Type: Knipselmap

Hoe sterk is de eenzame fietser

KNIPSELS:
[Top 100: Hoe sterk is de eenzame fietser]  1973, september 29 (datum van binnenkomst)
Misschien ben ik een cultuurpessimist  1974, juli 29
[Om Lennaert Nijgh is het een lange tijd stil] geweest na zijn bijdragen aan de elpee 'Hoe Sterk Is De Eenzame Fietser' van Boudewijn de Groot. In oktober krijgt hij de cultuurprijs van Hilversum, een aanmoediging voor jongeren tot 31 jaar. Toch heeft hij allerminst stilgezeten en zit beslist niet om werk verlegen. Begin maart van dit jaar werd hij zelfs opgebeld door Willy van Hemert, die hem vroeg een rol te spelen in het door hem ontworpen spel 'Dynastie der Kleine Luyden', hetwelk een NCRV-jubileumproduktie gaat worden.
"Tijd van poëzie is voor mij voorbij"  1975, september 24
De last van het verleden weegt loodzwaar op je rug, zoals je in een lied op je vorige plaat zingt.
Boudewijn: "Dat nummer gaat niet meer op. Dat ging over de angst van de onzekerheid. Daar laat ik het nu niet meer bij zitten. Die walging van het verleden, toen ik niets meer zag zitten waar ik mee bezig was als zanger en in mijn privé-leven is wel over."
Boudewijn de Groot [biografie 1944-1975]  1975, najaar
Dit jaar [1973] bleek overigens een volledige come-back voor Boudewijn. Radio- en televisie optredens volgden en in september '73 verscheen er een nieuwe LP van Boudewijn onder de titel "Hoe sterk is de eenzame fietser". Deze langspeelplaat, waarvoor Boudewijn inmiddels een gouden en een platina plaat ontving, werd opgevolgd door twee verzamelplaten onder de titels "Grootste Hits" en "Grootste Hits 2" die door Phonogram op het Decca-label werden uitgebracht.
Waar hij woont en wie hij is  1975, najaar
[Boudewijn:] "Het authentieke Nederlandse chanson wordt hier eigenlijk nauwelijks beoefend en gewaardeerd. Alleen uit pioniersoverwegingen interesseer ik me voor dit genre."
Nu, tien jaar later, plukken velen anderen de volrijpe vruchten van zijn gepionier; hij is niet meer alleen, zoals hij zelf antwoordt op de vraag wat er in die tien jaar veranderd is. "Het Nederlandstalige lied is een markt geworden." En verrassend genoeg heeft hij zelf een belangrijk aandeel van die markt in handen weten te houden. Alleen de lp 'Nacht en ontij' haalde geen oplage van meer dan 25.000 exemplaren, alle andere (een slordige tien in getal) gingen daar ruim overheen en 'Voor de overlevenden', 'Vijf jaar hits', en 'Hoe sterk is de eenzame fietser' kwamen zelfs dik boven de 50.000 uit, wat in Nederland wordt beloond met platina. [...]
Was je niet verrast door het feit dat toen je met 'De eenzame fietser' terugkwam weer zo'n grote respons van de kant van het publiek kwam, nadat je tenslotte zo'n tijd 'weg' was geweest...
[Boudewijn:] "In zekere zin niet, omdat in die tijd dat ik weg was ze die verzamelelpees uitbrachten, vooral de eerste, die dubbelelpee 'Vijf jaar hits', heeft vreselijk goed verkocht... zodat er ook snel een tweede dubbelelpee kwam, die ook veel verkocht. Dat waren dus aanwijzingen dat ik noch aan populariteit noch aan bekendheid ingeboet had... integendeel zelfs. Dus als zodanig was het succes van 'De eenzame fietser' niet zo'n verrassing. Ik was in zoverre natuurlijk wél verrast dat die plaat het óók zo goed deed, hij had net zo goed veel minder kunnen verkopen... wel misschien goud of zo, 25.000... maar er zijn er nu 80.000 van verkocht en dat is dan natuurlijk een aantal waar je blij verrast over bent." [...]
Als je de platen die je tot nu toe gemaakt hebt op een rijtje zet, en je plaatst ze een beetje in hun tijd, dan valt het op dat de platen heel duidelijk de kenmerken van die tijd met zich meedragen. Zoals 'Picknick' in de flower power periode valt, en 'Voor de overlevenden' in de tijd van de protestsong... en iemand anders suggereerde aan mij dat in de tijd dat de fiets populair werd en zaken als milieubewustzijn, kwam ook 'De eenzame fietser' op de proppen. En het laatste is misschien wat al te ver gezocht, maar na het Simplisme hou jij het op je laatste elpee [Waar ik woon en wie ik ben] ook maar simpel...
