Type: Knipselmap

Maalstroom

KNIPSELS:
Boudewijn de Groot straks Liedermacher  1983, september 3
Voor de film 'Een tip van de sluier' van zijn vriend Frans Bromet schreef Boudewijn de Groot een dikke drie jaar geleden en was hij niet geheel tevreden. "We waren te zeer begrensd door budget en tijd, maar 't is een goeie ervaring geweest. [...] Voor mij is het op langere termijn zaak om me daarin verder te bekwamen via opdrachten. [...] Voorlopig echter concentreer ik me nu op dit Duitse avontuur en werk ik aan mijn volgende Nederlandse elpee."
Boudewijn de Groot kiest voor meer pit  1983, november 30
[Boudewijn] heeft zijn studie in Los Angeles afgerond en toert de komende wintermaanden door België en Nederland. Deze maand startte hij zijn derde grote toernee in Antwerpen. De concertreeks is mede bedoeld om de nieuwe elpee 'Maalstroom' te promoten. Zoals gezegd, de muziek van deze elpee is verrassend pittig. Maar toch, het blijft wennen, zeker zo'n nummer als 'Vreemde geluiden', waarbij aan het eind overvloedig gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden die een synthesizer in zich heeft. Of het lied 'De Laatste Vrouw', de enige overlevende van een kernoorlog. Meer ingetogen klinkt 'Draden', over het dilemma waarin een Vietnam-veteraan verzeild raakt.
Programmaboek Concert III  1983,
Vertel iets over het programma van het komende toernee?
Boudewijn: "Het programma zal een stuk of 6 à 8 nieuwe nummers bevatten die "donker van kleur" zullen zijn. Aangezien ze op de nieuwe LP komen, gaan ze over onzekerheid, verwarring, angst, maar toch vertrouwen in de toekomst. Tot nu toe werden de nieuwe teksten op één na door mij geschreven. Lennaert schreef die ene tekst. Hetzelfde geldt voor de muziek, met dien verstande dat Henny Vrienten, die bassist was bij onze eerste concerttoernee in '76 en sindsdien met Doe Maar furore heeft gemaakt in de Benelux, één compositie schreef."
Boudewijn de Groot: nog steeds in de roulatie  1984, januari 7
Na nog wat elpees en een succescolle tournee stak Boudewijn de oceaan over en ging zich in Amerika wijden aan een muziekstudie. Nu is hij terug en stelt een nieuwe elpee in het vooruitzicht.
[Top 100: Maalstroom]  1984, april 28 (datum van binnenkomst)
Maalstroom [persbericht]  1984, april
[Boudewijn:] "Je hebt eindelijk je zin," zei iemand toen hij begreep dat alle teksten op één na door mijzelf geschreven werden. Het klinkt lullig, maar er zit een kern van waarheid in: Ik heb er altijd mijn zinnen opgezet alles zoveel mogelijk zelf te doen. De frustraties van het verkeerd geïnterpreteerd zien van ideeën, of het aanzien van gemiste kansen (alles binnen mijn eigen opvattingen, natuurlijk) werden bij iedere plaat groter. Leidden in feite op momenten al tot beslissingen die inhielden dat ik platen gemaakt heb zonder medewerking van de "vaste kern" uit het begin.
Dit steeds meer zelf doen, heeft nu geresulteerd in deze elpee. En dat kon ook moeilijk anders, omdat het op deze plaat gaat over twijfels en onzekerheden, chaos en angst. En weliswaar zijn dat begrippen waar iedereen mee te maken heeft, maar die uiteindelijk voortkomen uit persoonlijke ervaringen en interpretaties. Ik denk niet dat Lennaert Nijgh over al mijn twijfels en onzekerheden zou kunnen schrijven. En ik zou niet over de zijne kunnen zingen.
Zoals al mijn platen gemaakt werden aan het eind van bepaalde periodes, als weerslag daarvan, zo werd deze plaat gemaakt aan het eind van een periode van relationele en financiële chaos en "artistieke onzekerheden".
