Type: Knipselmap

Noordzee

KNIPSELS:
Even rustpauze voor Bo en Len  [1968, augustus?]
Na wat eepee-werk verschijnt in 1965 de tweede single: Een meisje van zestien met op de achterkant Zomaar een soldaat, een vertaling van het Donovan-nummer The universal soldier. Het wordt een hit. Reden om na de single Noordzee 'n elpee te maken, waarop, naast enig vertaald werk van ondermeer Donovan en Paul Simon, het scherpe Welterusten, meneer de President staat, dat tevens op single wordt gezet. Toptien. Vanwege vooral dit nummer en de soldaat krijgt Bo het etiket "protestzanger" opgeplakt.
De Hollandse coalitie is hersteld  1972, januari 29
Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh gaan weer samenwerken. [...] Twee fenomenen die ons in de laatste jaren van het vorig decennium bezighielden met hits-van-eigen-bodem als "Strand", "Noordzee", "Welterusten, mijnheer de president", "Er komen andere tijden", "Een meisje van zestien", "Land van Maas en Waal", "Testament", "Vrienden van vroeger" en "Prikkebeen". Wat waren we er stuk van. De enorme brokken werden weggeslikt na "Vrienden van vroeger" en we hadden het knap zwaar met "Voor de overlevenden". Dat was nog eens Hollands werk waar je zonder schaamte stil van kon worden! Het duo Nijgh-De Groot had het helemaal en iedereen sprak plotseling vol trots over het "volwassen Nederlandse chanson". Dat was in de periode tussen 1966 en 1969.
Boudewijn de Groot [biografie 1944-1975]  1975, najaar
Grote publiciteit kwam, deels door volkomen verkeerde beoordeling, deels doordat de 'heel grote journalisten' van naam en artistieke integriteit het duo De Groot-Nijgh onderkenden als jonge mensen met een stijl die nauw verwant is aan die van artiesten als Dylan, Vian en Brassens. Beider voorkeur voor Bertolt Brecht sprak wat dat betreft ook boekdelen. Boudewijns warme, toch indringende en felle stem, zijn soms cynische intonatie, gaf aan verzen als "De eeuwige soldaat", de ballade "Noordzee" en "Welterusten meneer de President" een bijzonder accent.
'Ik hou er natuurlijk iets aan over'  1977, februari 26
Boudewijn de Groot (32), de in zichzelf gekeerde pionier van het Nederlandse luisterlied, is gezwicht voor de morele pressie die er vanuit België op hem werd uitgeoefend. Na jarenlang een nogal teruggetrokken bestaan te hebben geleid, vertoont hij zich sinds november '76 weer 'live' aan het Vlaamse publiek. [...] Zij worden niet teleurgesteld. Boudewijn heeft grondig gerepeteerd met zijn tijdelijk in het leven geroepen Jeroen Bosch Band, kent alle teksten weer van buiten en de hits van weleer bruisen van vitaliteit. Noem ze maar op: Meisje van zestien, Aeneas nu, Het Spaarne, De Waterdrager, Ballade van de vriendinnen van een nacht, Beneden alle peil, De Noordzee, Verdronken vlinder, Testament, Jimmy, Als de rook om je hoofd is verdwenen. Anderhalf uur blijde herkenning.
Programmaboek Concert III  1983,
Boudewijn's warme, toch indringende en felle stem, zijn soms cynische intonatie, gaf aan verzen als 'De Eeuwige Soldaat', 'De Noordzee', 'Woningnood', e.a. een bijzonder accent.
Boudewijn de Groot: nog steeds in de roulatie  1984, januari 7
Als liedjeszanger trad hij op in wat toentertijd doorging voor het alternatieve circuit en kwam met het ene succesnumer na het andere. 'Meisjes van zestien', 'De eeuwige soldaat', 'De Noorzee', 'Testament' en 'Welterusten mijnheer de president'.
'Het succes heeft me steeds overvallen'  1991, januari 19
Het tv-programma 'Voor de overlevenden' geeft niet alleen een muzikale terugblik op de roerige jaren zestig en zeventig ('Land van Maas en Waal', 'Noordzee', 'Meester Prikkebeen'), maar de aanmerkelijk gekortwiekte De Groot geeft samen met zijn vaste tekstdichter Lennaert Nijgh ook in alle oprechtheid een hedendaagse kijk op die wilde haren-periode. Oude 8 mm zwart/witfilmpjes uit de privé-collectie van Lennaert Nijgh laten zien dat het duo al heel vroeg creatief kon omgaan met tekst, muziek en film. De filmpjes kwamen in het professionele circuit terecht en het firmament ontfermde zich over een nieuwe ster.
Bespreking tribute-CD  1995, januari 14
[Boudewijn, over de uitvoering door Julia P. Hersheimer op Als de rook is verdwenen...]
(al bij de eerste klanken) 'Dit vind ik zo aandoenlijk, hè. Dat akkoordenschema, dat op zichzelf al zo simpel is, dat ze nóg simpeler hebben gemaakt. (neuriet mee) Zie je, klopt niet. Ook dit is dus eigenlijk nog dichter bij het origineel dan mijn uitvoering, omdat het een doodsimpele ballade is. Hier, hoor je? Tam-ta-dam, de gitaar blijft gewoon hangen. Het is ontzettend onbeholpen eigenlijk, deze uitvoering. Maar ook heel aandoenlijk dus. En het past ook zo bij het onderwerp: een soort totale onschuld. Die Amsterdamse S? O, dat stoort me absoluut niet. Noordzee móet je trouwens met een s zeggen, want het komt na een t-klank en dan wordt een z een s, in de spraakleer. Ik wil er absoluut niet mee koketteren hoor, maar het stoort me gewoon niet. Bij André Hazes weer wel, mateloos zelfs. Maar dit, dit is ook geen accent, het is meer een Amsterdamse kleur, niet zo plat.'
Boudewijns 'huwelijk' zonder seks  1998, april 22 - (woensdag)
Boudewijn was al heel jong een ster geworden. Dat begon eerst heel voorzichtig met het lied Noordzee. Maar zijn eerste grote hit was Een meisje van zestien, een Nederlandse bewerking overigens van het bekende Bécaud-nummer Un Enfant.
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email