Type: Knipselmap

Strand

KNIPSELS:
Boudewijn de Groot is nog geen Jaap Fischer  1964, [in/om augustus?]
"Strand" beschrijft het strandleven zoals het door een deel van de jeugd wordt beleefd: versieren, "zuipen", in auto's racen, feestvieren. Het cabaretliedje geeft door de onverschillige humor een raak beeld.
Boudewijn de Groot moderne troubadour  1964, oktober 2
Ed Lautenslager had relaties bij Phonogram, er werd een bandje opgestuurd en Phonogram-functionaris Tony Vos was onmiddellijk enthousiast. De liedjes "Élegie prénatale" en "Strand" werden op de plaat gezet. Daarna volgde een plaatje met "Seksuele voorlichting" en "Refrein voor..." en binnenkort komt er een e.p.-tje met deze vier liedjes en nog twee andere.
Boudewijn beatzanger?  [1966?, januari?]
[Hitweek:] Welke plaat vind je het beste van jezelf?
[Boudewijn:] ...... mijn laatste plaat. Ik vind altijd de plaat die ik het laatste gemaakt heb het best, de vorige vind ik dan waardeloos - Ik vind dat sinds mijn EP met o. a. Strand en Sexuele voorlichting mijn techniek erg is vooruitgegaan.
Hee Boudewijn [artikel]  [1966, februari 25 - vrijdag]
[Boudewijn:] "Lennaert en ik kenden elkaar al van de lagere school. Maar later zijn we elkaar uit het oog verloren en eigenlijk raakten we pas op de filmacademie weer bevriend. Lennaert was toen aan een filmpje bezig, "Feestje bouwen" heette het, en hij zocht een jongen, die liedjes zong. Je weet wel, zo'n zanger die romantisch onder het balkon ouderwets stond te doen. En toevallig was ik in die tijd juist wat aan het proberen met een gitaar, min of meer geinspireerd door Jaap Fischer. En daarom heeft hij mij toen genomen voor zijn film. Het was trouwens de eerste keer, dat-ie een liedje schreef, "Aan het strand", en alweer door een toeval trok dat twee jaar later de aandacht van een televisieman, van Ed Lautenschlager".
Zijn hobby is nu zijn vak  1966, februari
Liedjes als "Elégie Prénatale", "Strand", "Sexuele voorlichting" en "Refrein voor..." verschenen op Eepee's, evenals nog maar kort geleden het momenteel hoog op de hitparade staande "Meisje van zestien". Het zoveelste succes van Boudewijn de Groot, dat inmiddels al weer is achterhaald door een nieuw plaatje (met oude ballades) en dat nog deze maand zal worden overtroffen door zijn eerste L.P.
Boudewijn de Groot werk!  [1966, februari?]
In de moderne popmuziek, afdeling folk a la Dylan heeft Nederland sinds kort een uitblinker. Hij is twintig jaar, getrouwd en vader van een zoontje. Hij heet Boudewijn de Groot. Boudewijn de Groot die een paar jaar geleden optrad in het AVRO-TV programma 'Nieuwe oogst' en debuteerde met het plaatje 'Strand' heeft pas een langspeelplaat volgezongen, die mij allereerst een hoogtepunt lijkt voor hemzelf, maar die bovendien nu eens met recht in zou moeten komen voor een Edison. Deze LP is wat je noemt groot werk en plaatst Boudewijn in zijn afdeling aan de spits.
Boudewijn de Groot [20 vragen]  1966, [voorjaar?]
[Boudewijns] eerste plaat heette 'Strand'. Zijn best verkochte platen zijn 'Een meisje van zestien' en 'Zo maar een soldaat'. Pas verscheen Noordzee-Apocalyps - en zijn eerste langspeelplaat.
Spanningen tussen kinderen en ouders zullen er altijd blijven  1967, [maart]
Zonder te weten dat Boudewijns hartsvriendin Anneke moeder ging worden, schreef Nijgh het poëtisch en vlijmscherpe 'Elégie Prénatale'. Kort na het verschijnen van zijn eerste plaat ('Strand'/'Elégie werd zoon Marcel geboren en het jonge gezin trok in bij Anneke's ouders. Om zijn gezin te onderhouden nam B. allerlei baantjes aan.