Hiermee wil ik per se niet zeggen, dat deze plaat handelt over deze specifieke onderwerpen. Het gaat om de begrippen: twijfel, onzekerheden, chaos, angst. En hoop. De sleutelwoorden zijn: donker, licht, binnen, buiten, stad, regen, chaos.
De situaties zijn alleen van belang voor de liedjes zelf en hebben verder weinig te maken met mijn persoonlijke leven: het gaat om de sfeer, de emoties, het stemmingsbeeld. De enige "filosofie" is: grijp niet terug op je zekerheden van het verleden als ze een ontwikkeling vooruit in de weg staan. Dat is alles.
Eventuele invloeden in tekst en muziek zullen ongetwijfeld duidelijk zijn. De popmuziek van vandaag stimuleert me honderd keer meer dan die van de zeventiger jaren. En via mijn studie Filmmuziek kwam ik opeens vrij intensief in aanraking met de klassieke muziek van het begin van deze eeuw.
Verder is ook het surrealisme niet ongemerkt aan de plaat voorbijgegaan, kortom: niet alle invloeden zijn eigentijds, en de plaat zal dat misschien niet helemaal zijn in vergelijking met bepaalde muziek uit met name Engeland. 'MAALSTROOM' is echter wel een logisch vervolg op de voorgaande elpees. En de meest "eigen", ongetwijfeld. [...]
[biografie:] Afwisselend toerend in Nederland en België, en studerend in Los Angeles (arrangeren en filmmuziek), had Boudewijn weinig tijd voor het schrijven en opnemen van een nieuwe elpee. Wel kon er een "live" album worden uitgebracht: 'Concert' (januari 1982). Pas na de studie, zomer 1983, begon het schrijven aan de teksten voor wat zou worden de elpee 'Maalstroom'. Terug in Nederland werd daar de muziek bij gemaakt en uiteindelijk, na een tournee van 80 voorstellingen, kon deze plaat opgenomen en uitgebracht worden.
'n Plaat over Boudewijn zelf  1984, mei 19
Opeens is Boudewijn de Groot weer in 't nieuws. Met een nieuwe elpee, Maalstroom. En vandaag wordt hij veertig. Een gebeurtenis, die heel wat Nederlanders 'n schokje zal geven. We worden ouder. Is het alweer twintig jaar geleden dat die jongen met z'n lange manen, spijkerjekkie en z'n gitaar zomaar opstond en de machtige president Johnson een bitter welterusten durfde toe te bijten? [...] Z'n veertigste verjaardag, vandaag, is voor Boudewijn minder belangrijk dan z'n nieuwe elpee, Maalstroom, een plaat waar. hij twee jaar geleden aan begon. Voor het eerst heeft hij in z'n twintig jaar tellende carrière z'n zin gehad: vrijwel alles is van eigen hand. Tekst, muziek, produktie. "Jarenlang heb ik gewerkt met uiterst kundige mensen, die me echter telkens nét iets verkeerd begrepen. Soms scheelde het maar 'n nuance, maar het gebeurde nooit precies zoals ik het in m'n hoofd had. Nu wel. Dit is de meest 'eigen' plaat die ik tot nu toe heb gemaakt," concludeert hij, zichtbaar tevreden met het eigen werk.
Boudewijn de Groot kruipt in de huid van Tsjechov  1991, september 10
Het is stil geweest rond Boudewijn de Groot. In 1984 zette hij zijn gitaar opnieuw aan de kant. Na zijn tiende plaat, Maalstroom, had hij er weer even genoeg van. "Ik ben nu eenmaal zo, ik wil graag zo nu en dan iets heel anders doen." Dat 'iets heel anders' bestond de afgelopen jaren uit vertaalwerk uit het Engels (detectives), jeugdtelevisie, de produktie van een plaat van Bram Vermeulen, het componeren van de muziek voor de film Lost in Amsterdam en het zelf meespelen in de muziekfilm van Pim de la Parra Let the music dance.
Bespreking tribute-CD  1995, januari 14
Het grijsgelokte lentekind ziet er patent uit. Geen spoor van verval. De man die de Nederlandse popgeschiedenis verrijkte met klassieke hits als 'Een Meisje Van 16', 'Welterusten Mijnheer De President' en 'Het Land Van Maas En Waal' mag dan in 1984 zijn laatste plaat gemaakt hebben, stilgezeten heeft hij niet.