[Boudewijn:] "Ja, het Simplisme, ha ha... nee, het Simplisme heeft er niets mee te maken. Ik ben niet heer Groot."
Maar meer algemeen gesproken ben je toch behoorlijk... en dat kun je dan achteraf zeggen, het is nog de vraag of je dat bewust gedaan hebt... ben je toch behoorlijk trendbewust geweest.
[Boudewijn:] "Alleen bij 'Picknick' is dat vantevoren helemaal zo bedoeld, maar bij de rest was het niet inhaken op een trend... alleen die protestsongs zijn uiteraard geschreven in de pre flower power tijd, in de provotijd, dus uiteraard beïnvloed door een heel wereldprotest... dus wat dat betreft ook geschreven naar aanleiding van een trend... Maar behalve die twee is de rest uitsluitend spontaan gekomen en is er niet bewust ingehaakt op een rage... En die 'Eenzame fietser' heeft verder ook niets met milieu te maken." [...]
Boudewijn maakt me dan ook duidelijk dat de zeer persoonlijke aanpak van de teksten op deze laatste elpee tot stand is kunnen komen o.m. door de specifieke aard van zijn relatie met René Daalder; bij een eventuele volgende elpee wil Boudewijn ook of weer met René werken óf met iemand anders, die dan wel op dezelfde wijze als René als een soort klankbord voor zijn ideeën- en gedachtenwereld zal moeten kunnen funktioneren. Het zal niet eenvoudig zijn zo iemand te vinden. En Lennaert Nijgh dan?
[Boudewijn:] "Ik heb met Lennaert in principe best een goede verstandhouding maar het is geen verstandhouding waaruit dit soort teksten voortkomt..."
Maar op 'De eenzame fietser' was dat dus nog wel mogelijk?
[Boudewijn:] "Ja, maar dit speelt allemaal sinds begin vorig jaar... dat het echt voor mezelf duidelijk is..."
Duidelijk hoe je je songs nu voorstelt?
[Boudewijn:] "Ja, wat ik wil en hoe ik vind dat m'n songs moeten zijn. En bij 'De eenzame fietser' was dat enigszins duidelijk, ik bedoel... ik hoorde op die plaat te veel nummers die me aan vroeger deden denken en die me uiteindelijk weinig zeiden toen die plaat eenmaal klaar was... en de dingen die me meer zeiden en waarin ik verder wilde gaan. Dat was bijvoorbeeld een heel persoonlijk nummer als 'Jimmy' en dat was een simpel nummer als 'Kindermeidslied'... Dus die ideeën simpelheid en persoonlijkheid kreeg ik aan de hand van 'De eenzame fietser' natuurlijk ook wel."
Boudewijn keert terug  1979, oktober 25
Er kwam een bejubelde Nederlandstalige langspeelplaat, Hoe sterk is de eenzame fietser, die terecht met een Edison werd bekroond. Dat was 1973. [...]
[Boudewijn:] "Ik was toen, in '69, écht van plan om ermee op te houden. Ik vond alles heel vervelend. Ik zat ook in de bekende persoonlijke crisis. Maar toen ik daar overheen was, dacht ik: ik vind het eigenlijk het prettigst om dat te doen wat ik altijd heb gedaan, om dat verder te ontwikkelen. En toen kwam de plaat Hoe sterk is de eenzame fietser".
- Alles goed en wel - een uitstekend verkochte plaat, een Edison en dan hoor je weer 3 jaar niets!
Boudewijn: "Het kost me veel moeite om een plaat te maken.
- Moet je dan zo lang uitrusten?
Boudewijn: "Nee, het is geen kwestie van uitrusten. Ik kom ontzettend moeilijk op gang. Ik krijg altijd het gevoel: meteen weer een plaat maken. Maar dat lukt bijna nooit. Vooral omdat ik tot nu toe te veel het idee had dat ik afhankelijk was van teksten aangezien ik ze zelf niet kon schrijven. Ik keurde aan de lopende band teksten af. Dan stokt het bij mij."
Boudewijn de Groot straks Liedermacher  1983, september 3
"[Hans Kusters] heeft altijd gezegd dat ik in Duitsland of Frankrijk best een goeie kans van slagen had. Op de door hem opgestuurde band met vertaald werk van 'De eenzame fietser' en 'Van een afstand' zijn inderdaad vanuit Duitsland zulke positieve reacties binnengekomen, dat al heel snel besloten is een elpee daar uit te brengen. De hoes is nu net klaar en alleen daar over is men bij de maatschappij zo enthousiast, dus wie weet. [...]"