Even rustpauze voor Bo en Len  [1968, augustus?]
Zijn eerste plaat is Strand. "Als je hem nu terughoort," zegt Bo, "is-ie een stuk slechter, zangtechnisch, qua inhoud en uitvoering, dan wat we nu doen."
De Hollandse coalitie is hersteld  1972, januari 29
Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh gaan weer samenwerken. [...] Twee fenomenen die ons in de laatste jaren van het vorig decennium bezighielden met hits-van-eigen-bodem als "Strand", "Noordzee", "Welterusten, mijnheer de president", "Er komen andere tijden", "Een meisje van zestien", "Land van Maas en Waal", "Testament", "Vrienden van vroeger" en "Prikkebeen". Wat waren we er stuk van. De enorme brokken werden weggeslikt na "Vrienden van vroeger" en we hadden het knap zwaar met "Voor de overlevenden". Dat was nog eens Hollands werk waar je zonder schaamte stil van kon worden! Het duo Nijgh-De Groot had het helemaal en iedereen sprak plotseling vol trots over het "volwassen Nederlandse chanson". Dat was in de periode tussen 1966 en 1969.
Boudewijn de Groot [biografie 1944-1975]  1975, najaar
De vriendschap tussen Nijgh en De Groot werd onverbrekelijk, toen zij niet alleen verder gingen met het maken van kleine films, maar ook met de combinatie tekstschrijver-zanger/komponist. Hun eerste single-debuut "Strand" en "Elégie" sloeg in als een bom; men herkende Boudewijns talent, bewonderde zijn stijl en voordracht en langzaam maar zeker begon Boudewijn de Groot het 'echt druk te krijgen'. Hij trad op in tal van intieme en sfeervolle entourages, kreeg meer en meer TV-shows en ook zijn platenrepertoire nam toe.
Programmaboek Concert III  1983,
In 1944, tijdens de oorlog met Japan, werd Boudewijn geboren op Java, (een deel van het voormalige Nederlands-Indië) in een concentratiekamp in de buurt van Batavia. Na 2 jaar kon zijn vader met zijn broertje en zijn zusje naar Nederland vertrekken. Daar liep Boudewijn de lagere school te Haarlem, nadien het middelbare Coornhertlyceum en in Amsterdam de filmacademie. Hier studeerde hij af in 1964, maar van filmen kwam niet veel terecht. Wel maakte hij, samen met Lennaert Nijgh, het filmpje 'Feestje Bouwen'. Maar het sterkste wat daarin opviel, waren zijn eerste liedjes, die zo'n indruk maakten op de Nederlandse T.V.-commentator Ed Lautenschlager, dat deze Boudewijn adviseerde door te gaan. Zo verschenen al aan het eind van zijn film-opleiding Boudewijn's eerste singles 'Elégie prénatale' en 'Strand', op tekst van Lennaert Nijgh, de start van een vruchtbare co-produktie.
Boudewijn de Groot: nog steeds in de roulatie  1984, januari 7
De muziekcarrière van Boudewijn de Groot begon halverwege de jaren zestig met de liedjes 'Elégie prénatale' en 'Strand'.
Maalstroom [persbericht]  1984, april
Het begon met de debuutsingle 'Strand', die insloeg als een bom; men herkende Boudewijn's talent, stijl en voordracht en Lennaert's onmiskenbare vermogen tot het schrijven van teksten.
Haarlem heeft iets deftigs  1985, augustus 17
[Lennaert:] Het schrijven van songteksten dateert van de tijd dat ik eindexamen deed; ik maakte mijn eerste liedjes al voor Boudewijn, die ik via een groepje dat veel op het Bloemendaalse strand bivakkeerde, beter had leren kennen. Jaap Fischer woedde toen. Ik was negentien; Strand, Elégie prénatale, de eerste liedjes. Boudewijn zong op feestjes; Franse chansons, Jiddische liedjes, en Fischer. Iedereen had een zwarte coltrui aan - verder behoeft het geen toelichting. Bo en zijn gitaar. Hij schreef zelf ook wel; ik weet niet meer wat; ik ben veel kwijt - in vergelijking met alles wat daarna gebeurd is, was het ook niet zo'n zwaarwegende tijd.
