Type: Knipselmap

Vijf jaar hits [2LP]

KNIPSELS:
[Top 100: Vijf jaar hits]  1971, september 11 (datum van binnenkomst)
De Hollandse coalitie is hersteld  1972, januari 29
Er is in ons land vrijwel niemand van (laten we zeggen) tussen de twintig en de dertig die niet een kompositie van Lennaert Nijgh en Boudewijn de Groot als een kostbaar stukje jeugdsentiment koestert. De "geheimtaal" waarin deze twee zich uitdrukten werd zo goed begrepen dat sommige mensen nu niet willen aannemen dat het echt voorbij is, de tijd van de Nederlandstalige hits die het peil van Manuela en haar Zeven Zonen verre ontstegen. Dat mag blijken uit de belangstelling die het publiek ruim drie jaar na het opbreken van de samen- werking tussen Nijgh en De Groot aan de dag legt voor de dubbel-elpee "Vijf jaar hits", die langzaam maar zeker goud aan het worden is.
[Top 100: Vijf jaar hits]  1972, juni 3 (datum van binnenkomst)
[Top 100: Vijf jaar hits]  1972, juli 29 (datum van binnenkomst)
[Top 100: Vijf jaar hits]  1972, augustus 26 (datum van binnenkomst)
Boudewijn de Groot [biografie 1944-1975]  1975, najaar
De vraag naar kreaties van de absoluut niet meer weg te denken nationale "leermeester" bleef echter toenemen en nam op den duur zo'n omvang aan dat een LP met hoogtepunten uit zijn oeuvre niet uit kon blijven. Medio 1969 werd deze lustrumsamenstelling uitgebracht op twee LP's onder de titel "Vijf jaar hits". De reaktie op het uitbrengen van dit album bleek enorm en wisselde over de toonbanken van de platenhandelaren in een té-gek tempo van eigenaar. Maar al te duidelijk bleek dat velen persé niet wilden begrijpen dat het inderdaad met het "goede Nederlandse lied" gebeurd was. Dat kon en mocht eenvoudig niet en toen Boudewijn, inmiddels producer voor Phonogram, samen met zijn collega Tony Vos, die destijds al zijn platen produceerde, nog eens orde op zaken stelde, kwamen zij tot de verrassende konklusie dat een niet te verwaarlozen aantal werken van Nijgh/De Groot op de eerste samenstelling (inmiddels - medio '73 - voor de verkoop van meer dan 100.000 eksemplaren via "Goud" en "Platina", "Platina met Diamanten" geworden) ontbraken. De idee, een tweede album samen te stellen, ontstond al snel en het klinkende resultaat verscheen in mei 1973 onder de titel "Dubbel Twee".
Waar hij woont en wie hij is  1975, najaar
[Boudewijn:] "Het authentieke Nederlandse chanson wordt hier eigenlijk nauwelijks beoefend en gewaardeerd. Alleen uit pioniersoverwegingen interesseer ik me voor dit genre."
Nu, tien jaar later, plukken velen anderen de volrijpe vruchten van zijn gepionier; hij is niet meer alleen, zoals hij zelf antwoordt op de vraag wat er in die tien jaar veranderd is. "Het Nederlandstalige lied is een markt geworden." En verrassend genoeg heeft hij zelf een belangrijk aandeel van die markt in handen weten te houden. Alleen de lp 'Nacht en ontij' haalde geen oplage van meer dan 25.000 exemplaren, alle andere (een slordige tien in getal) gingen daar ruim overheen en 'Voor de overlevenden', 'Vijf jaar hits', en 'Hoe sterk is de eenzame fietser' kwamen zelfs dik boven de 50.000 uit, wat in Nederland wordt beloond met platina. [...]
Was je niet verrast door het feit dat toen je met 'De eenzame fietser' terugkwam weer zo'n grote respons van de kant van het publiek kwam, nadat je tenslotte zo'n tijd 'weg' was geweest...
[Boudewijn:] "In zekere zin niet, omdat in die tijd dat ik weg was ze die verzamelelpees uitbrachten, vooral de eerste, die dubbelelpee 'Vijf jaar hits', heeft vreselijk goed verkocht... zodat er ook snel een tweede dubbelelpee kwam, die ook veel verkocht. Dat waren dus aanwijzingen dat ik noch aan populariteit noch aan bekendheid ingeboet had... integendeel zelfs. Dus als zodanig was het succes van 'De eenzame fietser' niet zo'n verrassing. Ik was in zoverre natuurlijk wél verrast dat die plaat het óók zo goed deed, hij had net zo goed veel minder kunnen verkopen... wel misschien goud of zo, 25.000... maar er zijn er nu 80.000 van verkocht en dat is dan natuurlijk een aantal waar je blij verrast over bent."
Welterusten meneer Boudewijn de Groot  1983, november 22
Na z'n gloriejaren - het is dan 1972 - verklaarde De Groot doodleuk dat het allemaal niets was geweest. "De hitparade, een Edison, volle zalen, het zou eigenlijk een erg diepe indruk op me hebben moeten maken. Achteraf bekeken is die hele periode helemaal langs me heen gegaan. Ik heb er weinig van geleerd en nauwelijks bruikbare indrukken opgedaan." Intussen zijn er van z'n elpee 'Vijf jaar hits' 250.000 stuks verkocht. Dat is toch niet helemaal niets.
Programmaboek Concert III  1983,
Boudewijn werd de reus in de nederlandstalige 'kleinkunst'. Meer nog: voor velen in de Lage landen betekende hij wat Bob Dylan was voor de Anglosaksische wereld en hij was een introduktie tot een internationaal (protest-)songrepertoire met liedjes als 'Welterusten meneer de president' en 'Er komen andere tijden'. Maar dat zijn repertoire in zijn geheel bij een gigantisch aantal mensen zeer dierbaar was en is, bewees vooral zijn L.P. 'Vijf jaar hits', een dubbelalbum waarvan sinds de release in 1972 ruim 250.000 exemplaren verkocht werden. Alle lievelingen van het publiek staan er dan ook op: 'Meisje van zestien', 'Welterusten meneer de president', 'Het Land van Maas en Waal', 'Testament', 'Meester Prikkebeen', enz...
[Programma-boek Tsjechov]  2000, januari
Met Meisje van zestien maakte Boudewijn de Groot zijn definitieve doorbraak. Hij was te zien op alle belangrijke festivals in Nederland en Vlaanderen en in een gestaag tempo verscheen de ene na de andere hitsingle en elpee. Voor de Overlevenden en Vijf jaar Hits brachten het maar liefst tot platina en diamant. Andere platen werden bekroond met goud. Nadat hij in 1968 was uitgeroepen tot Nederlands populairste zanger, trok hij zich een aantal jaren terug uit de 'showbusiness'.
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email