Type: Knipselmap

Het land van Maas en Waal

KNIPSELS:
[bespreking tweede elpee]  1966, [november?]
Er is nog een tweede sleutel [op Voor de overlevenden [LP stereo]]: Zoals 'Beneden alle peil' een algemene situatie beschrijft, die de impuls geeft tot het afrekenen met het verleden, zo ontketent 'Het land van Maas en Waal' bij Boudewijn persoonlijk hele associatiereeksen, die tot ver in zijn jeugd teruggaan.In een nogal absurde tekst 'met Jeroen beelden' probeert Lennaert Nijgh die chaotiese assosiatieketens weer te geven. De overige liedjes beschrijven verder de afrekening met het verleden, waarbij hier en daar een derde fase een rol gaat spelen: de toekomst. Maar hierover later. De afrekening met het verleden, de jeugd, komt het scherpst tot uiting in het liedje 'Testament', waarvan de eerste regels luiden: 'Ik maak het testament op van mijn jeugd, hoewel ik geen geld of goed heb weg te geven. Deze situatie, het zich rekenschap geven van de jeugd en de poging die herinneringen te verwerken, om vervolgens als 'volwassene' (wat is dat?) het leven in te gaan, is wel het hoofdthema van de plaat te noemen.
[Top 40: Het land van Maas en Waal]  1967, januari 14 (datum van binnenkomst)
Boudewijn de Groot aan de top  1967, januari
Voor het eerst na lange tijd staat deze week weer een Nederlandse zanger aan de top van de hitparade. Het is BOUDEWIJN DE GROOT die met zijn vrolijke liedje "Land van Maas en Waal" deze week de eerste plaats bereikte. Van dit plaatje worden op het ogenblik 10.000 exemplaren per week verkocht. Een aantal dat door de uitbundige carnavalsdagen in het zuiden van het land zo snel gestegen is.
Ik zie niet in waarom kunst niet commercieel kan zijn  1967, januari
Eva jr.: Er wordt hier en daar gemompeld dat "Voor de overlevenden" slaat op de overlevenden van een atoomoorlog. Klopt dat?
L. N.: Nee, daar klopt niets van. Het zijn geen biologische overlevenden. Het is moeilijk uit te leggen. Als je begint, ben je nog vol illusie's en idealen. Op een gegeven moment ontdek je dat daar niets van over is gebleven. De mensen leggen zich erbij neer. Ze worden van die gezapige uitzichtloze, verstandige mensen, die men volwassen pleegt te noemen. Maar er is een kleine groep, die zich toch verzet. Die probeert toch ergens voor te vechten, om iedere keer weer illusies te hebben. Dat zijn de overlevenden. Daarom is er in "Voor de Overlevenden" veel kindertaal. Er is ook een tekst die ik heb gemaakt met de gedachte in mijn hoofd aan de schilderijen van Jeroen Bosch. Er staan geen protestsongs meer in. Boudewijn en ik hebben er een hekel aan dat hij steeds protestzanger wordt genoemd.
Waarom kan ik niet schrijven wat ik voel?  [1967, januari?]
Nederlands populairste zanger, eigenlijk cineast staat op het punt met zijn 'Land van Maas en Waal' van de lp 'Voor de Overlevenden' (schok van het volwassen worden overleefd hebbenden), nu ook op een single uitgebracht, voor de zoveelste keer de hitparade in te vliegen. [...]
'Land van Maas en Waal'. [Boudewijn:] Tja, waarom zou dat het ineens goed doen? Door het Hartewensfestival. Het heeft een geinige tekst. Er wordt in gelachen, geschreeuwd. Het is een meezinger. Ik weet niet of het een hit wordt, maar ik verwacht het wel een beetje.
Hoe het was om met die artiesten te werken?
Leuk. Nee, laat ik nou eerlijk zijn. Eigenlijk was het niet zo leuk. Tuurlijk, ze hadden succes, maar ik weet niet in hoeverre het enthousiasme uit eerbied was. Ik vind die oudjes een beetje zielig. Die mensen hebben al tientallen jaren achter elkaar hetzelfde repertoire. Op zo'n leeftijd zou ik er onherroepelijk mee gestopt zijn. Het zou moeilijk zijn, maar het moest gewoon. Het publiek van het Hartewensfestival lag me niet zo. Schoolmeisjes, erg enthousiast, hopla met de beentjes, meer Teenbeatlezers weet je wel, hahaha. Ik heb liever dat de mensen luisteren.'
[Hitweek: Land van Maas en Waal]  [1967, januari?]
[Hitweek hit-lijst met Het land van Maas en Waal op de 15e plaats, als nieuwe binnenkomer.]
Het Nederlandse chanson verovert langzamerhand ons land  1967, [januari of februari?]
Lennaert Nijgh is het geestelijke brein van tal van hits, zoals "Een meisje van zestien jaar", "Welterusten mijnheer de president" en ook van "Land van Maas en Waal", dat op dit ogenblik het succes van Boudewijn de Groot aan het worden is. Over deze tekst zegt hij: "Het publiek blijkt het mooi te vinden. Ik krijg tal van reacties. Overal hoor je het zingen.. Maar ik geloof, dat er weinig mensen zijn die de tekst begrijpen. Ik heb het in een roes geschreven. Het liedje roept de sfeer op van Jeroen Bosch. Een fantasie van een soort paradijs. Het geeft beelden weer van het schilderij van Jeroen Bosch. Maar ik heb er ook verscheidene andere dingen in verwerkt, zoals een gedeelte uit het Wilhelmus. En dat land van Maas en Waal, dat ergens in de Betuwe ligt, heeft er helemaal niets mee te maken. Maar Boudewijn vond dat zo mooi klinken; daarom heb ik het erin verwerkt."
Land van Maas en Waal krijgt een Gouden Plaat  1967, maart
Op Slot Loevestein, daar waar Maas en Waal tezamen stromen, zal op 29 maart de eerste Gouden Plaat van 1967 worden uitgereikt. 'Het land van Maas en Waal' van Boudewijn de Groot is al enige weken ruim over de 100.000 verkochte exemplaren heen. En dat zal gevierd worden.
Als een Nederlandse plaat de magische grens van de 100.000 haalt, en dat gebeurt de laatste jaren steeds minder, dan betreft het gewoonlijk een overgevoelig wijsje. Mijn Dagboek, Spiegelbeeld, Harlekino, Ik heb eerbied voor jouw grijze haren, blinken niet uit door originele visie of sprankelende melodie.
Maar er verandert de laatste tijd iets in ons nationale hitbewustzijn. Ramses Shafty en 'Sammy' stonden enkele weken bovenaan. Hij haalde de 100.000 net niet, kwam niet verder dan een dikke 70.000. Boudewijn de Groot en 'Het land van Maas en Waal' wel. En dat liedje heeft toch werkelijk geen simpele tekst.
Het begin werpt al direct problemen op voor degenen die gewend zijn aan het rijmen van 'hou' op 'trouw': 'Onder de groene hemel, in de blauwe zon speelt het blikken harmonieorkest in een grote regenton...'
