Hoe kwam het idee van
'Bo in Duitsland' en de daaraan
gekoppelde 'Senderreise' eigenlijk tot stand?
Boudewijn: "Via reakties en kontakten tussen Hans Kusters en de
Duitse Ralph Siegel uitgeverij ontstond het idee om mijn
repertoire, in het bijzonder het materiaal van mijn jongste LP,
'Concert', in West-Duitsland in het Duits op de markt te brengen.
Voorstellen aan Phonogram Duitsland leverde een positieve reaktie op.
Via Siegel werd Jörg von Schenkendorff aangetrokken die de
vertalingen voor zijn rekening nam. Voor de nummers die minder
geschikt werden geacht, kozen we 3 stukken van de
'Eenzame fietser' LP. Het
geheel werd in Hilversum opgenomen en gemixt, waar Duitsland
voor de hoes en de promotie zorgde. En
gründlich." [...]
[biografie:] Na dat toernee werd door Phonogram gebruik
gemaakt om een dubbel-L.P. uit te brengen, 'Concert', life opgenomen
tijdens enkele van deze concerten, wat een doorsnede vertegenwoordigde
van Boudewijn's levendige repertoire. Maar eerst werd nog de LP
'Van een afstand' uitgebracht
met gloednieuw repertoire, waarvoor Boudewijn materiaal in de
Verenigde Staten schreef. Dat land was van 1980 af zo'n beetje
zijn studietoevluchtsoord geworden. Boudewijn studeerde er tot
voor kort aan de Dick Grove's Music Workshops in Hollywood
Arrangement en Harmonie en Film Scoring.
Afwisselend toerend in Nederland en België, en studerend
in Los Angeles (arrangeren en filmmuziek), had Boudewijn weinig tijd
voor het schrijven en opnemen van een nieuwe elpee. Wel kon er een
"live" album worden uitgebracht: 'Concert' (januari 1982).
Het begin van de jaren tachtig stond in het teken van grote tournees
door Nederland en Vlaanderen. Albums uit deze tijd waren de live
dubbel-elpee Concert, alsmede zijn eerste en enige
Duitstalige plaat en de elpee
Maalstroom.