Zijn laatste cd verscheen tien
jaar na zijn vorige. Recent
kwam een fraaie bloemlezing uit en vanavond staat hij met groot orkest
op de planken. Toch werkt Boudewijn
de Groot niet aan een come-back. Hij is al zo vaak opnieuw
begonnen. [...]
Dit jaar verscheen er voor het eerst sinds
Maalstroom (1984) weer een
album. Een Nieuwe Herfst
werd recent gevolgd door een fraai uitgegeven boekwerk met 4 cd's:
Wonderkind aan het strand, met een bloemlezing uit zijn repertoire,
van zijn eerste single Strand (1965) tot
en met Een wonderkind van vijftig
van zijn laatste plaat. 'Een toevallige samenloop van omstandigheden',
zegt Boudewijn de Groot over de plotselinge
drukte. [...]
Bekendste nummer van
Voor de overlevenden is
Het Land van Maas en Waal, dat met
zijn feestelijke orkestratie en surrealistische tekst een van de
klassiekers is uit het Nederlandse poprepertoire. In het boekwerk
bij Een wonderkind van vijftig beschrijft De Groot hoe Lennaert Nijgh
de tekst schreef met een gevoel van zeshoog het raam uit. 'Wanhoop
en verlangen' bepaalden de sfeer van de songs - een liederencyclus
met als thema de 'onbereikbare liefde'. Nijgh schreef ze voor een
meisje aan wie hij zijn hart verloren had.
Televisiecamera's maken meer kapot dan de concertganger lief is.
Niet het feestje van Boudewijn de Groot, maar de registratie daarvan
stond gisteren centraal in Paradiso.
De 52-jarige zanger vierde zijn dertigjarig artiestenjubileum, dat
gepaard ging met de uitgave van de CD-box 'Wonderkind aan het strand'.
We [Jip Golsteijn en Boudewijn] zitten in de 'heerenkamer'
in een café in Haarlem, ons bewust van de ernst van onze missie:
het Nederlandse volk enig inzicht te verschaffen in een carrière
van dertig jaar, nu die zo prachtig is samengevat, op 4 CD's in
één box, de eerste ooit aan een Nederlandse artiest
gewijd. We willen vier uur over het gesprek doen, een uur per CD, of
per dertien jaar leven, het is maar hoe je 't ziet.
Een nieuwe cd, een nieuwe
begeleidingsband, een hernieuwde samenwerking met tekstschrijver
Lennaert Nijgh, een cd-box met verzameld oud werk en een nieuw
theaterprogramma met de titel
Een nieuwe herfst. Boudewijn
de Groot is terug. "Ik heb het idee op hetzelfde punt te zitten als
35 jaar geleden." [...]
Ook de vriendschap en samenwerking met Lennaert Nijgh tonen
gelijkenis met een knipperlicht. Ze hebben al menig ruzie
beslecht, maar ze hebben elkaar ook weer steeds opgezocht.
Over de laatste hereniging in 1992 schrijft Boudewijn in het
inlegboekje van de verzamelcd Wonderkind aan het strand:
"Toch weer bij Lennaert op de stoep en deze keer zelfs al te
letterlijk. Ik zocht een bed om in te slapen en een dak boven
mijn hoofd. En ik wilde weer een plaat maken met alleen maar
zijn teksten. Een bed en een dak waren geen probleem, maar
tekstdichten lag al ver achter hem."
Wie is de grootste popzanger die ons land heeft voortgebracht? De
fameuze criticus Jip Golsteijn heeft in deze geen enkele twijfel: dat
is Boudewijn de Groot, maar dan wel samen met tekstdichter Lennaert
Nijgh. Golsteijn is niet de enige die De Groot recent grote lof heeft
toegezwaaid. Eerst was er allerwegen enthousiasme voor zijn CD
Een nieuwe herfst, zijn eerste
sinds 1984 en daarna zwol de vloedgolf van bewondering nog verder aan
bij het uitkomen van Wonderkind aan het strand, de box waarin op 4 CDs
vrijwel de hele Boudewijn de Groot Story te horen
is. [...]
Enige tijd na het verschijnen van hun
Een Nieuwe Herfst vroeg Playboy De
Groot om een interview. Guus Luijters: "Het dreigde een moeizame
affaire te worden, want De Groot had na slechte ervaringen met een
ander mannenblad eigenlijk niet veel zin. Ons eerste gesprek had wel iets
van zo'n ronde tafelconferentie waar twee doodsvijanden geacht worden
zich te verzoenen. Maar zie: bij een volgende ontmoeting was de lucht
aanzienlijk opgeklaard en inmiddels is het zover, sprak hij trots, dat op
Wonderkind aan het strand mijn naam met dank vermeld wordt. Boudewijn de
Groot is een gesloten man, die als een oester maar moeilijk opengaat. Dat
siert hem, want geklets en gekwek is er al genoeg op de wereld.
Zo juist is de dubbel-cd
'Een hele tour' verschenen. Eén
cd wordt gevuld met het optreden van Boudewijn de Groot samen met het
Metropole Orkest in Paradiso. Een hoogtepunt in zijn dertigjarige
carrière, zo zegt hij zelf. Voor een volle zaal speelde hij
anderhalf uur lang klassiekers uit zijn inmiddels dertig jaar oude
carrière samen met o.a. Fay Lovsky en Jan Rot. Ook deze cd staat
inmiddels hoog in de hitparade. Dat is de derde succesvolle cd in twee
jaar tijd, na de 'comeback'-cd
'Een nieuwe herfst' en de
compilatiebox 'Wonderkind aan het strand'.
Boudewijn en Lennaert kregen een plaats in de EREGALERIJ VAN DE
NEDERLANDSE POPMUZIEK 1995. Er volgden nieuwe cd's, zoals Wonderkind
aan het strand en ten slotte
Een hele tour, een dubbel
cd-box met tal van successen in de oorspronkelijke arrangementen van
Bert Paige, die echt een monument is.
Het zijn niet alleen de wonderschone liederen waarvoor de
samenleving het duo dank wil zeggen. Pop meet Nijghs scheppende en
vertalende activiteiten op het literaire vlak breed uit. Van den Broek
maakt melding van De Groots successen als acteur, onder meer in Het
dagboek van Anne Frank en in de musical Tsjechov, en als
componist en vertaler. Sinds kort werken de twee weer intensief samen
op muziekgebied, hetgeen heeft geresulteerd in onder meer het album
De nieuwe herfst. Deze cd
levert De Groot en Nijgh een plaats op in de Eregalerij Nederlandse
Popmuziek. Uit de hernieuwde samenwerking komt verder de 4cd-box
Wonderkind aan het strand voort. Een nieuwe tournee van Boudewijn
de Groot met uitverkochte zalen vol razend-enthousiaste fans bewijst hoe
tijdsbestendig de muziek van De Groot/Nijgh is. "De meesters zijn terug
en dat is bij uitstek een moment hen te danken. Dit is een moment van
markering, want het sprookje gaat verder," zegt Pop.