En dan: 'Ik loop gearmd met een kater voorop, daarachter twee konijnen met een trechter op hun kop en dan de grote snoeshaan die legt een glazen ei, wanneer je het schudt, dan sneeuwt het op de Egmondse Abdij'.
Dat is toch niet de gewone jukebox-kost. Niettemin krijgen Hilversum 3 en Veronica niet genoeg van 'Het land van Maas en Waal'. Bij Veronica vindt men het veelvuldig draaien van de plaat zelfs een duidelijke aanwijzing dat men daar ook wel eens een plaat pousseert waar men géén commercieel belang bij heeft. [...]
Na het succes van 'Het land van Maas en Waal' hoeft Anneke trouwens het ziekenfonds niet meer te betalen. Want 100.000 verkochte platen leveren de familie De Groot toch gauw 30 à 40.000 gulden op. Daarvan is kortgeleden een nieuwe flat ter hoogte van Weesp betrokken.
Film voor Boudewijn  1967, maart
BOUDEWIJN DE GROOT die volgende week de eerste gouden plaat krijgt voor zijn "Land van Maas en Waal", maakt binnenkort zijn debuut als acteur. Boudewijn gaat de hoofdrol spelen in een nieuwe speelfilm van tekstschrijver Lennaert Nijgh en zal in deze film ook een groot aantal nieuwe liedjes zingen.
Ridder niet stil te krijgen  1967, [maart 28?]
Gistermiddag deed een nieuwe figuur zijn intrede in de vaderlandse showbusiness: ridder Van Rappard, burgemeester van Gorkum, ultra-conservatief en gewikkeld in een eenzame strijd tegen het moderne verderf. Hij reikte op het slot Loevenstein, waar Maas en Waal inderdaad te zamen stromen, een gouden plaat uit aan Boudewijn de Groot, omdat van diens 'Het land van Maas en Waal' meer dan honderdduizend exemplaren zijn verkocht. [...] 'Het land van Maas en Waal en de lp 'Voor de overlevenden' hebben hem het afgelopen half jaar bijna zeventigduizend gulden opgeleverd.
Een 'boodschap' voor Boudewijn  1967, [eind maart]
De ontmoeting tussen Boudewijn de Groot en ridder van Rappard op Loevestein was een culturele manifestatie. Voor platvloerse festiviteiten leent de ridder als slotvoogd zijn kasteel niet - en zichzelf nog minder. [...] Boudewijn de Groot, die hier zijn gouden - want honderdduizendvoudig verkochte - plaat in ontvangst moet nemen, gelooft kennelijk niet erg dat zijn vertolking van Het Land van Maas en Waal de culturele Van Rappard-toets zonder meer kan doorstaan. Vijf minuten voor de plechtigheid jaagt hij langs de buffetten. Hij snakt naar een oude klare - of desnoods een jonge met angostura. Bij de middeleeuws vermomde werkstudenten aan de bar schaft de fles echter niets pittigers dan sherry en vermout.
De ridder in het Land van Maas en Waal  1967, [eind maart of begin april]
Boudewijn de Groot, zanger, heeft deze week het bewijs gekregen van zijn commerciële capaciteiten. De traditionele, zakelijke erkenning - een gouden plaat voor 'Land van Maas en Waal' - kreeg hij daar waar Maas, Waal en Merwede tezamen komen: slot Loevestein bij Gorinchem. Zijn platenmaatschappij Phonogram - de enige die nog grootscheepse stunts op zijn begroting heeft staan - bracht woensdagmiddag een publiciteitsleger van 120 man (uit Gorinchem gehaald met de Altena 2 op Loevestein in contact met de combinatie Boudewijn de Groot - mr. L.R.J. ridder van Rappard, burgemeester van Gorinchem en slotvoogd van Loevestein. [...] HET FEEST van Ridder van Rappard, pardon van Boudewijn de Groot is afgelopen. De boot vaart terug naar Gorinchem, waar in een plaatselijk café Inter Milaan al aan het voetballen is. De stille Boudewijn is stil gebleven. Hij heeft alleen bedankt en een paar cadeautjes uitgedeeld. Praten vindt hij - zelfs op een rustiger moment ergens in Amsterdam moeilijk: "Praten waarover? Wat ik wil? Wie ik ben? M'n liedjes? Het wordt zo zwart-wit en dat is het niet". Het is nog een overblijfsel uit zijn schuchtere periode, een jaar geleden. Toen een afwerende jongen van 21 die alleen maar aandacht voor zijn liedjes had en het contact met het publiek tot het uiterste beperkte. Nu: een ras-echte amusementsartiest die bij het zingen van Land van Maas en Waal het publiek tot uitbundig handgeklap opzweept.
De langspeelplaat Voor de overlevenden van hem en tekstschrijver Lennaert Nijgh is al 25.000 maal verkocht. Het Land van Maas en Waal als single al meer dan honderdduizend maal. Alleen aan die twee platen heeft Boudewijn de Groot in een half jaar zeventigduizend gulden verdiend. Kortom, Boudewijn de Groot is Phonograms beste paard van stal.
Spanningen tussen kinderen en ouders zullen er altijd blijven  1967, [maart]
De laatste hitparader van Boudewijn de Groot is hard op weg als een 'volkslied' populariteit te krijgen. Jong en oud, zingen in café's, op scholen en in de straat dit makkelijk in het gehoor liggende liedje. Op onze vraag her en der 'hoe men de tekst vindt', worden doorgaans de schouders op gehaald en iets gemompeld van 'Het is toch een prettig melodietje'. Als we dit overbrengen op Boudewijn en er onze mening aan toevoegen, is zijn antwoord: 'Het is het mooiste wat Lennaert ooit geschreven heeft. 'Land van Maas en Waal' beschrijft zo treffend die toestand van het ten einde raad zijn, het zo in de rotzooi zitten, dat er eigenlijk geen uitweg meer is'. Of deze tekstbedoelingen op al die tienduizenden kopers overkomen, moeten we betwijfelen.
Uitslag Teenbeat Poll (1966-1967)  1967,
[1e plaats als single van het jaar]
Ik ben jaloers op Johnny Hoes  [1967, maart? april?]
Hoe weet jij nu dat er van Land van Maas en Waal nou 100.000 verkocht zijn...
[Boudewijn:] Wacht even, dat is dus niet voor singels alleen, maar ook voor de elpee erbij, er zijn nu 25. 000 elpees verkocht, en 80.000 singels, en de verkoop in België telt ook mee, daar werd ik erg goed verkocht... Of die aantallen nou kloppen, ja god dat weet natuurlijk niemand. Phonogram zei steeds, we zijn er nog niet. En op een gegeven eigenlijk zeiden ze tegen mij, we hebben de 100.000 gehaald. Het doet me overigens niet zoveel zo'n gouden plaat, het doet me veel meer dat van mijn volgende singel Onder ons 7000 stuks op voorhand verkocht zijn, en ik heb hem zelf nog geeneens gehoord...
Een vreemde vogel [artikel]  1967, [april? mei?]
