Type: Knipselmap

Een hele tour

KNIPSELS:
Boudewijn de Groot in de Vooruit te Gent  1997, mei
[Bespreking van Nieuwe Herfst Tournee: Gent (B)] Toen Boudewijn De Groot voor een tweede en laatste keer terugkwam, had hij het publiek ook te melden dat het optreden opgenomen was voor een eventuele live-CD en stak toen de vlam in de spreekwoordelijke pan met het opgewekte hoempa-pa van Het land van Maas en Waal.
[Top 100: Een hele tour]  1997, november 8 (datum van binnenkomst)
Harmonie in de jaren 90  1997, december
Zo juist is de dubbel-cd 'Een hele tour' verschenen. Eén cd wordt gevuld met het optreden van Boudewijn de Groot samen met het Metropole Orkest in Paradiso. Een hoogtepunt in zijn dertigjarige carrière, zo zegt hij zelf. Voor een volle zaal speelde hij anderhalf uur lang klassiekers uit zijn inmiddels dertig jaar oude carrière samen met o.a. Fay Lovsky en Jan Rot. Ook deze cd staat inmiddels hoog in de hitparade. Dat is de derde succesvolle cd in twee jaar tijd, na de 'comeback'-cd 'Een nieuwe herfst' en de compilatiebox 'Wonderkind aan het strand'. [...]
Het is opvallend hoe Boudewijn de Groot zijn muzikanten en arrangeurs eert in het begeleidende boekje van de eerste cd van de dubbelaar 'Een hele tour'. Hij heeft veel respect voor de mensen met wie hij speelt of die zijn arrangementen maken. 'Er is niet één muzikant die ik had willen zijn. Wat ik wel heb, vooral de laatste jaren, is dat ik graag een muzikant had willen zijn. Ik ben geen muzikant in de zin van instrumentalist, dat je een instrument zo goed beheerst, of het nou piano, gitaar of saxofoon is, dat je domweg met iedereen kan meespelen. Dat ding pakken en alles spelen wat je wil.'
'Ik speel niet goed gitaar. Het is krakkemikkig maar adequaat. Mensen accepteren het omdat het bij mij hoort. Dan zegt de gitarist: 'Zal ik het maar spelen?' of 'in dit stukje geen akoestische gitaar'. Dat vat ik op als een tactvolle manier om te zeggen: speel jij maar niet mee. Ik ben ervan overtuigd dat ze nu nog steeds denken: 'Jammer dat hij meespeelt op die gitaar, maar ja, het hoort er nu eenmaal bij, bij het imago.' Ik zag afgelopen zondag Yo-Yo Ma (een klassiek geschoolde cellist; red.) bij Han Reiziger op tv, enne... die beheerst dat instrument zo goed, die doet even zo en het klonk meteen fantastisch. Hij speelt gewoon alles wat hij wil. Hij hoeft er niet over na te denken hoe het moet. Hij hoeft alleen maar bezig te zijn met hoe het mooi klinkt, alles wat hij leest of hoort kan hij spelen. En 't klinkt prachtig.
'Ik heb nooit de drang gehad om het te leren of het geduld gehad. Ik weet het niet wat het was, maar misschien dat de noodzaak ontbrak om goed te kunnen spelen. Ik heb altijd anderen om me heen gehad om het op te vangen en ik heb ook nooit de ambitie gehad om sologitarist te worden. Dat is pas later gekomen en toen was het eigenlijk al te laat. Toen dacht ik: 'Ja om nou nog alles te gaan leren.' Misschien zijn mijn handen ook te klein, dat excuus gebruikte ik ook op z'n tijd.'
Tourboek 97/98  1997,
[Boudewijn, over Boudewijn de Groot in Paradiso:] Vera Beths speelt hier dezelfde solo als ze op de Fietser-LP al liet horen, een solo die bij de arrangementen hoort en dus van de hand van Bert Paige is. In Paradiso streek ze ook de prachtige solo in "De roos", maar dit is op CD komen te vervallen om niet te veel doublures te krijgen: hij staat al op de Vooruit CD. [...] En dat Caya en Jim meededen spreekt voor zich. Bij een belangrijke gebeurtenis als dit concert in Paradiso vraag je je kinderen mee te doen. Wat talent heeft, moet een plaats krijgen. Met Jim en Marcel heb ik vaker samen gezongen, maar Caya stond voor het eerst als zangeres naast me. Waarschijnlijk was ik daarom zo onder de indruk, dat ik halverwege mijn tekst kwijtraakte, Caya liet zich niet uit het veld slaan en zong professioneel door. En zo staat het natuurlijk ook op de CD. Marcel lag in het ziekenhuis, dus we waren helaas niet compleet. We hebben zijn stem en zijn gitaarspel dan ook niet op deze CD kunnen vastleggen. Maar volgende keer zijn we met z'n vieren. [...]
[Boudewijn, over touren:] Meer dan ooit betrek ik Lennaert bij de liedjes die ik zing. Want de Tour'97, waarvan op deze CD een groot deel te beluisteren is, gaat voornamelijk over "Een Nieuwe Herfst", de CD waarvoor ik uit heimwee en verlangen naar poëzie en zeggingskracht weer bij hem heb aangeklopt. [...]
Ernst Jansz en Jan Hendriks hebben al eerder met me meegespeeld. Jan op de plaat "Van een afstand" en Ernst natuurlijk op meer platen en bovenal als pianist gedurende een aantal jaren van rondtrekken door Nederland en België. Jakob Klaasse maakt het zevental compleet als muzikant. Bovendien spelen we op een aantal nummers arrangementen die door hem zijn geschreven, zoals "De Roos", "De Rover" en "De Engel is gekomen" (dat niet op deze CD staat).
[Top 100: Een hele tour]  1998, april 4 (datum van binnenkomst)
Boudewijns 'huwelijk' zonder seks  1998, april 22 - (woensdag)
Boudewijn en Lennaert kregen een plaats in de EREGALERIJ VAN DE NEDERLANDSE POPMUZIEK 1995. Er volgden nieuwe cd's, zoals Wonderkind aan het strand en ten slotte Een hele tour, een dubbel cd-box met tal van successen in de oorspronkelijke arrangementen van Bert Paige, die echt een monument is.
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email