Boudewijn had aanvankelijk helemaal geen succes. We waren ook absoluut niet van plan om ermee door te gaan. Hij zat eerst op de Filmacademie. Toen hij eraf kwam, ging ik erop - later hebben we terwille van de publiciteit de kwestie vereenvoudigd tot: we zaten samen op de Filmacademie.
Nijgh geeft tekst en uitleg  1991, februari 21
Als tiener schreef hij Strand, de romantische ode van een adolescent:  [fragment]
[Lennaert:] "Ik vind het uiterst merkwaardig dat zelfs zo'n tekst ook de jonge generatie nog aanspreekt", vertelt de 45-jarige Lennaert Nijgh nu in een café in het centrum van Haarlem. "Het strand? Daar heb ik niets meer mee. Ik ben er al achttien jaar niet geweest. Ja, ik zag het vanaf mijn boot, maar daarmee houdt het op."
Vrienden van vroeger en nu  1994, december 8
- Hoe ontstonden de eerste nummers?
NIJGH: "Pfff.. Eerst deden we samen wat schoolrevue-werk. Toen maakten we een achtmillimeter-film waarin Boudewijn twee liedjes van hemzelf zong. Iemand riep dat er een bandje naar Phonogram moest, wat ons niks zei. Wij associeerden die maatschappij hoogstens met Anneke Grönloh: Soerabaja met je palmenstrand. We liepen in het zwart. We droegen bordeelsluipers. Dat stond duf - het equivalent van cool. Als je het woord commercieel gebruikte, moest je je bek gaan spoelen. We waren strenger in de leer - welke leer het dan ook mocht wezen. Uiteindelijk namen we Strand op, precies in de week dat The Beatles naar Nederland kwamen. We verwachtten er niets van. En terecht. Pas in '65, toen ik een vertaling had gemaakt van Aznavours Een meisje van zestien, braken we door. Vreselijke tearjerker trouwens."
Ik ben helemaal geen wereldverbeteraar  1996, december 3 - (dinsdag)
Dit jaar verscheen er voor het eerst sinds Maalstroom (1984) weer een album. Een Nieuwe Herfst werd recent gevolgd door een fraai uitgegeven boekwerk met 4 cd's: Wonderkind aan het strand, met een bloemlezing uit zijn repertoire, van zijn eerste single Strand (1965) tot en met Een wonderkind van vijftig van zijn laatste plaat. 'Een toevallige samenloop van omstandigheden', zegt Boudewijn de Groot over de plotselinge drukte. [...]
Opnieuw luisterend naar het eerste werk valt het De Groot op hoe 'benauwd' nummers als Strand, klinken. 'Alsof ik geen kant opdurfde. Bangig en heel voorzichtig.' Zijn keurige Heemsteedse accent was nog luid en duidelijk aanwezig in de declamatie. 'Dat viel me in die tijd nog helemaal niet op. Het duurde een jaar of twee, drie voordat ik me bewust werd hoe ontzettend bekakt en truttig het eigenlijk klonk. Maar dat is waar ik vandaan kom.' Hij groeide op in Heemstede bij Haarlem (waar hij nog altijd woont), een omgeving die een muzikale carrière als zanger van een beatgroep bijna uitsloot. 'Het was allemaal dixieland, later moderne jazz, het Franse chanson of Jaap Fischer. In die trant zat ik thuis wat te proberen. Mijn karakter is ook niet ontzettend wild, dus ik zag mezelf niet staan rausen, raggen en rammelen met een gitaar. Wat er spontaan en intuïtief uitkwam, was een soort ballade-achtig getokkel.'
Toch ontgroeide hij de folksfeer van zijn eerste werk opmerkelijk snel. De Groot: 'In Heemstede deed ik altijd braaf wat me verteld werd. Toen ik naar de filmacademie ging in Amsterdam, werd ik ontzettend gevoelig voor alles wat er om me heen gebeurde. Ik ging opeens naar nachtconcerten, jazz in het concertgebouw, ik liet mijn haar groeien, ging met een meisje naar bed, dus ik moest trouwen, en ik ging trouwen. Opeens waren er stakingen en rellen, ik vond het fantastisch, wilde daarbij zijn. Flowerpower kwam daarna. Heel belangrijk was dat, niet zozeer omdat ik dacht dat het de wereld zou veranderen, maar omdat het niet de gezapigheid had van de wereld waaruit ik kwam.' Glimlacht: 'Alleen besefte ik toen nog niet dat die gezapigheid een onderdeel van mijn eigen karakter was. Ik ben helemaal geen avonturier of een barricadevechter. Ik vind het wel ontzettend spannend wanneer er iets verandert'.