Lennaert Nijgh. De naam klinkt intussen bekend in Nederlandse oren. Hij is de man die Boudewijn de Groot van teksten voorziet. De man áchter Boudewijn, verantwoordelijk voor de poëzie die de langharige, hoogst individualistische bard van deze gekke tijd met zoveel succes in klanken verpakt. Om maar enkele titels te noemen: Lied voor een kind dat bang is in 't donker, en Beneden alle peil, en Vrijgezel. En ook, natuurlijk: Land van Maas en Waal, dat dit jaar dé carnavalsschlager werd.
Brieven aan bekende Nederlanders  1967, [in/na maart]
Boudewijns liedjes met teksten van Lennart Nijgh worden nog steeds ten onrechte protestsongs genoemd. Boudewijn is gedurende zijn carrière regelmatig veranderd, zijn liedjes eveneens. Voor het lied "Het land van Maas en Waal" heeft hij een gouden plaat in ontvangst mogen nemen uit handen van de Gorkumse burgemeester Ridder van Rappard. Boudewijn, jong, energiek èn vader van twee kinderen, heeft veel fans, ook oudere, die door hem bewezen zien, dat jongens met lange haren toch nog in staat zijn iets goeds te presteren.
Voor Boudewijn zijn alle brieven een stimulans voor de voortzetting van zijn Nederlandse carrière.
Boudewijn de Groot: Ik zal pas rustig zijn als ik alles zelf doe  [1968, februari]
Ik: "In 'Het land van Maas en Waal' zit een massa radeloosheid."
B.: "Het is het absolute einde van alles, het in een staat verkeren van gewoon niets meer te weten, de volledige black- out. Het alles gehad hebben, alle narigheid, alle fijne dingen gehad hebben en tegen elkaar afgewogen. De toestand van je moet kiezen en niet weten wat precies. Een hersenspoeling. Een toestand van nou spring ik driehoog het raam uit misschien zal ik wat ik zoek op de stoep vinden. Dat lees ik uit Land van Maas en Waal."
Geslaagd typetje van Boudewijn  1968, mei
Na het bonte circus van vreemde typetjes dat door het "Land Van Maas En Waal" trok, tovert Boudewijn de Groot ons nu een ander zonderling typetje voor en wel "PRIKKEBEEN".
Even rustpauze voor Bo en Len  [1968, augustus?]
Van de vele hitwaardige nummers kiest men Land van Maas en Waal om op single uit te brengen. Dat geschiedt precies in de carnavalstijd en de plaat staat dan ook binnen de kortste keren nummer één. "Als een plaat van mij één komt, dan zit er iets fout. Dan wordt hij ook gekocht door mensen die Toon Hermans kopen, en Heintje, en de Heikrekels. En dat is niet de groep waarop ik mijn muziek richt. Ik richt het op een vrij kleine groep, die ook naar de teksten luistert en die begrijpt. En dat doen die mensen niet. Die zeggen: leuk melodietje, zingen mee, stampen mee en hebben niet door wat er eigenlijk bedoeld wordt met die tekst en hoe goed die eigenlijk is."
[Boudewijn] krijgt een dochter, Caya, geheten, een gouden plaat voor Land van Maas en Waal en Onder ons, komt in de toptien.
Boudewijn de Groot verdween in een commune  1970, februari 11 - (woensdag)
In de commune van Boudewijn de Groot wonen drie jongens en drie meisjes. Met de jongens experimenteert hij met nieuwe composities, die helemaal zullen afwijken van het protestrepertoire waarmee hij in ons land bekend werd. Zijn grootste succes was Lennaert Nijgh's lied 'Land van Maas en Waal'.
De Hollandse coalitie is hersteld  1972, januari 29
Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh gaan weer samenwerken. [...] Twee fenomenen die ons in de laatste jaren van het vorig decennium bezighielden met hits-van-eigen-bodem als "Strand", "Noordzee", "Welterusten, mijnheer de president", "Er komen andere tijden", "Een meisje van zestien", "Land van Maas en Waal", "Testament", "Vrienden van vroeger" en "Prikkebeen". Wat waren we er stuk van. De enorme brokken werden weggeslikt na "Vrienden van vroeger" en we hadden het knap zwaar met "Voor de overlevenden". Dat was nog eens Hollands werk waar je zonder schaamte stil van kon worden! Het duo Nijgh-De Groot had het helemaal en iedereen sprak plotseling vol trots over het "volwassen Nederlandse chanson". Dat was in de periode tussen 1966 en 1969. [...]
Hoe is er een eind gekomen aan de samenwerking? De Groot: "Ik vond toen dat Lennaert teveel in hetzelfde straatje bleef werken. Zijn teksten werden volgens mij te persoonlijk, te weinig universeel. Hij begon het steeds meer over zijn eigen moeilijkheden te hebben. Dat voortdurende spekuleren op en etaleren van jeugdsentiment zag ik op het laatst niet meer zo zitten. Ik zat midden in een ontwikkeling die een geheel andere kant op ding." Welke kant? "Dat is heel moeilijk uit te leggen. Het is iets dat op gevoel berust, het laat zich niet in konkrete dingen vangen. In ieder geval wilde ik per sé in het Engels zingen en om dat te realiseren zat ik vol plannen. Ik wilde een groep beginnen met Jay Baar van Q'65 en Jaap Gerritsen van The Clungels. Hele maanden hebben we op mijn boerderij in Dwingelo zitten repeteren en filosoferen onder het motto: geld maakt niet gelukkig, vooral als je het niet hebt. De groep is er nooit gekomen en mijn platen in het Engels kun je gevoeglijk op een hoop gooien. Eerst heb ik - maar dat was voor de breuk met Lennaert - "Land van Maas en Waal" in het Engels opgenomen. Dat is wel uitgebracht, maar daar bleef het bij. Een enorme flop voor Baldwin. Later heb ik met o.a. Kees Kranenburg en Eelco Gelling onder de groepsnaam Tower nog een paar Engelstalige songs opgenomen. "In my life" was daar bij. Maar het was kommercieel en artistiek geen sukses. Men gunde ons ook niet de kans. We werden aangekondigd als supergroep en toen hadden noch Eelco, noch ik er veel zin meer in."
"Ik ben geen acteur en pretendeer ook niet dat te zijn"  1974, november 30
Toch noemt Lennaert (29) deze met veel platen van edel metaal gelauwerde activiteiten slechts een zijsprong. "Ik heb de filmacademie gedaan. Evenals Boudewijn trouwens. Op de middelbare school maakte ik al reeksen filmpjes. Ik was dan ook, zou je kunnen zeggen, op weg naar een echte speelfilm, toen we met die liedjes begonnen. Dat was meteen Succes met een hoofdletter. Vooral "Het Land van Maas en Waal". En toen werd ik steeds sterker door die stroom meegetrokken. Maar ik bleef bezig met drama. Een speelfilm zie ik voorlopig niet zitten, en misschien wordt dat nooit iets, maar ik wil op dramatisch gebied iets gaan doen. Dat idee is hier," wijst op zijn kuivende haardos, "steeds door blijven woelen." Hij werkt momenteel aan een musical, ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig bestaan van Amsterdam volgend jaar. Jasperina de Jong krijgt de hoofdrol. Het wordt een co-produktie van Lurelei en de Stichting Nederlandse Opera.
