Type: Knipselmap

Waterdrager

KNIPSELS:
Even rustpauze voor Bo en Len  [1968, augustus?]
Het in duet met Elly Nieman gezongen Meester Prikkebeen wordt als single een hit. Binnenkort verschijnt de nieuwe plaat, zijn eigen werkstuk Als de rook om je hoofd is verdwenen en de door ons in een vorige sJONGe sJONGe reeds aangekondigde a-kant Waterdrager. Het is eigenlijk een soort rustpauze. Die elpee zat zo vol met allerlei dingen, dat dit even iets rustiger is. De volgende elpee, dit najaar te verwachten, is ook rustig gehouden".
[Top 40: Waterdrager]  1968, augustus 24 (datum van binnenkomst)
'Ik hou er natuurlijk iets aan over'  1977, februari 26
Boudewijn de Groot (32), de in zichzelf gekeerde pionier van het Nederlandse luisterlied, is gezwicht voor de morele pressie die er vanuit België op hem werd uitgeoefend. Na jarenlang een nogal teruggetrokken bestaan te hebben geleid, vertoont hij zich sinds november '76 weer 'live' aan het Vlaamse publiek. [...] Zij worden niet teleurgesteld. Boudewijn heeft grondig gerepeteerd met zijn tijdelijk in het leven geroepen Jeroen Bosch Band, kent alle teksten weer van buiten en de hits van weleer bruisen van vitaliteit. Noem ze maar op: Meisje van zestien, Aeneas nu, Het Spaarne, De Waterdrager, Ballade van de vriendinnen van een nacht, Beneden alle peil, De Noordzee, Verdronken vlinder, Testament, Jimmy, Als de rook om je hoofd is verdwenen. Anderhalf uur blijde herkenning.
Bespreking tribute-CD  1995, januari 14
[Boudewijn, over de uitvoering door The Scene op Als de rook is verdwenen...]
(bedachtzaam) 'Ja. Prachtige tekst, hè, Een soort Japans schilderijtje, dat me zo inspireerde dat ik daar in een half uur muziek bij heb gemaakt, met een flinterdun melodietje. Een nummer dat zo stil staat als een huis, want er gebeurt in principe niks, weet je wel, er zit geen climax in. Die man is daar gewoon vreselijk bezig met een verschrikkelijk loze arbeid die begin noch einde heeft. Zo probeerde ik de Sisyfusarbeid van die waterdrager weer te geven en ik vind dat The Scene die essentie er vreselijk goed in gehouden heen. Maar door het tempo ervan stuwt het ook enorm, waardoor die bedrijvigheid-op-één-plekje hier nog sterker is dan in het origineel. Het origineel gaat alleen maar uit van de monotonie van het geheel, niet van de haast die er achter zit. Het hectische van: godverdomme, ik kom niet op tijd. Heel goed.'
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email