Type: Knipselmap

Een wonderkind van 50

KNIPSELS:
Bespreking tribute-CD  1995, januari 14
[Boudewijn, over de uitvoering op Als de rook is verdwenen...]
'Ik had dit nummer toevallig net ontdekt in de oude teksten van Lennaert en er ook muziek op gemaakt, toen het verzoek om een bonustrack kwam. Dus toen dacht ik: een wonderkind van 50, da's natuurlijk heel toepasselijk. Dat kan geen toeval zijn. Dus is het dat geworden. Verder heeft het niks met mij te maken; het gaat over een schrijver uit de jaren dertig. Hoe het voelt om 50 te zijn? Dat voelt niet. Nee. Ik heb nooit iets gevoeld bij welke leeftijd dan ook. (lacht) Ja, toen ik 14 was, omdat ik naar films van boven de 14 mocht. Nee, ze hebben een leuke surprise party gegeven en daar voelde ik me jarig, niet 50. En zo'n plaat zie ik meer vanwege mijn dertigjarig jubileum dan vanwege het feit dat ik 50 ben. Dus ook dáár kan ik het niet aan ophangen, het 50 jaar-gevoel.'
Boudewijn de Groot kiest voor ordening  1996, juni 20
Boudewijn: "Met Een Wonderkind Van Vijftig en ook De Drie Mandarijnen had ik nooit veel, maar toen ik twee jaar terug met deze plaatproductie aan de slag ging en bladerde door oude gedichten van Lennaert, zei me dat verhaal van de onbegrepen dichter opeens wel alles. Avond schreven we indertijd voor Rob de Nijs, maar was opgedragen aan Anja, Lennaerts toenmalige vrouw, nu de mijne." Nijgh, inmiddels voor de zoveelste keer teruggekeerd van het toilet, bromt vervaarlijk: "Onze relatie kent veel dubbele bodems."
'De mensen zijn me nooit vergeten'  1996, juli 13
De plaat [Een nieuwe herfst] was eigenlijk bedoeld voor zijn 50ste verjaardag en dertigjarig jubileum als artiest. Het maken duurde echter wat langer dan De Groot gedacht had. Vier jaar geleden al vroeg hij Nijgh nieuwe teksten te leveren. Maar Nijgh zit inmiddels in de journalistiek en was zijn routine als tekstschrijver grotendeels kwijtgeraakt.
De Groot: "Het duurde en duurde. Ik ben toen in oude teksten van hem gaan rommelen en daaruit heb ik Een wonderkind van vijftig en Drie mandarijnen opgediept. Ook ben ik teksten aan anderen gaan vragen." Plots kwam Nijgh toch nog met een stapeltje teksten. De Groot was er blij mee. Hij zegt dat hij zich thuisvoelt bij de teksten van Nijgh. "Ze maken een bepaald gevoel bij me los. Ik heb ook heel bewust gezocht naar het geluid en de sfeer van vroeger."
Ik ben helemaal geen wereldverbeteraar  1996, december 3 - (dinsdag)
Dit jaar verscheen er voor het eerst sinds Maalstroom (1984) weer een album. Een Nieuwe Herfst werd recent gevolgd door een fraai uitgegeven boekwerk met 4 cd's: Wonderkind aan het strand, met een bloemlezing uit zijn repertoire, van zijn eerste single Strand (1965) tot en met Een wonderkind van vijftig van zijn laatste plaat. 'Een toevallige samenloop van omstandigheden', zegt Boudewijn de Groot over de plotselinge drukte.
Van Boudewijn de Groot en de dingen die blijven  1996,
In 1994 werd De Groot vijftig. Bovendien zat hij dat jaar precies dertig jaar in het vak. En hij kreeg een cadeau: Als De Rook Is Verdwenen, een CD eerbetoon waarop Nederlandse en Belgische bands zijn nummers spelen. Zeer vereerd was hij. Zo zeer zelfs dat hij zelf een mystery track zong: Een Wonderkind Van Vijftig. Maar eigenlijk had hij zichzelf een ander cadeau toebedacht: een nieuw album van zichzelf en daaraan vast een tournee met een groot orkest. Alleen, dat zou veel te veel geld gaan kosten. Bovendien zat Lennaert Nijgh nog op meer inspiratie te wachten, wat betekende dat er niet genoeg teksten voorhanden waren. De plannen verdwenen in de koelkast. Tot nu. Bijna twaalf jaar na Maalstroom verschijnt Een Nieuwe Herfst, met veertien nummers, waaronder, jawel, Een Wonderkind Van Vijftig.
"Nee, dat nummer gaat niet over mij, het is een tekst van Lennaert over een schrijver uit de jaren dertig. De enige overeenkomst tussen die schrijver en mij is dat we allebei twintig zijn geweest en op een gegeven moment op ons vijftigste zijn beland. Maar verder: die schrijver heeft geen succes, hij pleegt zelfmoord. En ik niet. Van Lennaert is ook het nummer Avond. Dat schreef hij ooit voor z'n toenmalige vrouw. Grappig: nu zing ik het met dezelfde bezieling voor míjn vrouw, want dat is toevallig een en dezelfde: Anja. Lennaerts ex-vrouw."