Boudewijn keert terug  1979, oktober 25
In 1969 maakte hij een afscheidstoernee door ons land. Voor het laatst, liet hij toen weten, zou hij Mijnheer de president, Een meisje van zestien en Het land van Maas en Waal voor het publiek zingen. De bedoeling was om verder Engelstalig repertoire te gaan brengen. Maar dat liep tenslotte op niets uit.
Boudewijn de Groot straks Liedermacher  1983, september 3
Na de glorieperiode rond 'Het land van Maas en Waal', 'Mijnheer de president', 'Testament' en 'Meester Prikkebeen' had Boudewijn de Groot er in 1969 plotseling genoeg van en nam afscheid van zijn fans.
Welterusten meneer Boudewijn de Groot  1983, november 22
Donderdag - 2 februari - treedt hij op in 't Speelhuis te Helmond. Boudewijn de Groot (39) brengt daar niet alleen zijn oude nummers, er is ook nieuwer werk bij. Het bijwonen van een van z'n eerste optredens, afgelopen vrijdag in Neerpelt, leerde dat werkjes als 'Verdronken vlinder', 'Jimmy', 'Het testament' en 'Land van Maas en Waal' nog steeds het meeste succes hebben en ook het meest overtuigend overkomen. [...] In een interview verklaarde De Groot onlangs niet geheel meer achter zijn oude repertoire te staan. "Liedjes als 'Testament' en 'Verdronken Vlinder', daar kom je eigenlijk niet onderuit, maar persoonlijk zing ik ze liever niet. 'Het Land van Maas en Waal' doe ik in elk geval niet," sprak onze man in een informatieve bui. En wat zingt hij dan als toegift? Juist 'Land van Maas en Waal' en ook 'Verdronken Vlinder' en 'Het testament'. Tsja, zoiets roept vragen op.
Programmaboek Concert III  1983,
Boudewijn werd de reus in de nederlandstalige 'kleinkunst'. Meer nog: voor velen in de Lage landen betekende hij wat Bob Dylan was voor de Anglosaksische wereld en hij was een introduktie tot een internationaal (protest-)songrepertoire met liedjes als 'Welterusten meneer de president' en 'Er komen andere tijden'. Maar dat zijn repertoire in zijn geheel bij een gigantisch aantal mensen zeer dierbaar was en is, bewees vooral zijn L.P. 'Vijf jaar hits', een dubbelalbum waarvan sinds de release in 1972 ruim 250.000 exemplaren verkocht werden. Alle lievelingen van het publiek staan er dan ook op: 'Meisje van zestien', 'Welterusten meneer de president', 'Het Land van Maas en Waal', 'Testament', 'Meester Prikkebeen', enz...
zonder titel [Nonsens!]  1987, november
Boudewijn de Groot, verantwoording voor de vertaling van de dialogen van 'Nonsens', is vooral bekend als troubadour van het Nederlandse lied. Zijn samenwerking met Lennaert Nijgh, die in de loop der jaren een groot aantal hits voor hem schreef, bracht meesterwerkjes voort zoals Welterusten meneer de president, Verdronken vlinder, Het Land van Maas en Waal etc. etc. Zijn glanzende carrière als popzanger leverde hem in 1967, 1968, 1973 en 1980 Edisons op, terwijl hij ook nog eens werd onderscheiden met de Gouden Harp van de Stichting Conamus.
[Top 40: Het Land van Maas en Waal]  1988, februari 13 (datum van binnenkomst)
'Bloemen voor...' Lennaert Nijgh  1989, september 28
Zijn teksten maakten Boudewijn de Groot in de jaren zestig razend populair. Heel wat Nederlanders tussen de dertig en veertig jaar koesteren ongetwijfeld goede herinneringen aan liedjes als 'Het Land van Maas en Waal', 'Hoe sterk is de eenzame fietser', 'Een meisje van zestien' of 'Voor de overlevenden'
"Ik wil dóórklimmen. Bergop vallen er immers altijd minder doden dan bergaf"  1989, september 28 - donderdag
[Lennaert:] Boudewijn en ik zijn al een tijdje bezig om een nieuwe lp te maken, maar dat is op deze leeftijd iets ingewikkelder dan het toen was. Het wordt onze eerste lp sinds "Van een afstand" uit 1980, wat ik overigens een van de mooiste vind. Alleen, het punt is, dat de mensen naar zijn concerten komen om successen als Het Land van Maas en Waal te horen. Die moet je dan ook doen. Vroeger wilde Boudewijn dat niet, nu is hij van die noodzaak doordrongen. Ik bedoel, als je naar Parijs gaat, dan wil je de Eiffeltoren zien. Verder kunnen we gewoon doen wat we willen, zoals we dat toen óók deden. Of we het leuk vinden of niet, dat zien we dan wel weer. Het dodelijkste is natuurlijk zelf-epigonisme, waar veel artiesten op aandrang van de buitenwacht op den duur toch aan toegeven. Een van mijn voorbeelden blijft Brel, omdat ie dat juist niet deed. Toen ie al ziek was, heeft ie gezegd : "Ik heb alles gezegd wat ik wilde. Streep eronder." Wat voor keuze heb je anders als je je top hebt bereikt ? Doorklimmen natuurlijk, dat is de enige oplossing - bergop vallen er immers altijd minder doden dan bergaf - en nooit achterom kijken. Je hebt namelijk je eigen concurrentie geschapen, dat voel ik wel eens met een nummer als Malle Babbe."
Onze wortels zaten diep in de villawijk  1990, september 21
De Groot is tegenwoordig hoofdzakelijk vertaler van Engelse detective-romans, maar hij gaat nog steeds af en toe het podium op om voor een trouw publiek behalve wat nieuw werk, ook de oude bekende ten gehore te brengen. Hij voert dan een lied als 'Het land van Maas en Waal' in exact dezelfde toonsoort en hetzelfde tempo uit als ruim twintig jaar geleden. [...]
Vanaf 'Meneer de President' (in 1966) werd De Groot geklassificeerd als protestzanger. "Onzin," vindt hij. "Ik wilde niet protesteren, ik wilde mooie liedjes zingen, verder niet. Ondanks mijn principes en mijn afkeer van commercialiteit vond ik alles best als het ging om een liedje dat me beviel. Zo zag niemand iets in 'Het Land van Maas en Waal'. Het werd al helemaal niet beschouwd als potentiële carnavalshit, want zoiets was ver beneden onze stand. Het stond op een lp en er zou geen single van worden gemaakt, Toen werd me gevraagd mee te werken aan het televisieprogramma op oudejaarsavond en wel als laatste gast voor middernacht. Ik koos 'Het Land van Maas en Waal'. Niet om het te pushen, maar het was het vrolijkste liedje van onze verder sombere, nieuwste plaat. Je hield nu eenmaal beleefd rekening met het programma waar je in verscheen, dat was in die tijd (1967) zo. Ik zong dat nummer net voor twaalven, en iedereen zong mee: hoedjes, toeters, polonaise en het inderhaast geperste singletje lag net op tijd voor carnaval in de winkels. Heus, het stond me tegen om van mijn geloof af te vallen, maar aan de andere kant deed dat vallen niet zo'n pijn."
