootscheepse wordt gewantrouwd. Grote vertellers dulden we ook niet. Jan de Hartog is niet voor niets weggevlucht. In een van zijn boeken vertelt hij over Zuiderzeevissers die, als ze in een andere haven zijn, 's avonds een dorpsverteller huren, die dan de Leugenaar genoemd wordt. We zijn een didactisch volkje".
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email