Het in duet met Elly Nieman gezongen
Meester Prikkebeen wordt als single een hit.
Binnenkort verschijnt de nieuwe plaat,
zijn eigen werkstuk Als de rook om je hoofd is verdwenen en de door
ons in een vorige sJONGe sJONGe reeds aangekondigde a-kant Waterdrager.
Het is eigenlijk een soort rustpauze. Die
elpee zat zo vol met allerlei
dingen, dat dit even iets rustiger is. De
volgende elpee, dit najaar
te verwachten, is ook rustig gehouden".
Boudewijn de Groot (32), de in zichzelf gekeerde pionier van
het Nederlandse luisterlied, is gezwicht voor de morele pressie
die er vanuit België op hem werd uitgeoefend. Na jarenlang
een nogal teruggetrokken bestaan te hebben geleid, vertoont hij
zich sinds november '76 weer 'live' aan het Vlaamse
publiek. [...] Zij worden niet
teleurgesteld. Boudewijn heeft grondig gerepeteerd met zijn
tijdelijk in het leven geroepen Jeroen Bosch Band, kent alle
teksten weer van buiten en de hits van weleer bruisen van vitaliteit.
Noem ze maar op: Meisje van zestien,
Aeneas nu,
Het Spaarne, De Waterdrager,
Ballade van de vriendinnen van een nacht,
Beneden alle peil,
De Noordzee,
Verdronken vlinder,
Testament, Jimmy, Als de rook om je
hoofd is verdwenen. Anderhalf uur blijde herkenning.
[Boudewijn, over de uitvoering door The Scene op
Als de rook is verdwenen...]
(bedachtzaam) 'Ja. Prachtige tekst, hè, Een soort Japans
schilderijtje, dat me zo inspireerde dat ik daar in een half uur muziek
bij heb gemaakt, met een flinterdun melodietje. Een nummer dat zo stil
staat als een huis, want er gebeurt in principe niks, weet je wel, er
zit geen climax in. Die man is daar gewoon vreselijk bezig met een
verschrikkelijk loze arbeid die begin noch einde heeft. Zo probeerde
ik de Sisyfusarbeid van die waterdrager weer te geven en ik vind dat
The Scene die essentie er vreselijk goed in gehouden heen. Maar door
het tempo ervan stuwt het ook enorm, waardoor die
bedrijvigheid-op-één-plekje hier nog sterker is dan in
het origineel. Het origineel gaat alleen maar uit van de monotonie
van het geheel, niet van de haast die er achter zit. Het hectische
van: godverdomme, ik kom niet op tijd. Heel goed.'