Boudewijn de Groot: onbelast op het witte doek  1990, september 24
HILVERSUM - Punt één: het vraaggesprek kan beter niet gaan over zijn verleden als Nederlands meest beluisterde troubadour van de jaren zestig. Mocht dat toch gebeuren, dan zou het wel eens vervelend kunnen worden, waarschuwt de publiciteitsdame. "Want dan gaat Boudewijn zo'n beetje zwijgend zitten glimlachen! Hij heeft gewoon geen zin om het spelletje mee te spelen." Punt twee: hij is zeer stipt, dus wel op tijd willen komen.
Het valt allemaal reuze mee, te beginnen met het feit dat Boudewijn de Groot erg menselijk vijf minuten te laat arriveert en niet dichtklapt als zijn verleden even ter sprake komt. Het doet alleen niet meer zo terzake sinds hij drie jaar geleden is gestopt met muziek, omdat hij geen zin meer had in optredens. Wat hij wel steeds heeft gemerkt, is dat ook jongeren zijn liedjes van vroeger ('Het Land van Maas en Waal', 'Meisje van zestien', 'Testament', 'Mijnheer de President', 'Verdronken vlinder') vaak woordelijk uit het hoofd kennen. "Je zou het muzikale recycling kunnen noemen."
'Het succes heeft me steeds overvallen'  1991, januari 19
Het tv-programma 'Voor de overlevenden' geeft niet alleen een muzikale terugblik op de roerige jaren zestig en zeventig ('Land van Maas en Waal', 'Noordzee', 'Meester Prikkebeen'), maar de aanmerkelijk gekortwiekte De Groot geeft samen met zijn vaste tekstdichter Lennaert Nijgh ook in alle oprechtheid een hedendaagse kijk op die wilde haren-periode. Oude 8 mm zwart/witfilmpjes uit de privé-collectie van Lennaert Nijgh laten zien dat het duo al heel vroeg creatief kon omgaan met tekst, muziek en film. De filmpjes kwamen in het professionele circuit terecht en het firmament ontfermde zich over een nieuwe ster.
'Zo ik iets ben, ben ik een Haarlemmer'  1991, februari 5 - (dinsdag)
Naast zijn journalistieke werkzaamheden voor het Haarlems Dagblad, waarvoor hij wekelijks een column schrijft, werd [Lennaert] de man van liedteksten voor bekende Nederlandse artiesten. Veel van zijn werkstukken werden nationale bestsellers zoals 'Zuster Ursula', 'Malle Babbe', 'Jan Klaassen de trompetter', 'Het Land van Maas en Waal', 'Prikkebeen', en 'Zonder vrienden kan ik niet'.
Nijgh geeft tekst en uitleg  1991, februari 21
Het vooral door Bob Dylan en Donovan aangewakkerde sociaal commentaar van een lied als Welterusten, Meneer De President lijkt onlosmakelijk verbonden met de jaren zestig. Tegelijkertijd schreef Nijgh ook teksten in meer bevlogen hippie-sferen. Een voorbeeld daarvan is de hit van Boudewijn de Groot, Het Land van Maas en Waal: [fragment]
Destijds werden Nijgh en De Groot naar aanleiding van dit nummer beschuldigd van LSD-gebruik. De schrijver heeft het in de uitleg die de teksten vergezeld [in Tekst en Uitleg], liever over een 'prettig sigaretje' of een 'stevig pijpje'. Over LSD en andere zwaardere hallucinerende drugs laat hij zich tijdens ons gesprek niets ontvallen.
"Alcohol was toentertijd uit den boze," zegt Lennaert Nijgh. "Wij zaten op de grond, smolten marshmellows in het kaarsvuur, rookten wat en hadden de vreselijkste lachbuien." Door net nuttigen van soft drugs als stuff, wiet en marihuana onderscheidden Nijgh en zijn geestverwanten van, wat hij noemt, 'het klootjesvolk.' "Je zou het een stellingname kunnen noemen. Ik heb ooit drie weken onder een struik in het Vondelpark gezeten. Omdat ze achter me aan zaten. Zo paranoia was ik. Ik vond dat niet eng, ik vond het juist prachtig.
"Wat overbleef, was het Indonesië-gevoel"  1992,
"Testament", "Verdronken vlinder", "Het land van Maas en Waal". Wie deze liedjes kent, weet ook wie Boudewijn de Groot is, maar voor degenen die hem nog niet kennen: hij was een van de belangrijkste zangers van de jaren zestig en zeventig en maakte klassieke LP's als "Voor de overlevenden", "Waar ik woon en wie ik ben" en "Hoe sterk is de eenzame fietser".
Vrienden van vroeger en nu  1994, december 8
[Boudewijn] lijkt er genoegen in te scheppen ongrijpbaar te zijn.
NIJGH: "Nou, een genoegen mag je het niet noemen. Hij is introvert - een benauwde jas die je niet zelf kiest. Ik lul graag. Ik ben ook altijd degene geweest die de initiatieven nam, de contacten legde. Mijn teksten waren er steeds eerder dan zijn muziek. Boudewijn zegt nu nog stupéfait te zijn over wat er is gebeurd - de hits, het succes. Land van Maas en Waal, Testament, Verdronken vlinder, hij stond erbij en keek ernaar."
Bespreking tribute-CD  1995, januari 14
Het grijsgelokte lentekind ziet er patent uit. Geen spoor van verval. De man die de Nederlandse popgeschiedenis verrijkte met klassieke hits als 'Een Meisje Van 16', 'Welterusten Mijnheer De President' en 'Het Land Van Maas En Waal' mag dan in 1984 zijn laatste plaat gemaakt hebben, stilgezeten heeft hij niet.
'Ik kan in het harnas sterven'  1996, juni 14
De Groot: "'Een meisje van zestien' was een zware concessie voor me. Elektrische gitaren waren volstrekt uit den boze, voor een beetje 'folkie'. Maar ik had al gauw door dat commercieel succes artistieke vrijheid gaf. Tussen '65 en '69 hebben we praktisch kunnen doen wat we wilden. Dat hebben we met dusdanig jeugdig enthousiasme gedaan, dat het een wonder mag heten dat er zoveel 'klassiekers' uitgekomen zijn. 'Testament', 'Het Land van Maas en Waal', 'Verdronken vlinder', 'Picknick', het hield niet op. We waren de hitmachine geworden waar we op school al op af hadden gegeven. En hij was volledig dolgedraaid. Net als wij trouwens."
Boudewijn de Groot kiest voor ordening  1996, juni 20
[Boudewijn:] "De enige tekst van Lennaert die uitbundig was, een liedje dat Over 25 Jaar heet, daar kreeg ik de muziek niet van rond," zegt De Groot. "Dat zou net als Land Van Maas en Waal een vrolijk lied, tussen aanhalingstekens, hebben opgeleverd. [...]"
