Type: Knipselmap

Prikkebeen

KNIPSELS:
[Top 40: Prikkebeen]  1968, januari 27 (datum van binnenkomst)
[Top 40: Prikkebeen]  1968, maart 9 (datum van binnenkomst)
[Hitweek recensie: Prikkebeen / Eva]  [1968, maart?]
A: Track van de elpee. Boudewijn met Elly in gevoelig duet, met uitstekend orkest. Zonder meer erg goed. Een 7.
[Hitweek: Prikkebeen]  [1968, maart?]
[Hitweek hit-lijst met Prikkebeen op de 9e plaats, gezakt van de 8e plaats.]
Geslaagd typetje van Boudewijn  1968, mei
Na het bonte circus van vreemde typetjes dat door het "Land Van Maas En Waal" trok, tovert Boudewijn de Groot ons nu een ander zonderling typetje voor en wel "PRIKKEBEEN". Om deze figuur goed uit de verf te doen komen, heeft hij de hulp ingeroepen van Elly Nieman. Samen vertellen ze de al dan niet vreemde avonturen van Meester "PRIKKEBEEN" en zie, de plaat belandt huizenhoog in de hitlijsten! Zijn we wel gewend van Boudewijn, zul je zeggen. Inderdaad, maar dit nummer is wel heel anders dan al zijn voorgaande, al was het alleen maar omdat Elly Nieman haar lieflijke medewerking verleent. Zou dit de geboorte zijn van een nieuw Nederlands top-pop-duo?! "Nee!" zegt Boudewijn. "Dit was zomaar een tussendoortje, weer eens wat anders. Het nummer vroeg gewoon om een tweede persoon en wie kon ik daar beter voor nemen dan Elly Nieman! Ze had al een hele hoop ervaring met Rikkert Zuiderveld en ze doet het dan ook geweldig. Maar in de toekomst ga ik het weer alleen doen, dat wil zeggen, bij zaaloptredens zal ik begeleid worden door de beatgroep Names and Faces. Solo-optredens zijn er, wat de zalen betreft niet meer bij. Het gaat namelijk niet meer, de mensen willen er een volwaardige begeleiding bij en die krijgen ze nu dus ook. Op de plaat blijf ik wel alleen werken, maar wie weet doe ik in de toekomst nog eens een beroep op Elly!" Geen nieuw Nederlands top-pop-duo dus. "Nee!" zegt ook Elly Nieman beslist. "mijn plaats is bij Rikkert. Maar mocht Boudewijn nog eens een beroep op me doen, dan zal ik hem gaarne van dienst zijn, want ik vond het erg leuk." Om dit eenmalige duo toch voor de eeuwigheid vast te leggen is ME-fotograaf Rob Bosboom bij Elly Nieman langs gegaan en op de zolder van haar huis heeft hij een paar exklusieve plaatjes geschoten van Boudewijn en Elly, speciaal voor de lezers van ME.
Even rustpauze voor Bo en Len  [1968, augustus?]
Het in duet met Elly Nieman gezongen Meester Prikkebeen wordt als single een hit. Binnenkort verschijnt de nieuwe plaat, zijn eigen werkstuk Als de rook om je hoofd is verdwenen en de door ons in een vorige sJONGe sJONGe reeds aangekondigde a-kant Waterdrager. Het is eigenlijk een soort rustpauze. Die elpee zat zo vol met allerlei dingen, dat dit even iets rustiger is. De volgende elpee, dit najaar te verwachten, is ook rustig gehouden".
De Hollandse coalitie is hersteld  1972, januari 29
Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh gaan weer samenwerken. [...] Twee fenomenen die ons in de laatste jaren van het vorig decennium bezighielden met hits-van-eigen-bodem als "Strand", "Noordzee", "Welterusten, mijnheer de president", "Er komen andere tijden", "Een meisje van zestien", "Land van Maas en Waal", "Testament", "Vrienden van vroeger" en "Prikkebeen". Wat waren we er stuk van. De enorme brokken werden weggeslikt na "Vrienden van vroeger" en we hadden het knap zwaar met "Voor de overlevenden". Dat was nog eens Hollands werk waar je zonder schaamte stil van kon worden! Het duo Nijgh-De Groot had het helemaal en iedereen sprak plotseling vol trots over het "volwassen Nederlandse chanson". Dat was in de periode tussen 1966 en 1969.
Boudewijn de Groot straks Liedermacher  1983, september 3
Na de glorieperiode rond 'Het land van Maas en Waal', 'Mijnheer de president', 'Testament' en 'Meester Prikkebeen' had Boudewijn de Groot er in 1969 plotseling genoeg van en nam afscheid van zijn fans.
Programmaboek Concert III  1983,
Boudewijn werd de reus in de nederlandstalige 'kleinkunst'. Meer nog: voor velen in de Lage landen betekende hij wat Bob Dylan was voor de Anglosaksische wereld en hij was een introduktie tot een internationaal (protest-)songrepertoire met liedjes als 'Welterusten meneer de president' en 'Er komen andere tijden'. Maar dat zijn repertoire in zijn geheel bij een gigantisch aantal mensen zeer dierbaar was en is, bewees vooral zijn L.P. 'Vijf jaar hits', een dubbelalbum waarvan sinds de release in 1972 ruim 250.000 exemplaren verkocht werden. Alle lievelingen van het publiek staan er dan ook op: 'Meisje van zestien', 'Welterusten meneer de president', 'Het Land van Maas en Waal', 'Testament', 'Meester Prikkebeen', enz...