'Ik ben nog nooit uit mijn dak gegaan, waarom zou ik?'  1996, mei 25
[Boudewijn:] "Jij zegt nu dat ik de zanger ben van het menselijk tekort, van afscheid en verlies. Ook dat betwist ik. Natuurlijk bezing ik het onvolledige, het niet haalbare, maar ik geef er wel altijd een positieve draai aan. De Hollandse mentaliteit die rond het woordje "maar" draait, staat mij niet aan. Een liedje begint positief en gaat dan langzaam op weg naar een negatief einde. Daar wil ik van af. Maalstroom was mijn laatste plaat van mitsen en maren. Maar zelfs op die plaat herken ik mij niet als beroepssomberaar. Trouwens, ik ben niet voortdurend met muziek bezig in mijn leven. Hoogstens kun je zeggen dat deze plaat een periode verwoord heeft waar ik doorheen ben gegaan. Ik zing dus ik besta, zo is het niet. Wel kan ik aan mijn platen aflezen wat er in mij is veranderd."
'Ik kan in het harnas sterven'  1996, juni 14
De Groot: "Toen ik uit Dwingeloo terugkwam, dacht ik: dat nooit meer. Had ik daarvoor jaren gesmacht naar afwisseling, alleen om in een situatie terecht te komen waarin elke dag sprekend op de vorige leek? Maar toen het met Lennaert weer van een leien dakje ging - we schreven zelfs zoveel dat we hofleverancier van Rob de Nijs konden worden - ervoer ik het al net zo snel als vroeger weer als benauwend. Op deze rijpe leeftijd kan ik wel toegeven dat me tegen het onvermijdelijke verzette - het besef dat Lennaert en ik in gemeenschap en vereniging tot de best mogelijke resultaten komen - maar toen wist ik niets beters te doen dan zoveel mogelijk afstand tussen ons te scheppen. Niet alleen figuurlijk door twee platen - 'Waar ik woon en wie ik ben' en 'Maalstroom' - zonder hem te maken, maar ook letterlijk, door in Los Angeles te gaan wonen en werken."
Nijgh: "Ik moet toegeven dat die periodieke afstand niet altijd door Bo wordt geschapen. Ik kan behoorlijk bokkig worden, als ik me weer eens in de steek gelaten voel. In '83 heb ik hem bijna gedwongen 'Maalstroom' alleen te doen, door geen letter uit mijn handen te laten komen. En toch zag ik nog kans boos te worden toen Bo concludeerde dat we toen kennelijk minder gemeen hadden dan ooit. Dat maak ik zelf wel uit, snap je? Vragen, bidden, smeken, vloeken, schelden, het helpt allemaal weinig als ik in zo'n stemming ben.
Geld, bijvoorbeeld de 80.000 gulden voorschot die ik kreeg voor 'De Engel van Amsterdam', werkt nog het beste, maar geld komt tussen vrienden natuurlijk niet ter sprake, tenzij achteraf.
Boudewijn de Groot kiest voor ordening  1996, juni 20
"Ik heb bij deze plaat doelbewust voor meer ordening gekozen. Terwijl mijn vorige drie platen, vooral Maalstroom uit 1984, zijn ontstaan uit een behoorlijke mate van persoonlijke verwarring. Het gevolg van zelfgekozen, chaotische omstandigheden. Dat werkt dus voor mij niet, weet ik nu. Of dat het resultaat is van het feit dat ik mijn leven op een rijtje heb, weet ik niet. Ik ben in ieder geval veel meer geneigd mijn leven op een rijtje te zetten en te houden. Dat vormt een breuk met hoe ik jaren geleden was. Ik weet nu dat ik me niet gelukkig voel als ik steeds veranderingen toelaat in mijn leven. Dat gezoek naar het onstuimige vloeide voort uit een soort opgelegde nieuwsgierigheid. Tot een bepaalde leeftijd kun je je dat permitteren, maar als uiteindelijk blijkt dat zo'n speurtocht naar het echt onbestemde niet bij je karakter past, moet je daar mee ophouden."