Van Boudewijn de Groot en de dingen die blijven  1996,
Een Meisje Van Zestien (1965) De grote doorbraak van Boudewijn de Groot. Daarvoor had hij al twee singles gemaakt. Strand en Elegie Prénatale, maar die werden met gemengde gevoelens ontvangen. Want hij had het wel over een buitenechtelijk kind en over moeten trouwen, dat soort dingen.
Nederpop, hippies en muziekmafia  1997, juli
Het begint in 1964 met Strand (Je gaat er op de brommer heen / en ligt dan plat tot kwart voor één / dan ga je kijken naar een vrouw / die je wel graag versieren zou / dan krijg je ruzie met haar man / die toevallig boksen kan / en met je tanden in je hand / sjok je weer verder langs het strand) en daarna volgen talloze klassiek geworden nummers als Testament, Meisje van 16, Voor overlevenden, Prikkebeen, Het Land van Maas en Waal, Jimmy, Tante Julia en Malle Babbe.
[Programma-boek Tsjechov]  2000, januari
De veelzijdige artiest Boudewijn de Groot begon zijn carrière met een opleiding aan de Filmakademie te Amsterdam. Al tijdens zijn studie verschenen zijn eerste singles Elégie Prénatale en Strand, op teksten van Lennaert Nijgh, die het begin markeerden van een lange en vruchtbare samenwerking.
Lennaert Nijgh geniet van hommage  2000, april 3 - (maandag)
Boudy is Bo is Boudewijn. Al vijfendertig jaar, met de nodige onderbrekingen, vormen Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh een gouden koppel. Het begon met singles als Strand, Meisje van 16 en Welterusten mijnheer de president. Toen kwamen LP's als Voor de overlevenden en Picknick, en een paar jaar geleden de cd Een nieuwe herfst[...] De broederschap met De Groot begon op het Haarlemse Coornhertlyceum, waar ze in 1957 samen in een schoolrevue speelden. Na schooltijd, op het strand werden de eerste liedjes geschreven, die soms iets weg hadden van de bekende Jacques van Tol/Louis Davids-opsommingen: Je gaat er op de brommer heen / en ligt dan plat tot kwart voor één / dan ga je kijken naar een vrouw / die je wel graag versieren zou / dan krijg je ruzie met haar man / die heel toevallig boksen kan / en met je tanden in je hand / sjok je weer verder over 't strand.
Nijgh, die vanaf zijn geboorte in Haarlem woont, is al twintig jaar niet meer op het strand geweest. Hij vaart in de zomer nog wel eens langs Zandvoort, maar als hij vanaf zijn boot die 'menselijke schimmel' aan het strand ziet liggen, heeft hij alweer genoeg. Het peinzen doet hij wel aan boord.
Ik doe wat ik doe  2000, september
U hebt ze natuurlijk herkend: dit zijn flarden uit liedjes van Boudewijn de Groot, en niet zomaar liedjes: 'Strand', 'Meester Prikkebeen', ze behoren tot het beste wat in dit genre in het Nederlands is geschreven. Dat danken ze natuurlijk aan De Groots muziek - maar evenzeer aan het talent van de tekstdichter ervan, Lennaert Nijgh, zonder meer een van de grootste Nederlandse liedjestekstschrijvers van deze eeuw. Hoezeer hij dat is, blijkt in overvloed uit de meer dan 180 teksten die zijn verzameld onder de titel Ik doe wat ik doe, nu als vierde deel in de fraaie 'Pluche'-reeks van Nijgh (geen familie) & Van Ditmar verschenen (1.399 frank).
Popbibliotheek  2000, november
Lennaert Nijgh is natuurlijk bekend van zijn werk met Boudewijn de Groot, voor wie hij juweeltjes als Strand, Testament, Het Land van Maas en Waal en Meisje van zestien schreef.
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email