Type: Knipselmap

Salvation [musical]

KNIPSELS:
Je moet de mensen in ieder geval bewegen  1972, januari 29
[Lennaert:] Ik ben nu de laatste jaren met de leerlingen van het Kennemerlyceum bezig geweest. Heb musicals geschreven. Kijk, hier: "Muizen", gebaseerd op "Lucifer" van Vondel. Dat barst van de rock. Moet je horen hoe dat er uit komt! Met deze club durf ik het tegen Salvation op te nemen. Het klinkt misschien onvolwassen - ik heb helemaal niet zo'n terugverlang-tic - maar dit is zoveel mooier dan met echte akteurs werken. Deze mensen kunnen nog wat vertellen, die hebben geen vooringenomenheid. Het theatereksperiment van de school is mijn grootste eksperiment geweest. Welke school kan zoiets? Het houdt toch meesten op met een kabaretje of "Drie is teveel"?
zonder titel [Nonsens!]  1987, november
In de loop der jaren was Lennaert Nijgh bij diverse musicals betrokken. Hij deed de produktie van de Nederlandse 'Hair', vertaalde 'Salvation' en schreef 'De engel van Amsterdam' (met Jasperina de Jong) en 'Ik, Jan Cremer'.
Hoe Jan Klaassen Rob de Nijs weer de weg naar showland wees  1998, augustus
De teksten van Lennaert Nijgh lagen in de jaren zeventig op ieders lippen. Als huisschrijver van Boudewijn de Groot had hij grote successen met nummers als 'Testament' en 'Land van Maas en Waal'. Maar het zag er naar uit dat de samenwerking tussen de twee op dood spoor zat. "Boudewijn was inmiddels met overgave aan een identiteitscrisis bezig," schrijft Nijgh in zijn boek 'Tekst en Uitleg'. "Zei hij eerst weinig, nu zei hij niets meer, dook onder in de Amsterdamse 'sien' en wilde niet meer zingen. Ik zocht andere mogelijkheden. In de door mij vertaalde musical Salvation speelde Rob de Nijs mee. Hij was een beetje aan het overeind krabbelen na een stormachtige carrière die in een absoluut dieptepunt leek te zijn beland."
Rob de Nijs was zoekende, rond 1972. Nadat hij als tienerster alle aandacht en zelfs eigen televisieshows had gehad rond de hits 'Ritme van de Regen' (1962) en 'Anna Paulowna' (1966), was hij uit de schijnwerpers verdwenen. Een poging om in Duitsland aan de bak te komen, mislukte. Met veel bombarie in de pers belandde hij in het circus van Toni Boltini waar hij samen met collega Johnny Lion voor zestig gulden per optreden zijn oude liedjes bracht. Daarna speelde hij in de musical Salvation en bij het cabaret Tingel Tangel van Sieto en Marijke Hoving. Door de televisie kreeg hij opnieuw bekendheid met een rol in de kinderserie 'Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?' Allemaal voorgeschreven tekst en muziek dus. Maar hoe het artistiek met hemzelf verder moest?
"Salvation bracht me in contact met Lennaert, een lang niet makkelijke man op een Urker Korter," schrijft Rob de Nijs in zijn boek 'Zilver'. "Een keer voeren we van Urk naar Hoorn en deden we onderweg niets dan zuipen. Cola-glazen vol Berenburg. In Hoorn gingen we verder in het café van Tante Marie aan de kade." Tijdens die vochtrijke vaartocht is de basis gelegd voor de samenwerking.
Gelouterde Rob de Nijs  2001, november 24
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email