Type: Knipselmap

De eeuwige soldaat

KNIPSELS:
Nieuwe "protest"-song van Boudewijn de Groot  1965, november 18 - (donderdag)
De beste Nederlandse versie van "The universal soldier", lijflied van Donovan, is die van Boudewijn de Groot, zeggen de kenners van de "protestsongs". En dat zijn er velen. Een moeilijke zaak: de Utrechter Don Mercedes heeft er ook een versie van, waarbij hij dan overal verkondigt dat dit nu precies het soort muziek is dat hij het liefst brengt. En dan is er nog Radio Veronica-man Gerard de Vries, oftewel Cowboy Gerard, met zijn eigen visie op "De eeuwige soldaat". Alle drie de voordrachten komen echter hierop neer: laat oorlog achterwege, elkaar bevechten heeft geen enkel nut.
Wat Boudewijn de Groot betreft: hij staat volledig achter de door hem gezongen tekst (van de hand van zijn vriend Lennaert Nijgh). Hij is ook werkelijk anti-militaristisch, anti-oorlog, anti-geweld. Hij heeft heel gauw medelijden met wat of wie dan ook, hij kan niemand pijn doen, hij kan niet doden zonder te weten wat de man tegenover hem gedaan heeft of zonder te weten waarom hij dit zelf moet doen.
Dat is dan ook de reden dat hij geen soldaat wil zijn. "Bovendien vind ik het heel onbelangrijk te twisten over iets dat relatief zo onbelangrijk is: er wordt namelijk alleen maar gevochten om een stuk land. Waarom in hemelsnaam?
Dat is dan ook de oorzaak dat Boudewijn de Groot, 21 jaar, bezig is vrijstelling te krijgen voor militaire dienst. "Ik ben bang fanatiek te worden. In principe ben ik tegen alle geweld, al ben ik, hoe vreemd het ook klinkt, van nature erg driftig." [...]
Er staat inmiddels alweer een nieuwe "protestsong" op stapel: na "De eeuwige soldaat" komt er een ander anti-oorlogslied, nu van eigen makelij. Het gaat heten "Welterusten, meneer de president" en die president heet Lyndon Johnson. Tekst en muziek zijn al klaar, het wachten is slechts op het teruglopend enthousiasme voor de nu nog springlevende "Eeuwige soldaat".
Boudewijn in zwart-wit  1965, december 30
Deze foto is een opname van Boudewijn de Groot, de zanger van bijvoorbeeld "Een meisje van zestien" en "De eeuwige soldaat".
Boudewijn beatzanger?  [1966?, januari?]
[Hitweek:] Welke plaat vind je het beste van jezelf?
[Boudewijn:] ...... mijn laatste plaat. Ik vind altijd de plaat die ik het laatste gemaakt heb het best, de vorige vind ik dan waardeloos - Ik vind dat sinds mijn EP met o. a. Strand en Sexuele voorlichting mijn techniek erg is vooruitgegaan.
[Hitweek:] Wat vind je van de vertaling van Universal Soldier door Don Mercedes ?
[Boudewijn:] Als die goed geweest was had ik geen nieuwe laten maken.
[Hitweek:] Denk je dat de protestsong nog lang succes zal hebben?
[Boudewijn:] Nog hoogstens één seizoen, omdat het protest het onderwerp is van de tekst in tegenstelling tot bijv. de Beat, waaronder veel meer valt.
Boudewijn de Groot is in  [1966, januari]
In de fanclub-uitzending eind vorig jaar wilde Boudewijn de Groot op een vraag van Astrid Engels [Judith Bos] geen oordeel uitspreken over zanger Don Mercedes. 'Is een collega,' zei hij, 'dus laat ik er niet over praten.' Dit deed voor de camera wel sympathiek aan. Inmiddels echter heeft deze Don Mercedes. tegenover VARA's Herman Stok voor de microfoon gezegd dat hij Boudewijns 'De soldaat' de slechtste plaat van 1965 vond.
En dit is voor Boudewijn de Groot aanleiding om hard te lachen en te zeggen: 'Dat bewijst nou weer de kortzichtigheid van de jongen. Hij heeft niet gezegd wat hij er slecht aan vond, he? Het is de vertaling van Donovans Universal soldier, hij heeft hem zelf ook opgenomen.'
De tekst en de muziek zijn niet van mij, dus ik kan betrekkelijk objectief zijn: hoewel ik er nog niet helemaal tevreden over ben, vind ik het m'n beste lied. Ik probeer het nog steeds uit, maar het is zeker niet m'n slechtste.'
Boudewijn de Groot werk!  [1966, februari?]
In de nieuwe levensstijl, die ontstond toen de beat zijn stempel op Londen (en later op de hele wereld) ging drukken, past het beeld van Boudewijn de Groot. Hij is intelligent, heeft een goede opleiding gehad (hbs en later rijksakademie voor filmkunst) en hij heeft veel kennissen en en vrienden in de gonzende groep van creatieve krachten, die barsten van probeersels en ideeën. Hij hangt los tegen de maatschappij aank, haat oorlog en is overtuigd pacifist zonder veel van politiek af te weten. Het bekende liedje 'Zomaar een soldaat' zou voor hem geschreven kunnen zijn.
Boudewijn en Casper onder het mes der kritiek  [1966], eind juni
[Harry P. Prins, uit Castricum:] "Afgezien van de talrijke holle frasen en afgesleten gemeenplaatsen, reageer ik vooral vanwege enige tegenstrijdigheden in het artikel... Het naïeve in "Universal soldier" is, dacht ik, evenals de tot fortissimo aanzwellende, hamerende 4/4 maat in Mijnheer de president, op effect gericht; dus een commerciële daad van de platenmaatschappij.