'Het succes heeft me steeds overvallen'  1991, januari 19
'Meneer de president' is een van de talrijke liedjes uit de swingende hippie-periode, waarin Boudewijn de Groot als een raket omhoog schoot. Vanavond laat de Avro-televisie een documentaire zien over de zanger/acteur, gemaakt door Geert de Bruin in het kader van diens eindexamenproject van de Film- en Televise Academie.
Het tv-programma 'Voor de overlevenden' geeft niet alleen een muzikale terugblik op de roerige jaren zestig en zeventig ('Land van Maas en Waal', 'Noordzee', 'Meester Prikkebeen'), maar de aanmerkelijk gekortwiekte De Groot geeft samen met zijn vaste tekstdichter Lennaert Nijgh ook in alle oprechtheid een hedendaagse kijk op die wilde haren-periode. Oude 8 mm zwart/witfilmpjes uit de privé-collectie van Lennaert Nijgh laten zien dat het duo al heel vroeg creatief kon omgaan met tekst, muziek en film. De filmpjes kwamen in het professionele circuit terecht en het firmament ontfermde zich over een nieuwe ster.
'Zo ik iets ben, ben ik een Haarlemmer'  1991, februari 5 - (dinsdag)
Naast zijn journalistieke werkzaamheden voor het Haarlems Dagblad, waarvoor hij wekelijks een column schrijft, werd [Lennaert] de man van liedteksten voor bekende Nederlandse artiesten. Veel van zijn werkstukken werden nationale bestsellers zoals 'Zuster Ursula', 'Malle Babbe', 'Jan Klaassen de trompetter', 'Het Land van Maas en Waal', 'Prikkebeen', en 'Zonder vrienden kan ik niet'.
'De mensen zijn me nooit vergeten'  1996, juli 13
Na zijn successen met Land van Maas en Waal, Meester Prikkebeen en Welterusten, meneer de president in de jaren zestig kondigde hij in 1969 zijn afscheid aan. Hij brak met Nijgh en trok zich terug op een boerderij in Dwingeloo waar hij met aan aantal hippies en muzikanten een Engelstalige groep (The Tower) probeerde op te zetten. Het project ging zoals De Groot het uitdrukt "in rook op".
Boudewijn de Groot in '2 Meter Sessies'  1996, [oktober?]
Jan Douwe Kroeske's '2 Meter Sessie' staat vanavond geheel in het teken van Boudewijn de Groot. De man die midden jaren zestig een generatie achter zich kreeg met nummers als 'Welterusten meneer de president', 'Het land van Maas en Waal' en 'Meester Prikkebeen' kwam dit jaar terug met de plaat 'Een Nieuwe Herfst'.
Boudewijn de Groot viert jubileum met veel violen  1996, december 4 - (woensdag)
[Bespreking Boudewijn de Groot in Paradiso] Boudewijn de Groot is op zijn sterkst als hij de merendeels door zijn vaste compaan Lennaert Nijgh geschreven teksten zo droog en indringend mogelijk zingt. Soms was de orkestrale versiering op zijn plaats, zoals in 'Meester Prikkebeen', waarbij de oorspronkelijke zangeres Elly Nieman een gelukzalig hippiegevoel opriep.
In Paradiso  1996, december 6 - (vrijdag)
[Bespreking Boudewijn de Groot in Paradiso] In twee uur kwamen bekende nummers van toen en onlangs voorbij. De arrangementen waren passend, de orkestratie dwong De Groot feller te zijn dan in zijn indolente aard ligt, en de teksten bleken voor een deel nog mee te kunnen: Meisje van zestien ('zij gaf zich aan een vagebond'), Verdronken vlinder ('zo te sterven op het water met je vleugels van papier'), Onderweg ("t licht komt van ver, van lichtjaren her'), 'Prikkebeen' ('lapjeskat, muizenissen, rood cellofaan, draailier, sleutel van goud') samen met de vermoeiend blijmoedige Elly 'Kauwgomballenboom' Nieman. Boudewijns kwaliteit als componist kwam ook naar voren in liedjes die door anderen bekend zijn gemaakt, maar hier de bedoelde uitvoering kregen: Annabel (Hans de Booy kan inpakken) en Malle Babbe (exit Rob de Nijs).
Van Boudewijn de Groot en de dingen die blijven  1996,
Eerst zong De Groot nog over Het Land van Maas en Waal ('67) en maakt hij nog Picknick ('67) die flower power plaat, met dat liedje, Meester Prikkebeen, een duet met Elly Nieman (van Rikkert). Maar De Groot begon genoeg te krijgen van zomaar wat liedjes zingen. Hij wilde wel 'ns wat anders. Een conceptplaat bijvoorbeeld. Nacht En Ontij verscheen. Die bestond uit twee gedeelten: Babylon en Heksensabbath.
