Type: Knipselmap

Muizen [toneelspel]

KNIPSELS:
Je moet de mensen in ieder geval bewegen  1972, januari 29
[Lennaert:] Ik ben nu de laatste jaren met de leerlingen van het Kennemerlyceum bezig geweest. Heb musicals geschreven. Kijk, hier: "Muizen", gebaseerd op "Lucifer" van Vondel. Dat barst van de rock. Moet je horen hoe dat er uit komt! Met deze club durf ik het tegen Salvation op te nemen. Het klinkt misschien onvolwassen - ik heb helemaal niet zo'n terugverlang-tic - maar dit is zoveel mooier dan met echte akteurs werken. Deze mensen kunnen nog wat vertellen, die hebben geen vooringenomenheid. Het theatereksperiment van de school is mijn grootste eksperiment geweest. Welke school kan zoiets? Het houdt toch meesten op met een kabaretje of "Drie is teveel"? Maar ik kijk niet steeds achterom. Leeftijd zegt me totaal niets. Ik zie alleen mensen en het kan me niet schelen hoe oud ze zijn. En misschien heb ik ook wel heimwee! weet ik veel? Wie kent zichzelf nou? Er is toch een tendens van terugwillen? Misschien komt het door het uitblijven van de Derde Wereldoorlog. We hebben teveel tijd om na te denken. Onze ouders, ze waren en zijn anders. Maar ze hebben ook nooit zoveel tijd gehad."
Misschien ben ik een cultuurpessimist  1974, juli 29
In het najaar verschijnt bij uitgeverij Strengholt het boekje getiteld 'Tachtig Teksten'. [...] er zitten ook een aantal nieuwe teksten bij. Teksten die nimmer op de plaat verschenen, teksten ook met een wat zuiverden politieke lading. Over het in zekere zin falen van de in 1966 begonnen revolutie bijvoorbeeld, of een als uitgangspunt genomen citaat van Mao Tsetoeng. [Lennaert:] "Er is mij misschien wel eens een sociale desinteresse verweten, maar neem nou het hoorspel 'De Muizen' (in 1972 door de AVRO uitgezonden, red.). Dat is een brok sociale gerichtheid. Het is een ontroering die ik teweegbreng. Misschien ben ik wel een cultuurpessimist, maar ik heb niet voor niets de opbouw in de gedaante ven de klassieke tragedie weergegeven. Het is de morele overwinning van de held verheffen voor diens fysieke ondergang. Zie Allende in Chili en zoiets gebeurt er in dat hoorspel ook, dat overigens oorspronkelijk een toneelspel was. Maar ik geloof niet dat de tijd rijp is voor het schrijven van een stuk voor het beroepstoneel".
"De Nederlandse toneelsituatie is daar te instabiel voor. Ik wacht op de volheid des tijds, ik heb geen haast. Die mensen hebben het al moeilijk genoeg en zitten niet te wachten op mijnheer Nijghs toneeldebuut. Laat ze nog maar even darren. Ik ben nu eenmaal geen vormvernieuwer. Ik grijp niet terug naar het klassieke, maar dat wat men onder klassieke verstaat is eeuwig. Ik wil mijn publiek nooit vervelen. Je moet de mensen kunnen laten lachen en huilen. Een man als Brecht wist dat, zijn epigonen niet. De meest treurige misverstanden die daardoor ontstaan zijn, zijn nog vrijwel dagelijks te zien en horen in tot theaters verbouwde panden in gans Europa. Vorm is ondergeschikt aan hetgeen ik wil en daarom neem ik uitsluitend de vormen die ik beheers. Maar dat tijdloze, dat zal me nooit loslaten. Ik voel Shakespeare aan en Euripides, die hebben hetzelfde gevoeld".
"De idee van wat een katarsis eigenlijk is en een stuk gedramatiseerde propaganda kan dat volgens mij nooit. Zoiets boeit volgens mij alleen maar een groep gelijkgestemden. Een dramaturg zou Allendes ondergang kunnen gebruiken voor een stuk, en daarmee een monument creëren. Allende is ten onder gegaan aan zaken die mij niet vreemd voorkomen. Daarvoor heb ik een te lage dunk van de Latijnsamerikaanse sfeer. Politiek is geen aparte zaak. Het zit overal, het zijn de mensen. Ik ben geen lid van iets. Ik ben toeschouwer en voel me transparant en zie toe. Ik zwijg. Ik spreek pas als ik het gevoel heb ergens iets zinnigs over te kunnen zeggen. Er ontgaat mij weinig."
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email