"Die vertrouwdheid met de mensen om me heen, die veel stabielere basis zorgt er inderdaad voor dat deze plaat veel evenwichtiger is, eerlijk overkomt en dus beter wordt opgevangen dan bij de chaos van Maalstroom. Hoewel ik het materiaal van die plaat uniek vind.
Het is jammer dat je publiek niet ook luistert naar de muziek die je maakt als je in verwarring bent. Het wordt aangehoord, en als het in eerste instantie niets zegt, afgedaan. Ik vind het jammer dat er niet gekeken wordt of er iets aan de hand is op zo'n plaat. Kennelijk heb ik na al die jaren niet de status of het imago van iemand die het waard is om naar te luisteren, om het even wat hij maakt."
'De mensen zijn me nooit vergeten'  1996, juli 13
Zijn voorlaatste cd Maalstroom is van alweer twaalf jaar geleden. Boudewijn deed daarop alles zelf. Hij arrangeerde, schreef de muziek en de teksten en produceerde. Een geval van zelfoverschatting, denkt hij nu zelf. "Ik had net een studie arrangeren en componeren in Amerika afgerond. Maar in feite leer je alleen wat foefjes en trucjes. Het echte werk moet je in de praktijk leren en ik was gewoon niet zover. Ik heb mijn les wat dat betreft nu geleerd." Twaalf jaar is lang. De carrière van Boudewijn de Groot zit vol met lange absenties. "Zo zit ik in elkaar", meldt hij. "Als ik een bepaalde periode ergens mee bezig ben geweest, raak ik het zat, moet ik wat anders gaan doen."
Ik ben helemaal geen wereldverbeteraar  1996, december 3 - (dinsdag)
Zijn laatste cd verscheen tien jaar na zijn vorige. Recent kwam een fraaie bloemlezing uit en vanavond staat hij met groot orkest op de planken. Toch werkt Boudewijn de Groot niet aan een come-back. Hij is al zo vaak opnieuw begonnen. [...] Dit jaar verscheen er voor het eerst sinds Maalstroom (1984) weer een album.
Van Boudewijn de Groot en de dingen die blijven  1996,
Als kind wilde De Groot 'n beroemde filmster worden. Hij had erover gelezen in de bladen. Daarin stonden van die gelukkige Amerikaanse gezinnen met van die grote sleeën van auto's en van die grote villa's. Dat fascineerde hem mateloos. Amerika was het beloofde land. De Groot heeft er later dan ook twee keer gewoond. De eerste keer, in '76, vertrok hij met vrouw en kind en bleef hij een jaar. Voornamelijk om zich aan een muziekstudie te wijden en om te werken aan het album Van Een Afstand, dat in '80 verscheen. Vlak daarna vertrok hij voor een tweede keer, alleen, voor een periode van twee jaar. Hij pikte z'n studie aan de muziekschool weer op en hij werkte er aan een nieuw album, Maalstroom. En aangezien bij De Groot eens in de tien jaar de dingen nu eenmaal helemaal anders moeten, besloot hij deze keer alles helemaal alleen te doen: muziek maken, arrangeren, produceren. En teksten schrijven. Een bezigheid die hij zeer serieus en gedisciplineerd aanpakte.
"Ik had van Gerard Reve gelezen dat hij altijd iedere dag om negen uur opstond en dan net zo lang aan z'n bureau bleef zitten tot er wat kwam. Dat leek mij wel wat. Dus 's ochtends vroeg zat ik aan tafel en zei: 'Kom maar op'. Uren heb ik soms zitten wachten. En echt, uiteindelijk kwam er altijd wel wat. Zo heb ik tien hele mooie teksten geschreven."
"Ik had maar weinig geld, dus heb ik daar ontzettend zuinig geleefd. Ik woonde in L.A. in een kamertje achterin een garage. En ik deed alles op de fiets. Ik was uren onderweg, maar ik deed het graag, want het was goedkoop. Bonen uit blik, dat was zo'n beetje m'n dagelijkse maaltijd. M'n levensstandaard was erg laag. Maar ik was blij dat ik in Amerika was."
