Type: Knipselmap

Tante Julia

KNIPSELS:
[Top 40: Tante Julia]  1974, februari 2 (datum van binnenkomst)
Blijft Boudewijn de Groot zich zelf?  1974, december
"Ik Ben Ik", de nieuwste single van ex-troubadour-bij-uitstek Boudewijn de Groot, waarop hij zijn zo bijzonder eigen levensopvatting verkondigt, heeft veel Boudewijn-fanatiekelingen aan 't schrikken gemaakt. Want... waar is het typische en zeer subtiele troubadour-soundje dat ieder nummer van Boudewijn kenmerkte, gebleven? Heeft meneer de Groot z'n "magic touch" verloren in de loop van de afgelopen woelige jaren? Of zoekt hij gewoon nieuwe wegen? We weten 't niet en we zullen er waarschijnlijk nooit achterkomen. Vast staat in ieder geval dat Boudewijn de Groot sinds 't overbekende meisje van 16 een stormachtige ontwikkeling, bestaande uit voortdurend hollen en stilstaan, tumult en stilte, heeft meegemaakt. Oordelen over artiesten heeft Popfoto nooit zo gelegen, maar mogen we zeggen dat de Boudewijn van vòòr 'Tante Julia' ons persoonlijk veel meer aansprak?
Meer dan alleen nostalgische roem  1997, februari 21
[Bespreking 'Nieuwe Herfst Tournee'] Op het kleingemaakte podium (waarbij de apparatuur grotendeels aan het zicht onttrokken is door een niet erg fraai maar wel zeer effectief decor van metershoog getimmerde latjes waaraan de meeste muziekinstrumenten hangen) vertolken zij met zijn achten zo'n 25 liedjes uit 32 jaar repertoire van Boudemjn de Groot. Dat zijn ingetogen ballads (zoals het breekbare nieuwe lied 'De rover), maar ook veel uitbundiger en vrolijker songs (zoals het bekende 'Tante Julia'), oude en recente teksten van De Groots artistieke kompaan Lennaert Nijgh (zoals de klassieker 'Malle Babbe' en de nieuwe single 'Avond), maar ook enkele eigen teksten (van de onderschatte elpee 'Maalstroom', uit 1984) en werk van Herman Pieter de Boer, zoals 'Annabel', de Hans de Booij-hit waarvoor Boudewijn de Groot indertijd de muziek schreef.
'Bij de Stones hoop ik ook op Satisfaction'  1997, februari 21
[Bespreking 'Nieuwe Herfst Tournee'] Bij het betreden van De Muzeval op woensdagavond krijgt De Groot wat 'de provincie' aangaat even gelijk. Het 'multifuncitonele' theater met zijn automatische schuifdeuren en kakelbonte inrichting maakt een verdronken vlinder van de bezoeker. Maar niets ten nadele van het Emmens publiek dat volgens de zanger opvallend snel los kwam. De Groot vindt het niet vervelend dat er nog steeds antieke hits als 'Testament' en 'Tante Julia'op het repertoire staan.
"Het is geen verplichting, hoewel ik denk dat het publiek wel teleurgesteld zou zijn als ik niets uit die tijd zou spelen. Als ik naar de Stones ga, dan hoop ik ook dat ze 'Satisfaction' spelen. En ik vind het nog steeds mooie nummers. Wat ik wel opvallend en positief vind: het publiek van nu is veel ontvankelijker voor nieuwe repertoire. Nu gaan ook onbekende nummers mee in de waardering."
Nederpop, hippies en muziekmafia  1997, juli
Het begint in 1964 met Strand (Je gaat er op de brommer heen / en ligt dan plat tot kwart voor één / dan ga je kijken naar een vrouw / die je wel graag versieren zou / dan krijg je ruzie met haar man / die toevallig boksen kan / en met je tanden in je hand / sjok je weer verder langs het strand) en daarna volgen talloze klassiek geworden nummers als Testament, Meisje van 16, Voor overlevenden, Prikkebeen, Het Land van Maas en Waal, Jimmy, Tante Julia en Malle Babbe.
Tourboek 97/98  1997,
[Boudewijn] Als toegift spelen we oude nummers: Julia, Testament, Maas en Waal.
Getemde zwerver  1998, februari 21 - (zaterdag)
In 1977 kwam ik ertoe in Los Angeles te gaan wonen. Amerika was een jeugddroom. Bij aankomst werd aan al mijn verwachtingen voldaan: met de glooiende heuvels van Hollywood als decor voelde ik me net een filmster. Fantastisch. Ik heb daar ook een plaat gemixt. In de studio had natuurlijk niemand ooit van Bauwdewaain the Kroet gehoord, maar toen ik werd voorgesteld als de Nederlandse Bob DyIan werden er oren gespitst. De luikjes gingen open toen ik vertelde dat ik eh, acht gouden, twee platina en een diamanten plaat had gemaakt.
Die periode in Los Angeles kon niet verhinderen dat ik in een depressie raakte. Dat was rond mijn veertigste, al had dat weinig te maken met mijn leeftijd: zoiets doemt op en 't wordt onstuitbaar groter. Ik denk dat die mindere periode te maken had met de schaduw van de legende Boudewijn de Groot, de hitmaker met klassiekers als 'Meisje van 16', 'Tante Julia' en 'Eenzame Fietser'. Daar wilde ik vanaf. Ik voel de me benauwd. Opnieuw trok ik alle consequenties die maar mogelijk waren, opnieuw gooide ik het roer honderdtachtig graden om. Net als eind jaren zestig liet ik mensen in de steek: mijn vriendin en mijn derde kind.
Koning Boudewijn  1999,
"Het lijkt wel alsof ik terug naar mijn wortels wil," stelt [Boudewijn] zelf ietwat verbaasd vast. Een mens verwacht steevast een zaal Tante Julia's of, om het met zijn eigen schampere woorden te zeggen, "mensen die meenden het belangrijkste deel van hun leven in de jaren zestig te moeten slijten, de hippies dus". Maar neen. Alle leeftijden spiegelen zich aan Een nieuwe herfst, De Groots eerste plaat sinds 1984.
"Ik doe wat ik doe"  2000, september 28 - (donderdag)
Het verzameld werk van Lennaert Nijgh is uit. 'Ik doe wat ik doe'. Een kloek boek met klassiekers als 'Het Land van Maas en Waal' en 'Malle Babbe', 'Pastorale' en 'Meester Prikkebeen', 'Tante Julia' en 'Testament'. Een gesprek met de Haarlemse schrijver, die in de jaren zestig naam maakte met zijn teksten voor Boudewijn de Groot. "Ik heb weinig metla-la-la en na-na-na."
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email