In het najaar verschijnt bij uitgeverij Strengholt het boekje
getiteld 'Tachtig Teksten'. Alle op de plaat verschenen teksten
zullen erin staan, behalve de vertalingen. Het bestrijkt de tien
jaar dat Lennaert nu bezig is, tot en met de elpee
'In De Uren Van De Middag'
van Rob de Nijs. Hij heeft sommige refreinen weggelaten, opdat het
een wat leesbaarder geheel wordt. Maar er zitten ook een aantal
nieuwe teksten bij. Teksten die nimmer op de plaat verschenen,
teksten ook met een wat zuiverden politieke lading. Over het in
zekere zin falen van de in 1966 begonnen revolutie bijvoorbeeld, of
een als uitgangspunt genomen citaat van Mao Tsetoeng. "Er is mij
misschien wel eens een sociale desinteresse verweten, maar
neem nou het hoorspel 'De Muizen'
(in 1972 door de AVRO uitgezonden, red.). Dat is een brok sociale
gerichtheid. Het is een ontroering die ik teweegbreng. Misschien
ben ik wel een cultuurpessimist, maar ik heb niet voor niets de
opbouw in de gedaante ven de klassieke tragedie weergegeven. Het
is de morele overwinning van de held verheffen voor diens fysieke
ondergang. Zie Allende in Chili en zoiets gebeurt er in dat
hoorspel ook, dat overigens oorspronkelijk een
toneelspel was. Maar ik geloof
niet dat de tijd rijp is voor het schrijven van een stuk voor het
beroepstoneel".
Lennaert Nijgh is vooral bekend als tekstdichter (hij wordt
liever niet tekstschrijver genoemd: dat is een copy-writer, vindt
hij, een wasmiddelenman). Hij schrijft en schreef "het goede,
inhoudsvolle, artistiek verantwoorde Nederlandse lied" (Wim Ibo)
voor zijn schoolvriend Boudewijn de Groot, voor de herrezen Rob
de Nijs en voor zijn zingende ex-echtgenote Astrid (Nijgh).
Binnenkort verschijnt een verzamelbundel van zijn liedteksten.
Er staan er 80 in.
Voor Lennaert Nijgh is het een vreemde gewaarwording dat
Tekst en Uitleg, een overzicht van zijn
liedteksten dat werd uitgegeven door Conserve, op dit moment in de
winkels ligt. Tenslotte verscheen de laatste bundeling van zijn
teksten in 1973. Sommige liedjes zijn 27 jaar oud. Dat zou ze,
naar de normen van de popmuziek, bijna prehistorisch moeten maken."