'De mensen zijn me nooit vergeten'  1996, juli 13
Na zijn successen met Land van Maas en Waal, Meester Prikkebeen en Welterusten, meneer de president in de jaren zestig kondigde hij in 1969 zijn afscheid aan. Hij brak met Nijgh en trok zich terug op een boerderij in Dwingeloo waar hij met aan aantal hippies en muzikanten een Engelstalige groep (The Tower) probeerde op te zetten. Het project ging zoals De Groot het uitdrukt "in rook op".
Boudewijn de Groot in '2 Meter Sessies'  1996, [oktober?]
Jan Douwe Kroeske's '2 Meter Sessie' staat vanavond geheel in het teken van Boudewijn de Groot. De man die midden jaren zestig een generatie achter zich kreeg met nummers als 'Welterusten meneer de president', 'Het land van Maas en Waal' en 'Meester Prikkebeen' kwam dit jaar terug met de plaat 'Een Nieuwe Herfst'.
Ik ben helemaal geen wereldverbeteraar  1996, december 3 - (dinsdag)
Bekendste nummer van Voor de overlevenden is Het Land van Maas en Waal, dat met zijn feestelijke orkestratie en surrealistische tekst een van de klassiekers is uit het Nederlandse poprepertoire. In het boekwerk bij Een wonderkind van vijftig beschrijft De Groot hoe Lennaert Nijgh de tekst schreef met een gevoel van zeshoog het raam uit. 'Wanhoop en verlangen' bepaalden de sfeer van de songs - een liederencyclus met als thema de 'onbereikbare liefde'. Nijgh schreef ze voor een meisje aan wie hij zijn hart verloren had.
Boudewijn de Groot viert jubileum met veel violen  1996, december 4 - (woensdag)
[Bespreking Boudewijn de Groot in Paradiso] Zelfs het hoemparitme van 'Het Land van Maas en Waal' kon er geen onverdeeld uitbundige bedoening meer van maken. Jammer, want Boudewijn de Groot heeft nog altijd genoeg te melden om aan het voor hem gereedstaande warme bed van nostalgie te ontsnappen. Hij is een chansonnier die kan floreren in de intimiteit van zijn komende theatertournee. Zonder groot orkest, maar dat hebben de liefhebbers dan al op tv gezien.
In Paradiso  1996, december 6 - (vrijdag)
[Bespreking Boudewijn de Groot in Paradiso] Toen was het afgelopen. Zogenaamd dan, want was er niet in de vooraankondigingen gewag gemaakt van een uitbundige versie van Het Land van Maas en Waal? Wij werden dus geacht voor de NCRV-camera's publiek te spelen dat door het dolle heen om méér smeekt. Hoera, Boudewijn en Bakker werden vermurwd weer het podium op te komen, en toen ging het van 'we praten en we zingen en we lachen allemaal'. Om twaalf uur 's nachts was aan de Weteringschans bijna een polonaise ingezet, maar daar waren we te gezapig voor. De man die buiten de Daklozenkrant verkocht, leek met zijn peptalk voor zichzelf beter af dan wij.
Voor de overlevenden  1996/1997, december-januari,
Wat de zangers ook bindt is een mislukt uitstapje naar de Engelse taal. Boudewijn de Groot maakte eind jaren zestig met de band The Tower wat singles en schreef een vertaling van 'Het Land Van Maas En Waal' ('The Land At Rainbow's End'). Rob de Nijs bracht in 1990 een Engelstalige CD uit ("Stranger In Your Land"): "Die werd gewoon niet gedraaid. Blijkbaar hoort De Nijs romantische liedjes in liet Nederlands te zingen en niks anders."
Ook voor Boudewijn was het eens maar nooit weer. "Ik kan me in die taal niet uitdrukken, zoals ik dat in het Nederlands kan. Dat geldt ook voor mijn tekstschrijvers. Mijn muziek sluit bovendien heel goed aan op Nederlandse teksten. Een andere barrière is dat ik nooit de natuurlijke uitspraak van een Brit of Amerikaan zal hebben. Dit zijn allemaal negatieve aspecten, waar geen positieve tegenover staan. Daarnaast heb ik niet de illusie dat er nog een doorbraak in het buitenland in het verschiet ligt."
Van Boudewijn de Groot en de dingen die blijven  1996,
Eerst zong De Groot nog over Het Land van Maas en Waal ('67) en maakt hij nog Picknick ('67) die flower power plaat, met dat liedje, Meester Prikkebeen, een duet met Elly Nieman (van Rikkert). Maar De Groot begon genoeg te krijgen van zomaar wat liedjes zingen. Hij wilde wel 'ns wat anders. Een conceptplaat bijvoorbeeld. Nacht En Ontij verscheen. Die bestond uit twee gedeelten: Babylon en Heksensabbath.
De twijfels van een troubadour  1997, februari 7
[Bespreking Nieuwe Herfst Tournee] Vanavond zijn ze en masse speciaal gekomen voor die bekende zanger van weleer, de vertolker van beroemd geworden liedjes als Testament, Jimmy, Het land van Maas en Waal of Prikkebeen. Voor die in Heemstede opgegroeide jongen met zijn gitaar, die ruim dertig jaar geleden voor het eerst de hoofden op hol bracht, in dit soort theaters in de provincie, en die nu weer hier staat, voor het thuispubliek.
Meer dan alleen nostalgische roem  1997, februari 21
EMMEN - De roodzwart geblokte jas die hij dertig jaar droeg op de hoes van 'Voor de Overlevenden' hing hij aan een wand van het decor. Of we dat toch wel hebben gezien, vraagt Boudewijn de Groot na het slotapplaus aan zijn publiek in Theater De Muzeval in Emmen, waar zijn nieuwe theatertour woensdagavond begon. Vervolgens begint hij aan een blokje toegiftjes, waaronder ook liedjes van die vermaarde grammofoonplaat, zoals 'Testament', 'Verdronken vlinder' en 'Het Land van Maas en Waal'. Fans zingen de nummers hardop mee en op dat moment krijgt de avond zijn onvermijdelijke nostalgisch tintje. Toch is de gote kracht van dit theaterconcert juist dat de hoge kwaliteit van het afwisselend geheel het gemakkelijk wint van die goede herinneringen aan dat vroegere repertoire.
Boudewijn de Groot in de Vooruit te Gent  1997, mei
[Bespreking van Nieuwe Herfst Tournee: Gent (B)] Toen Boudewijn De Groot voor een tweede en laatste keer terugkwam, had hij het publiek ook te melden dat het optreden opgenomen was voor een eventuele live-CD en stak toen de vlam in de spreekwoordelijke pan met het opgewekte hoempa-pa van Het land van Maas en Waal.
Nederpop, hippies en muziekmafia  1997, juli
Het begint in 1964 met Strand (Je gaat er op de brommer heen / en ligt dan plat tot kwart voor één / dan ga je kijken naar een vrouw / die je wel graag versieren zou / dan krijg je ruzie met haar man / die toevallig boksen kan / en met je tanden in je hand / sjok je weer verder langs het strand) en daarna volgen talloze klassiek geworden nummers als Testament, Meisje van 16, Voor overlevenden, Prikkebeen, Het Land van Maas en Waal, Jimmy, Tante Julia en Malle Babbe. [...]