[In 1973] was hij weer even terug met 'Hoe sterk is de eenzame fietser', een enorme verkoophit, die bovendien werd bekroond met een Edison. In plaats van in te spelen op de nieuwe publieke belangstelling dook hij onder. Hetzelfde gebeurde in 1976 na het album 'Waar ik woon en wie ik ben" en de na aansluitende toernee met de Jeroen Boschband (waarin Doe Maars Henny Vrienten en Ernst Jansz).
Welterusten meneer Boudewijn de Groot  1983, november 22
In 1973 scoorde hij zijn laatste hit: 'Hoe sterk is de eenzame fietser'. De Groot weigerde hiervan de vruchten te plukken en dook weer eens onder. Hetzelfde gebeurde in '76 na de elpee 'Waar ik woon en wie ik ben'. Een toerneetje volgde. Het jaar daarop vertrok hij naar de VS. Af en toe hoorden we nog iets, iets maar veel was het niet. De elpee die in '80 uitkwam, 'Van een afstand', had zeer goed gekozen titel.
Programmaboek Concert III  1983,
Hoe kwam het idee van 'Bo in Duitsland' en de daaraan gekoppelde 'Senderreise' eigenlijk tot stand?
Boudewijn: "Via reakties en kontakten tussen Hans Kusters en de Duitse Ralph Siegel uitgeverij ontstond het idee om mijn repertoire, in het bijzonder het materiaal van mijn jongste LP, 'Concert', in West-Duitsland in het Duits op de markt te brengen. Voorstellen aan Phonogram Duitsland leverde een positieve reaktie op. Via Siegel werd Jörg von Schenkendorff aangetrokken die de vertalingen voor zijn rekening nam. Voor de nummers die minder geschikt werden geacht, kozen we 3 stukken van de 'Eenzame fietser' LP. Het geheel werd in Hilversum opgenomen en gemixt, waar Duitsland voor de hoes en de promotie zorgde. En gründlich." [...] Er was geen festival of chansonavond, of Boudewijn was de bejubelde zanger. In regelmatig tempo verschenen nu succesvolle singles en nog meer inslaande L.P.'s, waarvan 'Voor de overlevenden' waarschijnlijk het meest geliefd is. Deze en 'Hoe sterk is de eenzame fietser' werden bekroond met platina en diamant; de rest bracht het "slechts" tot goud. [...]
Boudewijn was hier ook de eerste die als chansonnier een elektrische versterkte begeleidingsgroep gebruikte - een innovatie waarvoor niet iedereen rijp bleek. Zo met de 'Names and Faces', die hem vergezelden op zijn toernee in 1969, waarmee hij afscheid nam van het publiek. Boudewijn hield op met optreden, hij zag het niet meer zo zitten. Hij trok zich terug, ging met een paar mensen op een boerderij in Drente wonen met de bedoeling een groep op te richten en Engelstalig repertoire te zingen. Het liep allemaal op niets uit en nadat iedereen weer vertrokken was, richtte Boudewijn zich op een nieuwe L.P. in het Nederlands. In 1973 kwam dan het grote nieuws - na 5 jaar afwezigheid verscheen er een nieuw produkt van Boudewijn de Groot: "Hoe sterk is de eenzame fietser", die ieders aandacht trok en de roep naar wederoptreden van Boudewijn enorm liet aanzwellen. Maar dat was er niet meer bij.
Boudewijn de Groot: nog steeds in de roulatie  1984, januari 7
Eind jaren zestig trok Boudewijn zich terug op een eenzame boerderij. Een paar jaar wist hij weer ieders aandacht te trekken met de elpee 'Hoe sterk is de eenzame fietser' en in 1975 volgde 'Waar ik woon en wie ik ben'. Na nog wat elpees en een succescolle tournee stak Boudewijn de oceaan over en ging zich in Amerika wijden aan een muziekstudie.
Maalstroom [persbericht]  1984, april
Nadat Boudewijn in 1969 was uitgeroepen tot Nederlands populairste zanger, besloot hij zich een tijd lang terug te trekken uit de zogenaamde showbizz... Najaar 1970 werd Boudewijn producer bij Phonogram. Begin 1972 had hij weer zin om een LP te maken, samen met Lennaert en zo ontstond de langspeelplaat 'Hoe sterk is de eenzame fietser'. Boudewijn: "'Hoe sterk is de eenzame fietser' was een plaat die aan de ene kant muziek bevatte waar ik met 'Voor de Overlevenden' en 'Picknick' mee bezig was en aan de andere kant muziek, waarmee ik verder wilde gaan."
Onze wortels zaten diep in de villawijk  1990, september 21
In 1973 maakte [Boudewijn] een volwassen comeback met Hoe sterk is de eenzame fietser.