Boudewijn de Groot [20 vragen]  1966, [voorjaar?]
[Boudewijns] eerste plaat heette 'Strand'. Zijn best verkochte platen zijn 'Een meisje van zestien' en 'Zo maar een soldaat'. Pas verscheen Noordzee-Apocalyps - en zijn eerste langspeelplaat. [...]
Wat vind je van Donovan?
Boud: Fijn, erg fijn, lyrisch. Precies ook zoals hij is, kinderlijk een beetje, dus niet kinderachtig, maar kinderlijk, dromerig helemaal. Ik heb hem één keer gesproken. [...]
Wat vind je van de Amerikanen in Vietnam?
Boud: lk vind het een schande (ernstig). In zoverre vind ik het een schande, dat ik oorlog zonder meer schande vind. Ik begrijp namelijk de oorlog helemaal niet. Ik zie niet in waarom het nodig is om meer te willen dan je al hebt, en dat dus door middel van oorlog te krijgen. Ik keur oorlog zonder meer af.
Sta je achter liedjes als 'Universal soldier' (Zo maar een soldaat)?
Boud: Ja, vooral dus juist die universal soldier, in vergelijking met andere protestsongs. Door zijn eenvoud, door het direct zeggen met eenvoudige zinnetjes en opmerkingen vind ik het fijn.
Ik ben jaloers op Johnny Hoes  [1967, maart? april?]
[interviewer:] Meneer de President, dat vind ik een nogal naief tekstje... maar daar zit jij verder niet mee... Sta je er zelf nog steeds achter?
[Boudewijn:] Ja... Ik zing het nog steeds, ik ben het er nog altijd mee eens, tis een hele goeje tekst, de provo-mentaliteit zit er in, ja ik sta er achter godverdomme!
[interviewer:] Enne, haha, Het meisje van zestien?
[Boudewijn:] Daar heb ik nooit achter gestaan... Het zou oorspronkelijk de B-kant worden, op de A-kant zou een vertaling van The Universal Soldier komen, ik vond de melodie wel erg fijn... Ik zing op avonden ook nog wel eens liedjes waar ik niet achter sta, dat is uitsluitend voor publiek, een liedje zoals De dominee van Amersfoort, dat is een volkomen dwaas lied... Maar het heeft zijn sukses bewezen, en het publiek is dan weer gelukkig...
Even rustpauze voor Bo en Len  [1968, augustus?]
Na wat eepee-werk verschijnt in 1965 de tweede single: Een meisje van zestien met op de achterkant Zomaar een soldaat, een vertaling van het Donovan-nummer The universal soldier. Het wordt een hit. Reden om na de single Noordzee 'n elpee te maken, waarop, naast enig vertaald werk van ondermeer Donovan en Paul Simon, het scherpe Welterusten, meneer de President staat, dat tevens op single wordt gezet. Toptien. Vanwege vooral dit nummer en de soldaat krijgt Bo het etiket "protestzanger" opgeplakt.
"Ik was eigenlijk geen protestzanger, maar een zanger, die ook enkele liedjes bracht met een protesterende inhoud. Noem mij eens iemand die alleen maar protestliedjes zingt. Bovendien hield ik dat etiket veel te lang. Men noemde mij nog zo, toen ik allang niet meer protesteerde."
Boudewijn de Groot [biografie 1944-1975]  1975, najaar
Grote publiciteit kwam, deels door volkomen verkeerde beoordeling, deels doordat de 'heel grote journalisten' van naam en artistieke integriteit het duo De Groot-Nijgh onderkenden als jonge mensen met een stijl die nauw verwant is aan die van artiesten als Dylan, Vian en Brassens. Beider voorkeur voor Bertolt Brecht sprak wat dat betreft ook boekdelen. Boudewijns warme, toch indringende en felle stem, zijn soms cynische intonatie, gaf aan verzen als "De eeuwige soldaat", de ballade "Noordzee" en "Welterusten meneer de President" een bijzonder accent.
Programmaboek Concert III  1983,
Boudewijn's warme, toch indringende en felle stem, zijn soms cynische intonatie, gaf aan verzen als 'De Eeuwige Soldaat', 'De Noordzee', 'Woningnood', e.a. een bijzonder accent.
Boudewijn de Groot: nog steeds in de roulatie  1984, januari 7
Als liedjeszanger trad hij op in wat toentertijd doorging voor het alternatieve circuit en kwam met het ene succesnumer na het andere. 'Meisjes van zestien', 'De eeuwige soldaat', 'De Noorzee', 'Testament' en 'Welterusten mijnheer de president'.
'Zo ik iets ben, ben ik een Haarlemmer'  1991, februari 5 - (dinsdag)
Bladerend in de nu gebundelde liedteksten van Lennaert valt meteen zijn 'Welterusten, mijnheer de president' op, geschreven uit protest tegen de Vietnam-oorlog. De gelijkenis met wat er nu in de wereld speelt, is op het eerste gezicht griezelig. Weer wordt het leven van duizenden mensen bedreigd en opnieuw moet je je afvragen waarvoor. Toch liggen de zaken nu wat anders, meent Lennaert. "Ik vind het prima dat ze dat lied, destijds door Boudewijn de Groot gezongen, op de verzamel-cd hebben gezet die onlangs van zijn successen is uitgebracht. Maar ik zou ernstig protesteren als ze het op een singeltje weer op de markt gingen brengen zoals ze hebben gedaan met Donovan. Dat ze 'Universal soldier' omwille van de commercie hebben opgegraven, vind ik misselijk."
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email