Playboy: Wat is Hans Kusters van jou?
De Groot: In eerste instantie een goede vriend. Maar hij is ook mijn muziekuitgever en mijn platenbaas. Ik zit op zijn label. Hij regelt ook optredens. Hij coördineert mijn tournee en hij financiert dat.
Playboy: Hoelang kennen jullie elkaar?
De Groot: In 1965 hadden we al professioneel met elkaar te maken. Hij werkte bij een muziekuitgever en daardoor zijn we elkaar toen uit het oog verloren. Met muziekuitgevers wilde ik niks te maken hebben. Dat was allemaal gajes.
Playboy: Wat is een muziekuitgever?
De Groot: Iemand die eenderde deel van je royalties opstrijkt en die in ruil daarvoor geacht wordt je belangen te behartigen. Hij hoort de belangen van je teksten en composities in de gaten te houden, kijken of hij ze ergens anders kwijt kan, of er andere artiesten in zijn geïnteresseerd. Hij zorgt ook dat de bladmuziek wordt uitgegeven.
Playboy: En hij zorgt goed voor zichzelf.
De Groot: Veel te goed. Het is voor een muziekuitgever namelijk mogelijk om niet alleen de melodielijn en de woorden op papier af te drukken, hij kan er ook nog een pianopartijtje onder laten zetten. En dat pianopartijtje heeft hij dan laten arrangeren. Die arrangeur krijgt een percentage en dat gaat niet af van het uitgeversaandeel, maar van het auteurs/componistenaandeel. Absolute mafia-praktijken zijn dat, die door een aantal muziekuitgeverijen in Nederland naar hartelust zijn toegepast. Nu nog kom ik op mijn afrekeningen namen tegen van mensen waarvan ik nog nooit heb gehoord. Die staan daar als rechthebbenden en het enige wat ze daarvoor hebben gedaan, is jouw noten pikken. Als aankomend componistje denk je dat je uitgever dat wel met je zal overleggen, maar zo gaat het niet. Er zijn mensen echt rijk aan geworden. Als je zoals ik 30 jaar met een nummer aanwezig bent, zoals Maas en Waal... Ik weet wat ik daaraan heb verdiend, dus ik kan uitrekenen hoe zij daar hun zakken mee hebben gevuld.
Playboy: Maar dat soort dingen, daar trap je nu toch niet meer in?
De Groot: Nee, en bovendien wordt het ook niet meer gedaan, of het is moeilijker geworden. Kusters heeft zich overigens nooit met dat soort praktijken ingelaten.
Playboy: Het is het oude verhaal.
De Groot: Het komt er altijd op neer dat je jong en argeloos bent en zo blij dat er een plaatje van je wordt gemaakt, dat je alles wel wilt tekenen. [...]
Playboy: Misschien heb ik nooit goed naar de tekst geluisterd. Maar Hoe sterk is de eenzame fietser is zo'n regel die zich in je kop nestelt. Als ik iemand in de wind door het landschap zie trappen, denk ik aan die regel. Jullie hebben wel voor meer regels gezorgd die zich in ons nationale onderbewustzijn hebben genesteld.
De Groot: Maar De eenzame fietser is niet van Lennaert Nijgh, dat is van Ruud Engelander.
Playboy: Het land van Maas en Waal...
De Groot: Dat is wel degelijk van Lennaert. Net als Testament, Verdronken Vlinder en Malle Babbe. Lennaert is altijd gezien, en dat is nog steeds zo, als een van de beste tekstdichters in de lichte muziek. Het zijn prachtige teksten en technisch heel muzikaal geschreven. Op een melodie.
Playboy: Ik dacht dat je de melodie pas schreef als de tekst klaar was.
De Groot: Hij schrijft zijn teksten op een eigen melodie. Misschien dat dichters als ze schrijven altijd een melodie horen, ik weet het niet.
Tourboek 97/98  1997,
[Boudewijn] Als toegift spelen we oude nummers: Julia, Testament, Maas en Waal.
Getemde zwerver  1998, februari 21 - (zaterdag)
[Boudewijn:] Toch was ik toen niet erg gelukkig met mezelf. Je bent bekend, dus veel mensen hebben een mening over je. Als ze je fantastisch vinden, dan is de wereld een roze suikerspin. Maar als je tien seconden later hoort dat alles kut is, dan gaat alles op zwart. Tegen die negatieve reacties begon ik mij te wapenen. Op festivals had ik ook vaak te maken met het feit dat ik met mijn gitaartje en Nederlandse teksten detoneerde tussen de Engelstalige beatbands. Hits als 'Land van Maas en Waal' en 'Meisje van 16' waren herkenbaar, maar bij onbekendere nummers als 'Testament' en 'Verdronken Vlinder' kon ik worden uitgejouwd. Dat vond men zijige burgertruttenliedjes, zoetsappig gebeuzel. Zeker in die tijd was ik iemand die zich liet meevoeren door impulsen, stemmingen, buien - die behoorlijk negatief konden zijn.
Boudewijns 'huwelijk' zonder seks  1998, april 22 - (woensdag)
Er kwam een lp Apocalyps gevolgd door Voor de Overlevenden, waarop de legendarische hit Het land van Maas en Waal stond. Voor de Overlevenden klonk prachtig, ook door de unieke arrangementen van Bert Paige. De naam van Boudewijn de Groot was gevestigd!
Hoe Jan Klaassen Rob de Nijs weer de weg naar showland wees  1998, augustus
De teksten van Lennaert Nijgh lagen in de jaren zeventig op ieders lippen. Als huisschrijver van Boudewijn de Groot had hij grote successen met nummers als 'Testament' en 'Land van Maas en Waal'. Maar het zag er naar uit dat de samenwerking tussen de twee op dood spoor zat. "Boudewijn was inmiddels met overgave aan een identiteitscrisis bezig," schrijft Nijgh in zijn boek 'Tekst en Uitleg'. "Zei hij eerst weinig, nu zei hij niets meer, dook onder in de Amsterdamse 'sien' en wilde niet meer zingen. Ik zocht andere mogelijkheden. In de door mij vertaalde musical Salvation speelde Rob de Nijs mee. Hij was een beetje aan het overeind krabbelen na een stormachtige carrière die in een absoluut dieptepunt leek te zijn beland."
De wonderbaarlijke herrijzenis van Boudewijn  1999, maart 13
In de jaren 60 en begin jaren 70 was hij de populairste vertolker van het Nederlandse lied. Iedereen kende De Eenzame Fietser uit het hoofd, iedereen dweepte met hem. Daarna ging het bergafwaarts. Hij verzoop in een Drentse commune, vertaalde jarenlang thrillers in Overveen en verdween naar Californië. Hij maakte lullige platen en trad in 1985 voor het laatst op als muzikant, en dan nog vooral in België. Wel dook hij op in twee succesvolle musicals (Tsjechov en Anne Frank), maar de legendarische zanger van Testament, Het Land van Maas en Waal, Meester Prikkebeen en Verdronken vlinder leek voorgoed verleden tijd. [...]