Andere tijden voor Boudewijn de Groot  1997, februari 13 - (donderdag)
Een van de liedjes op zijn laatste cd heet Een wonderkind van 50 over een kunstenaar die zich zijn hele leven miskend voelt. Het is hem al vaak gevraagd de laatste maanden, maar dat wonderkind is niet Boudewijn de Groot of Lennaert Nijgh. Hoewel? Maar van de kunst alleen kan niemand leven, dus het werd een baantje bij een grote krant. En wat-ie verder in ziin leven heeft geschreven, hield met zijn idealen geen verband. Herkennen we daar niet Lennaert Nijgh in? En hoe groot is het Boudewijn de Groot-gehalte in: Ach, hij deed nog wel een keertje een vertaling of zoiets, waar geen eer mee kon behaald? De Groot: "Als er één liedje in het repertoire is dat én op mij én op Lennaert betrekking heeft, dan is het 'Er komen andere tijden'. Ik kan niet lange tijd hetzelfde doen. Daarom ben ik ook al een paar keer gestopt met muziek, heb ik al verschillende relaties achter de rug en ben ik mijn leven ongeveer dertig keer verhuisd. Aan deze theatertournee ligt geen drijfveer ten grondslag. Het past bij de golfbewegingen in mijn carrière. Over een paar jaar doe ik misschien weer iets heel anders. Al hoop ik privé nu toch eindelijk de rust te hebben gevonden."
Boudewijn de Groot in de Vooruit te Gent  1997, mei
[Bespreking van Nieuwe Herfst Tournee: Gent (B)] Bij het aankondigen van Een wonderkind van 50 maakt [Boudewijn] de opmerking dat het overgrote deel van de muzikanten bij hem op het podium met net als hem ondertussen Abraham ook al stevig de hand hebben geschud, en hij voegt daar aan toe dat de meeste mensen uit het publiek waarschijnlijk in het zelfde bootje zitten. Toch waren er hier en daar wat tieners te ontwaren in de kleurrijke grijze massa die De Vooruit bezet hield. Jongens die als straf voor hun slecht rapport mee moesten met pa die hen nu eens zou laten zien wat echte muziek was, maar ook jonge mensen die duidelijk heel opgetogen waren dat ze Boudewijn De Groot toch nog aan het werk zagen. Achter mij zat er zelfs een groepje chiro-meisjes die de nummers stuk voor stuk meezongen en die tijdens de bisnummers zich zelfs aan een dansje waagden. Voor een heuse volksdans was er niet genoeg plaats, maar de heupen werden stevig gewiegd.
Getemde zwerver  1998, februari 21 - (zaterdag)
[Boudewijn:] Over een paar dagen sta ik met mijn band in het Concertgebouw. Een jongemannendroom. We krijgen fantastische reacties op onze tour, maar voor het grote publiek is Boudewijn de Groot nog steeds die jongen met de Spaanse gitaar. Nummers als 'Testament', 'Verdronken Vlinder' of 'Jimmy/De Eenzame Fietser' leven nog steeds heel sterk. Geen punt voor mij. De oude Bob Dylan was toch 'Blowing in the Wind', de Rolling Stones blijven verbonden met 'Satisfaction'. Ik vind het niet erg die klassiekers een plaats te geven in mijn nieuwe repertoire. Ik hoop wel dat nummers van nu, zoals 'Een Wonderkind van Vijftig' en 'De Roos', over twintig jaar ook klassiekers zijn.
Zware maaltijd  2000, augustus 12-18
In Boudewijn de Groot en het Metropole Orkest schotelt de KRO de kijker/luisteraar het beste van het voor Nederlandse begrippen legendarische duo voor. [...] Hij zingt onder meer 'Tuin der lusten', 'Een wonderkind van 50' en 'Verdronken vlinder'. Evenwel, de keuze van de liedjes komt over als een zware maaltijd. De Groot werkt bepaald geen zomers repertoire af. De somberheid van zijn liedjes past bij het karakter van de zanger die zegt vrij ernstig te zijn. 'Ik ben geen uitbundig persoon. Dat wil niet zeggen dat ik geen binnenpretjes heb.' En zo is het met dit optreden ook: een binnenpretje. Het komt langzaam op gang. Pas op het eind wordt het uitbundig als hij tot opluchting van het publiek 'Het Land van Maas en Waal' zingt. Daarna is het ook meteen afgelopen.
Boudewijn de Groot in een nieuw jasje  2000, augustus 12-18
Vanavond zien we Boudewijn de Groot zelf aan het werk. De muziekspecial Boudewijn de Groot... en het Metropole Orkest is opgenomen in samenwerking met Radio 2. U hoort en ziet onder andere Verdronken vlinder, Malle Babbe, Jimmy, Tuin der lusten en Een wonderkind van 50. Ook deze versies bewijzen dat Boudewijn een artiest is die blijft boeien.
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email