Ik: "Van je laatste lp
'Picknick' is kant 2 'De tuin
der lusten' grandioos. En de tekst is geweldig beeldend, en
surreëel."
B.: "Ik heb tegen Lennaert gezegd schrijf wat vrijer,
cryptischer. Ik wou naar een belangrijker woordgebruik."
Ik: "Hoe vond hij dat?"
B.: "Ik geloof niet dat ie daar zo graag aan wou. Hij heeft
gezegd als je mij m'n gang laat gaan, krijg je een heel andere
tekst." [...]
Ik: "Heb jij de richting aangegeven?"
B.: "Nee, Lennaert had even goed kunnen zeggen, we blijven
bij de protestsongs. Nee, we zijn de kant van de
overlevenden op gegaan."
Ik: "'De Tuin der Lusten' zit voor mij vol protest."
B.: "Jeroen Bosch op zich zelf is al een sterk protest-element."
Stilte. "Ik heb geprobeerd, dat is niet bedoeld als aanmatiging...
je hebt het protest in de oude Russische revolutiestijl, het
protest Eisenstein, de werkelijke schreeuw en het protest van
Jeroen Bosch, die de wereldsituatie een vervloekt zootje vindt.
De zin ervan niet ziet... Het ene protest, actieve agressie-protest
is wat Eisenstein laat zien en het andere is het gecommentarieerde
beschrijven van de situatie zoals jij hem ziet en in die situatie
zoals jij hem ziet en in die visie duidelijk laten zien dat je er
niet meer mee eens bent. Het is dus eerder Jeroen Bosch dan
Eisenstein. Uitgangspunt was het schilderij 'De Tuin der Lusten'
en dan moet je dezelfde tendens erin bewaren. 't ls dus zowel de
beschrijving van het schilderij als de visie erop."
In Boudewijn de Groot en het Metropole Orkest schotelt de KRO
de kijker/luisteraar het beste van het voor Nederlandse begrippen
legendarische duo voor. [...]
Hij zingt onder meer 'Tuin der lusten',
'Een wonderkind van 50' en
'Verdronken vlinder'. Evenwel, de keuze
van de liedjes komt over als een zware maaltijd. De Groot werkt bepaald
geen zomers repertoire af. De somberheid van zijn liedjes past bij het
karakter van de zanger die zegt vrij ernstig te zijn. 'Ik ben geen
uitbundig persoon. Dat wil niet zeggen dat ik geen binnenpretjes heb.'
En zo is het met dit optreden ook: een binnenpretje. Het komt langzaam op
gang. Pas op het eind wordt het uitbundig als hij tot opluchting van het
publiek 'Het Land van Maas en Waal' zingt.
Daarna is het ook meteen afgelopen.
Vanavond zien we Boudewijn de Groot zelf aan het werk. De muziekspecial
Boudewijn de Groot... en het Metropole Orkest
is opgenomen in samenwerking met Radio 2. U hoort en ziet onder andere
Verdronken vlinder,
Malle Babbe, Jimmy,
Tuin der lusten en
Een wonderkind van 50.
Ook deze versies bewijzen dat Boudewijn een artiest is die
blijft boeien.