"Ik was nogal huiverig om weer op te treden in Nederland," zegt de zanger. Het publiek was in de beginjaren van zijn carrière als podiumartiest niet in beweging te krijgen, herinnert hij zich met afschuw. "Hitjes als Het Land van Maas en Waal en Meneer de President vonden ze wel leuk, maar de rest, daar zaten ze niet op te wachten." Tot zijn verbazing is het 30 jaar later, nu hij uitsluitend in theaters optreedt, heel anders: het publiek staat op de banken. [...]
Het optreden is een sentimental journey van drie uur. Bij de meezingers De engel is gekomen en Land van Maas en Waal gaan de dikke man en zijn familie volledig uit hun dak. Alles aan hem en zijn dikke zussen lilt en trilt, schudt en beukt in het luchtledige. Een zee van rode schouwburgstoelen deint op en neer. "Maar liever dàt nog dan het bord voor z'n kop van de zakenman," zingen we. "Want daar wordt-ie alleen maar slechter van." Bij Testament klinkt er vanaf de voorste rijen zowaar een spontaan vrouwenkoor op, een zoete, smachtende lokroep van provinciale sirenes die alle schroom van zich afwerpen nu hun droomman na 30 jaar weer is verschenen.
Lintje voor Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh  1999, april 30
HAARLEM, 30 april - Een minutenlang durend applaus vult kort na het middaguur de statige ruimte van de Renaissancezaal in het Frans Halsmuseum. Het blije, waardering verkondigende handgeklap daalt neer over de hoofden van zanger/componist Boudewijn de Groot en tekstdichter Lennaert Nijgh. De troubadour en schrijver mogen zich vanwege hun verdiensten voor het Nederlandse lied sinds gistermiddag Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw noemen. [...] Veel onverwoestbare nummers van weleer passeren de revue: Een meisje van 16, Het land van Maas en Waal, Meester Prikkebeen, Hoe sterk is de eenzame fietser. Als muzikale onderbreking van de samenspraak der burgemeesters stuurt pianist Jacob Klaasse flarden van de bekende melodieën de feestende Renaissancezaal in. De spontane neiging om mee te zingen moet worden onderdrukt.
Boudewijn de Groot over Tsjechov  2000, februari 14
Boudewijn de Groot is meer dan alleen de zanger van klassieke songs als Het Land van Maas en Waal, Mijn testament en Hoe sterk is de eenzame fietser, of de zanger van beschouwende teksten als op zijn laatste cd Een nieuwe herfst. Het toneelspelen dat hij op de middelbare school leerde, voerde hem uiteindelijk naar de echte Bühne. Hij speelde de vader van Anne Frank in Het dagboek van Anne Frank. En in het begin van de jaren negentig vertolkte hij de hoofdrol in de musical Tsjechov van Robert Long en Dimitri Frenkel Frank.
Boudewijn de Groot speelt op zeker  2000, februari
Boudewijn de Groot, onder meer bekend van liedjes als 'Een meisje van zestien', 'Het land van Maas en Waal' en de protestsong 'Welterusten, mijnheer de president', staat voor de tweede maal in zijn carrière op het toneel als de Russische negentiende eeuwse schrijver Tsjechov. Hoewel de druk van de naderende première op 19 februari in de Goudse schouwburg groot is, vindt de zanger toch nog even tijd om tussen de repetities en het passen van kostuums door te praten over succes, vrije tijd en acteren in 'Tsjechov, de musical'.
Maas en Waal  2000, augustus 12 - (zaterdag)
The Beatles hadden in de jaren '60 hun Yellow Submarine als lekkere meezinger, maar De Groots Lááánd van Maas en Waal was zo mogelijk nog leuker. "De man die het land van Maas en Waal een andere kleur gaf," zou maestro Frits Spits later over hem zeggen. De kraker hielp De Groot direct af van zijn imago als protestzanger, dat hij, onder protest, na de hit Welterusten mijnheer de president als etiket opgeplakt had gekregen. Samen met tekstschrijver Lenneart Nijgh, maar ook zonder Nijgh maakte De Groot mooie songs (Als de rook...)
Zware maaltijd  2000, augustus 12-18
In Boudewijn de Groot en het Metropole Orkest schotelt de KRO de kijker/luisteraar het beste van het voor Nederlandse begrippen legendarische duo voor. [...] Hij zingt onder meer 'Tuin der lusten', 'Een wonderkind van 50' en 'Verdronken vlinder'. Evenwel, de keuze van de liedjes komt over als een zware maaltijd. De Groot werkt bepaald geen zomers repertoire af. De somberheid van zijn liedjes past bij het karakter van de zanger die zegt vrij ernstig te zijn. 'Ik ben geen uitbundig persoon. Dat wil niet zeggen dat ik geen binnenpretjes heb.' En zo is het met dit optreden ook: een binnenpretje. Het komt langzaam op gang. Pas op het eind wordt het uitbundig als hij tot opluchting van het publiek 'Het Land van Maas en Waal' zingt. Daarna is het ook meteen afgelopen.
"Ik doe wat ik doe"  2000, september 28 - (donderdag)
Het verzameld werk van Lennaert Nijgh is uit. 'Ik doe wat ik doe'. Een kloek boek met klassiekers als 'Het Land van Maas en Waal' en 'Malle Babbe', 'Pastorale' en 'Meester Prikkebeen', 'Tante Julia' en 'Testament'. Een gesprek met de Haarlemse schrijver, die in de jaren zestig naam maakte met zijn teksten voor Boudewijn de Groot. "Ik heb weinig met la-la-la en na-na-na."
Popbibliotheek  2000, november
Lennaert Nijgh is natuurlijk bekend van zijn werk met Boudewijn de Groot, voor wie hij juweeltjes als Strand, Testament, Het Land van Maas en Waal en Meisje van zestien schreef.
Het Portret: Lennaert Nijgh is zijn eigen strengste criticus  2001, februari 3 en 4
"De archeoloog die te zijner tijd 'Ik Doe Wat Ik Doe' opgraaft, zal de indruk kunnen krijgen dat ik wel eens wat met Boudewijn de Groot heb geschreven, maar hem moest inpassen in mijn drukke werkzaamheden. Dat is de schuld, respectievelijk de verdienste, van Jacques Klöters en Kick van der Veer, die boek zowel als dubbelalbum hebben samengesteld en zich hebben laten leiden door zorg voor liederen die misschien verloren waren gegaan als ze niet nü, op de grens van twee millennia, waren gebloemleesd. Vandaar 'De Bark Van De Griffioen', in plaats van 'Land Van Maas En Waal'. Het is een visie. Waar zou 'De Kooi Beschermt De Vogel', dat Peter Schön en ik ooit voor Fred Piek, de zanger van Fungus, hebben geschreven, zonder Jacques en Kick gebleven zijn, nietwaar? Onder het stof der eeuwigheid waarschijnlijk. Overigens heb ik ze ervan moeten weerhouden nóg obscuurder te werk te gaan. Ze stelden soms liedjes voor die ik niet eens meer herkende als van mijn hand, terwijl ze toch echt van mijn harde schijf kwamen."
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email