[Lennaert:] Ik ben nu de laatste jaren met de leerlingen
van het Kennemerlyceum bezig geweest. Heb musicals geschreven. Kijk,
hier: "Muizen", gebaseerd op "Lucifer"
van Vondel. Dat barst van de rock. Moet je horen hoe dat er uit komt!
Met deze club durf ik het tegen Salvation op te nemen. Het klinkt
misschien onvolwassen - ik heb helemaal niet zo'n terugverlang-tic -
maar dit is zoveel mooier dan met echte akteurs werken. Deze mensen
kunnen nog wat vertellen, die hebben geen vooringenomenheid. Het
theatereksperiment van de school is mijn grootste eksperiment geweest.
Welke school kan zoiets? Het houdt toch meesten op met een kabaretje
of "Drie is teveel"?
In de loop der jaren was Lennaert Nijgh bij diverse musicals
betrokken. Hij deed de produktie van de Nederlandse
'Hair', vertaalde 'Salvation' en
schreef 'De engel van Amsterdam' (met
Jasperina de Jong) en 'Ik, Jan Cremer'.
De teksten van Lennaert Nijgh lagen in de jaren zeventig op ieders
lippen. Als huisschrijver van Boudewijn de Groot had hij grote
successen met nummers als 'Testament' en
'Land van Maas en Waal'. Maar het zag
er naar uit dat de samenwerking tussen de twee op dood spoor zat.
"Boudewijn was inmiddels met overgave aan een identiteitscrisis bezig,"
schrijft Nijgh in zijn boek 'Tekst en Uitleg'.
"Zei hij eerst weinig, nu zei hij niets meer, dook onder in de
Amsterdamse 'sien' en wilde niet meer zingen. Ik zocht andere
mogelijkheden. In de door mij vertaalde musical Salvation speelde Rob
de Nijs mee. Hij was een beetje aan het overeind krabbelen na een
stormachtige carrière die in een absoluut dieptepunt leek te
zijn beland."
Rob de Nijs was zoekende, rond 1972. Nadat hij als tienerster alle
aandacht en zelfs eigen televisieshows had gehad rond de hits 'Ritme
van de Regen' (1962) en 'Anna Paulowna' (1966), was hij uit de
schijnwerpers verdwenen. Een poging om in Duitsland aan de bak te
komen, mislukte. Met veel bombarie in de pers belandde hij in het
circus van Toni Boltini waar hij samen met collega Johnny Lion voor
zestig gulden per optreden zijn oude liedjes bracht. Daarna speelde
hij in de musical Salvation en bij het cabaret Tingel Tangel van Sieto
en Marijke Hoving. Door de televisie kreeg hij opnieuw bekendheid met
een rol in de kinderserie 'Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen,
meneer?' Allemaal voorgeschreven tekst en muziek dus. Maar hoe het
artistiek met hemzelf verder moest?
"Salvation bracht me in contact met Lennaert, een lang niet
makkelijke man op een Urker Korter," schrijft Rob de Nijs in zijn boek
'Zilver'. "Een keer voeren we van Urk naar
Hoorn en deden we onderweg niets dan zuipen. Cola-glazen vol Berenburg.
In Hoorn gingen we verder in het café van Tante Marie aan de
kade." Tijdens die vochtrijke vaartocht is de basis gelegd voor de
samenwerking.