"Ik ging terug naar Nederland om de plaat af te maken. Maar een bijkomend probleem was dat ik in Amerika behoorlijk aan het snuiven was geraakt. En dat is een foute manier om goed te functioneren, tenminste voor mij. Mijn lijf kan er niet tegen. Ik ben dan veel te wazig met de dingen bezig. En aangezien ik alles in de studio zelf deed, ging het allemaal veel te traag. Het werd een plaat vol met gemiste kansen. Ik weet zeker dat tachtig procent van het materiaal goed is. Maar de uitwerking is slecht. Het had iets heel moois kunnen worden en dat had ik kapotgemaakt. Dat neem ik mezelf bijzonder kwalijk."
Na het debacle van Maalstroom schreef De Groot lange tijd niets meer. Het ligt nu eenmaal niet in zijn aard om na een mislukking revanche te willen nemen. Hij denkt niet: goddomme, wat een blamage, dat moet ik snel even rechtzetten. Nee, dat komt niet bij hem op. De Groot denkt: laat maar gaan, Hij berust. Hij ziet wel wat er op afkomt. En voorlopig was dat genoeg. Optreden in België bijvoorbeeld. En vertalingen maken van boeken. En productiewerk in studio's. En, zoals in '91, spelen in Tsjechov, de musical van Dimitri Frenkel Frank. En spelen in het toneelstuk Het dagboek van Anne Frank. En eerder al in die film van Pim de la Parra, Let the music dance[...] Bijna twaalf jaar na Maalstroom verschijnt Een Nieuwe Herfst, met veertien nummers, [...].
De twijfels van een troubadour  1997, februari 7
In 1978 kwam Van een afstand uit, met toch weer liedjes van Lennaert, zes jaar later gevolgd door Maalstroom, die weer leek op Waar ik woon en wie ik ben. Maar ook Maalstroom werd door het publiek met geen vinger aangeraakt en Boudewijn zei in 1984 tegen Ischa Meijer dat hij er nu echt genoeg van had. "Ik vind het zonde om nog langer professioneel muzikant te blijven. Ik wil niet meer teren op de status van ex-idool. Ik ben momenteel erg verdrietig."
De in Nederland toen nog steeds wereldberoemde zanger had ditmaal definitiever dan ooit een streep onder zijn carrière getrokken. Het was nu echt gedaan. In de jaren die volgden, wierp hij zich geheel op het produceren en schrijven van filmmuziek, het vertalen van thrillers (onder het pseudoniem Frank de Groot) en op het acteren. Hij speelde Tsjechov in de gelijknamige musical van Dimitri Frenkel Frank en vertolkte een hoofdrol in de film Let the Music Dance van voormalige klasgenoot Pim de la Parra. Als troubadour was hij geheel uit beeld verdwenen.
Meer dan alleen nostalgische roem  1997, februari 21
[Bespreking 'Nieuwe Herfst Tournee'] Op het kleingemaakte podium (waarbij de apparatuur grotendeels aan het zicht onttrokken is door een niet erg fraai maar wel zeer effectief decor van metershoog getimmerde latjes waaraan de meeste muziekinstrumenten hangen) vertolken zij met zijn achten zo'n 25 liedjes uit 32 jaar repertoire van Boudemjn de Groot. Dat zijn ingetogen ballads (zoals het breekbare nieuwe lied 'De rover), maar ook veel uitbundiger en vrolijker songs (zoals het bekende 'Tante Julia'), oude en recente teksten van De Groots artistieke kompaan Lennaert Nijgh (zoals de klassieker 'Malle Babbe' en de nieuwe single 'Avond), maar ook enkele eigen teksten (van de onderschatte elpee 'Maalstroom', uit 1984) en werk van Herman Pieter de Boer, zoals 'Annabel', de Hans de Booij-hit waarvoor Boudewijn de Groot indertijd de muziek schreef.
[Programma-boek Tsjechov]  2000, januari
Het begin van de jaren tachtig stond in het teken van grote tournees door Nederland en Vlaanderen. Albums uit deze tijd waren de live dubbel-elpee Concert, alsmede zijn eerste en enige Duitstalige plaat en de elpee Maalstroom.
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email