Boudewijn: "Ik herken in de teksten van Lennaert vaak het decor van
Haarlem en van onze jeugd: veel liedjes spelen zich immers hier af, zoals
'De reiziger', 'De rover',
'Malle Babbe' of
'De roos'."
[Bespreking 'Nieuwe Herfst Tournee']
Op het kleingemaakte podium (waarbij de apparatuur grotendeels aan het
zicht onttrokken is door een niet erg fraai maar wel zeer effectief
decor van metershoog getimmerde latjes waaraan de meeste
muziekinstrumenten hangen) vertolken zij met zijn achten zo'n 25
liedjes uit 32 jaar repertoire van Boudemjn de Groot. Dat zijn
ingetogen ballads (zoals het breekbare nieuwe lied 'De rover), maar
ook veel uitbundiger en vrolijker songs (zoals het bekende
'Tante Julia'), oude en recente teksten
van De Groots artistieke kompaan Lennaert Nijgh (zoals de klassieker
'Malle Babbe' en de nieuwe single
'Avond), maar ook enkele eigen teksten (van
de onderschatte elpee 'Maalstroom',
uit 1984) en werk van Herman Pieter de Boer, zoals 'Annabel', de Hans
de Booij-hit waarvoor Boudewijn de Groot indertijd de muziek schreef.
[Bespreking van Nieuwe Herfst Tournee: Gent (B)]
Tussen de nummers vertelde Boudewijn De Groot uitgebreid de verhaaltjes
die achter nummers als Malle Babbe,
De drie Mandarijnen, en De Rover schuilgaan.
[Boudewijn:] In "De Rover" hoor je de Haarlemse
Damiaatjes, kleine klokjes die boven in de St. Bavo hangen en iedere
avond tussen negen en halftien hun monotone, melancholieke melodietje
van twee tonen laten horen. [...]
Ernst Jansz en Jan Hendriks hebben al eerder met me meegespeeld. Jan
op de plaat "Van een afstand" en Ernst
natuurlijk op meer platen en bovenal als pianist gedurende een aantal
jaren van rondtrekken door Nederland en België. Jakob Klaasse maakt
het zevental compleet als muzikant. Bovendien spelen we op een aantal
nummers arrangementen die door hem zijn geschreven, zoals
"De Roos", "De Rover" en
"De Engel is gekomen"
(dat niet op deze CD staat).