De twijfels van een troubadour  1997, februari 7
[Bespreking Nieuwe Herfst Tournee] Vanavond zijn ze en masse speciaal gekomen voor die bekende zanger van weleer, de vertolker van beroemd geworden liedjes als Testament, Jimmy, Het land van Maas en Waal of Prikkebeen. Voor die in Heemstede opgegroeide jongen met zijn gitaar, die ruim dertig jaar geleden voor het eerst de hoofden op hol bracht, in dit soort theaters in de provincie, en die nu weer hier staat, voor het thuispubliek.
Andere tijden voor Boudewijn de Groot  1997, februari 13 - (donderdag)
"Geboren in 1944 op Java in het jappenkamp Kramat." Zo luidt de eerste zin van de biografie bij zijn vorig jaar verschenen cd Een nieuwe herfst. De haardos is grijs geworden en misschien wat minder weelderig dan in de jaren van Meester Prikkebeen, maar hij zegt geen besef te hebben van zijn huidige leeftijd. "Met dit programma heb ik het idee op hetzelfde punt te zitten als 35 jaar geleden."
Nederpop, hippies en muziekmafia  1997, juli
Het begint in 1964 met Strand (Je gaat er op de brommer heen / en ligt dan plat tot kwart voor één / dan ga je kijken naar een vrouw / die je wel graag versieren zou / dan krijg je ruzie met haar man / die toevallig boksen kan / en met je tanden in je hand / sjok je weer verder langs het strand) en daarna volgen talloze klassiek geworden nummers als Testament, Meisje van 16, Voor overlevenden, Prikkebeen, Het Land van Maas en Waal, Jimmy, Tante Julia en Malle Babbe.
Tourboek 97/98  1997,
[Boudewijn, over Boudewijn de Groot in Paradiso:] Als je "Prikkebeen" zingt in de originele bezetting, hoort Elly Nieman daarbij. Zij bepaalt het geluid van het 'mager meisje van plezier' nog steeds.
De wonderbaarlijke herrijzenis van Boudewijn  1999, maart 13
In de jaren 60 en begin jaren 70 was hij de populairste vertolker van het Nederlandse lied. Iedereen kende De Eenzame Fietser uit het hoofd, iedereen dweepte met hem. Daarna ging het bergafwaarts. Hij verzoop in een Drentse commune, vertaalde jarenlang thrillers in Overveen en verdween naar Californië. Hij maakte lullige platen en trad in 1985 voor het laatst op als muzikant, en dan nog vooral in België. Wel dook hij op in twee succesvolle musicals (Tsjechov en Anne Frank), maar de legendarische zanger van Testament, Het Land van Maas en Waal, Meester Prikkebeen en Verdronken vlinder leek voorgoed verleden tijd.
Lintje voor Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh  1999, april 30
HAARLEM, 30 april - Een minutenlang durend applaus vult kort na het middaguur de statige ruimte van de Renaissancezaal in het Frans Halsmuseum. Het blije, waardering verkondigende handgeklap daalt neer over de hoofden van zanger/componist Boudewijn de Groot en tekstdichter Lennaert Nijgh. De troubadour en schrijver mogen zich vanwege hun verdiensten voor het Nederlandse lied sinds gistermiddag Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw noemen. [...] Veel onverwoestbare nummers van weleer passeren de revue: Een meisje van 16, Het land van Maas en Waal, Meester Prikkebeen, Hoe sterk is de eenzame fietser. Als muzikale onderbreking van de samenspraak der burgemeesters stuurt pianist Jacob Klaasse flarden van de bekende melodieën de feestende Renaissancezaal in. De spontane neiging om mee te zingen moet worden onderdrukt.
"Ik doe wat ik doe"  2000, september 28 - (donderdag)
Het verzameld werk van Lennaert Nijgh is uit. 'Ik doe wat ik doe'. Een kloek boek met klassiekers als 'Het Land van Maas en Waal' en 'Malle Babbe', 'Pastorale' en 'Meester Prikkebeen', 'Tante Julia' en 'Testament'. Een gesprek met de Haarlemse schrijver, die in de jaren zestig naam maakte met zijn teksten voor Boudewijn de Groot. "Ik heb weinig met la-la-la en na-na-na."
Ik doe wat ik doe  2000, september
U hebt ze natuurlijk herkend: dit zijn flarden uit liedjes van Boudewijn de Groot, en niet zomaar liedjes: 'Strand', 'Meester Prikkebeen', ze behoren tot het beste wat in dit genre in het Nederlands is geschreven. Dat danken ze natuurlijk aan De Groots muziek - maar evenzeer aan het talent van de tekstdichter ervan, Lennaert Nijgh, zonder meer een van de grootste Nederlandse liedjestekstschrijvers van deze eeuw. Hoezeer hij dat is, blijkt in overvloed uit de meer dan 180 teksten die zijn verzameld onder de titel Ik doe wat ik doe, nu als vierde deel in de fraaie 'Pluche'-reeks van Nijgh (geen familie) & Van Ditmar verschenen (1.399 frank).
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email