Hoe weet jij nu dat er van
Land van Maas en Waal nou
100.000 verkocht zijn...
[Boudewijn:] Wacht even, dat is dus niet voor singels
alleen, maar ook voor de elpee
erbij, er zijn nu 25. 000 elpees verkocht, en 80.000 singels,
en de verkoop in België telt ook mee, daar werd ik erg goed
verkocht... Of die aantallen nou kloppen, ja god dat weet
natuurlijk niemand. Phonogram zei steeds, we zijn er nog niet.
En op een gegeven eigenlijk zeiden ze tegen mij, we hebben de
100.000 gehaald. Het doet me overigens niet zoveel zo'n gouden
plaat, het doet me veel meer dat van mijn volgende
singel Onder ons 7000 stuks op
voorhand verkocht zijn, en ik heb hem zelf nog geeneens gehoord...
Het beste nummer van deze twee elpees
[Dubbel, twee] vind ik
persoonlijk 'Onder Ons', na het voor mij gedeeltelijk wat onbegrijpbare
'Apocalypse'. Diezelfde onduidelijkheid valt
op bij 'De Wilde Jager', ook een van de
nummers, die je wel honderd keer wilt horen. Nummers, die je telkens
weer iets doen.
[Boudewijn, over de uitvoering door Burma Shave op
Als de rook is verdwenen...]
(al tijdens het intro) 'Dit vind ik meesterlijk. Die stugge
beat, daar houd ik van. Zo had ik het zelf het liefste willen doen.
Alleen had ik op dat moment dat concept niet in mijn hoofd. Als ik het
nu had geschreven en ik was nu in de twintig, dan denk ik dat ik het op
deze manier zou doen. Maar dan had ik ook gehoopt dat ik die stem had,
want die vind ik echt prachtig. Past ook goed bij dit soort muziek. En
bij het onderwerp: stadse rebellie. 't Is in de provotijd geschreven,
een aanklacht tegen de burgerlijkheid. Een tekstueel nummer dat erin
gehamerd moet worden. De muziek is eigenlijk minder belangrijk. Het
gaat er alleen maar om dat het gemakkelijk in het gehoor ligt. Geen
tierelantijnen, geen poespas. En als de tekst klaar is, is het nummer
klaar. Dat hebben ze heel goed aangevoeld, met dat abrupte einde. Wat
zou je er verder nog woorden aan vuil maken met een of andere mooie
solo of zo. Zegje gezegd, nummer klaar, afgelopen.'