Toch noemt Lennaert (29) deze met veel platen van edel metaal
gelauwerde activiteiten slechts een zijsprong. "Ik heb de
filmacademie gedaan. Evenals Boudewijn trouwens. Op de middelbare
school maakte ik al reeksen filmpjes. Ik was dan ook, zou je kunnen
zeggen, op weg naar een echte speelfilm, toen we met die liedjes
begonnen. Dat was meteen Succes met een hoofdletter.
Vooral "Het Land van Maas en Waal".
En toen werd ik steeds sterker door die stroom meegetrokken. Maar
ik bleef bezig met drama. Een speelfilm zie ik voorlopig niet
zitten, en misschien wordt dat nooit iets, maar ik wil op
dramatisch gebied iets gaan doen. Dat idee is hier," wijst op
zijn kuivende haardos, "steeds door blijven woelen." Hij werkt
momenteel aan een musical, ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig
bestaan van Amsterdam volgend jaar. Jasperina de Jong krijgt de
hoofdrol. Het wordt een co-produktie van Lurelei en de Stichting
Nederlandse Opera.
In de loop der jaren was Lennaert Nijgh bij diverse musicals
betrokken. Hij deed de produktie van de Nederlandse
'Hair', vertaalde
'Salvation' en schreef 'De engel
van Amsterdam' (met Jasperina de Jong) en
'Ik, Jan Cremer'.
Dat Nijgh heel wat meer in zijn mars had dan hits schrijven,
bewees hij met de musical 'De engel van Amsterdam' die hij maakte
ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig bestaan van de hoofdstad.
Jasperina de Jong en Lex Goudsmit speelden de hoofdrol in dit
muzikale spektakel.
Na 'De engel...' toonde Lennaert Nijgh zijn capaciteiten nog
in produkties als 'Ik, Jan Cremer'
en 'Nonsens'.
HUMO : Voor wie hebben jullie nog meer als songschrijvers
gewerkt ?
Lennaert : « Als duo voor Liesbeth List. Daarnaast
heb ik afzonderlijk dingen gedaan voor Jasperina de Jong, zoals de
musical "De engel van Amsterdam", en, toen daar nog echt veel opdracht
voor gegeven werd, losse dingen voor de radio en tv.
Nijgh: "Ik moet toegeven dat die periodieke afstand niet altijd
door Bo wordt geschapen. Ik kan behoorlijk bokkig worden, als ik
me weer eens in de steek gelaten voel. In '83 heb ik hem bijna
gedwongen 'Maalstroom' alleen
te doen, door geen letter uit mijn handen te laten komen. En toch
zag ik nog kans boos te worden toen Bo concludeerde dat we toen
kennelijk minder gemeen hadden dan ooit. Dat maak ik zelf wel uit,
snap je? Vragen, bidden, smeken, vloeken, schelden, het helpt
allemaal weinig als ik in zo'n stemming ben.
Geld, bijvoorbeeld de 80.000 gulden voorschot die ik kreeg
voor 'De Engel van Amsterdam', werkt nog het beste, maar geld komt
tussen vrienden natuurlijk niet ter sprake, tenzij achteraf.
Als Nijgh gevraagd wordt naar de hoogtepunten in zijn
carrière, benadrukt hij direct het probleem van een piek
aan het begin. "Ik ben eigenlijk constant mijn eigen concurrent
geweest." Maar dan rolt er toch een behoorlijke reeks uit. Zo ziet
Nijgh een directe lijn tussen zijn musicalwerk en de successen van
Joop van den Ende. Ter gelegenheid van het 700-jarig bestaan van
de stad
Amsterdam schreef hij De Engel van Amsterdam,
een eigenzinnige bewerking van de Gijsbrecht. En in de rock-opera
Ik, Jan Cremer (1985)
kon hij laten zien dat hij de tijdgeest nog steeds goed kon
verwoorden. Artistiek was de musical een redelijk succes, de
chaotische organisatie deed de productie de das om: "Wij bakten
een geweldige taart, en daarmee viel de ober van de
trap." [...]
Nijgh heeft niet alleen veel geschreven, maar bovendien veel
verschillends, ook liederencycli en complete musicals (van het
door Vondels Gijsbrecht van Aemstel geïnspireerde
De engel van Amsterdam tot
de rockopera Ik Jan Cremer,
zodat niet alleen Boudewijn de Groot of Rob de Nijs, maar
bijvoorbeeld ook Jasperina de Jong en Liesbeth List (en zelfs
Miek en Roel) materiaal van hem hebben opgenomen.