"Wat overbleef, was het Indonesië-gevoel"  1992,
"Testament", "Verdronken vlinder", "Het land van Maas en Waal". Wie deze liedjes kent, weet ook wie Boudewijn de Groot is, maar voor degenen die hem nog niet kennen: hij was een van de belangrijkste zangers van de jaren zestig en zeventig en maakte klassieke LP's als "Voor de overlevenden", "Waar ik woon en wie ik ben" en "Hoe sterk is de eenzame fietser".
'Ik kan in het harnas sterven'  1996, juni 14
Nijgh: "Na de eerste 'breuk' heb ik Boudewijn minstens drie jaar niet gezien. Hij zat in een boerderij in Dwingeloo de geretireerde popster uit te gangen. Ik zat thuis verongelijkt te wezen. Ik was van plan dat nog heel lang vol te houden, maar toen Bo weer bij me aanklopte, of er niets was gebeurd, kroop het bloed al snel weer waar het niet gaan kon. Dat is het bloed geworden waar 'Hoe sterk is de eenzame fietser' onder kwam te zitten.
De Groot: "Toen ik uit Dwingeloo terugkwam, dacht ik: dat nooit meer. Had ik daarvoor jaren gesmacht naar afwisseling, alleen om in een situatie terecht te komen waarin elke dag sprekend op de vorige leek? Maar toen het met Lennaert weer van een leien dakje ging - we schreven zelfs zoveel dat we hofleverancier van Rob de Nijs konden worden - ervoer ik het al net zo snel als vroeger weer als benauwend. Op deze rijpe leeftijd kan ik wel toegeven dat me tegen het onvermijdelijke verzette - het besef dat Lennaert en ik in gemeenschap en vereniging tot de best mogelijke resultaten komen - maar toen wist ik niets beters te doen dan zoveel mogelijk afstand tussen ons te scheppen. Niet alleen figuurlijk door twee platen - 'Waar ik woon en wie ik ben' en 'Maalstroom' - zonder hem te maken, maar ook letterlijk, door in Los Angeles te gaan wonen en werken."
Boudewijn de Groot kiest voor ordening  1996, juni 20
Een Nieuwe Herfst is de eerste serieuze release in meer dan elf jaar tijd. Misschien is het wel de eerste volwaardige plaat die Boudewijn de Groot sinds 1973 heeft vervaardigd, om precies te zijn sinds Hoe Sterk Is De Eenzame Fietser. 'De Meester is Terug!' schreeuwen de advertenties van de platenmaatschappij.
'De mensen zijn me nooit vergeten'  1996, juli 13
Hij ging platen produceren voor Phonogram, maar kwam in 1973 terug met Hoe sterk is de eenzame fietser. Twee jaar later volgde Waar ik woon en wie ik ben met teksten van Renee Daalder. Daarna verdween hij weer voor lange tijd van het toneel. Maar vergeten deed het publiek de zanger niet. "Ik zit in een luxe positie", zegt De Groot. "De mensen zijn me nooit vergeten. Verzamelaars met hits liepen altijd goed."
Ik ben helemaal geen wereldverbeteraar  1996, december 3 - (dinsdag)
[Boudewijn:] 'Die tweespalt zit in me: ik ben erg behoudend, maar ik raak aan de andere kant ook snel verveeld met dingen die hetzelfde blijven. Daarom ben ik in mijn carrière al zo vaak opgehouden. Dan had ik er geen zin meer in, wilde iets anders doen. Vervolgens had ik daar weer geen zin in, en dan ging ik toch maar weer terug.' Van een come-back is daarom nu ook geen sprake, vindt hij. 'Dat is al zo vaak gezegd, op een gegeven moment bij elke volgende plaat. Voor mezelf gaat dat alleen op voor Hoe sterk is de eenzame fietser.'
De Groot maakte dat album (met de hit Jimmy) in 1972, na een 'frustrerende periode' waarin hij een mislukte poging deed om over te schakelen op Engelstalig repertoire . Vervolgens streek hij met een groep muzikanten neer in een boerderij in Dwingelo, maar het experiment leverde weinig meer op dan 'roken en slap ouwehoeren'. 'Niemand verdiende wat en mijn geld raakte snel op.' Na de 'domper van Dwingelo' wendde hij zich in 1972 weer tot Lennaert Nijgh. 'Ik wilde weer terug naar de randstad, terug naar het Nederlandstalig, terug naar de mensen met wie ik gewerkt had. Het was voor mij een terugkeer in elke zin van het woord.' Met zijn recente plaat Een Nieuwe Herfst ligt het anders. 'Het voelt in ieder geval niet zo. Ik ben het gewend dat ik na verloop van tijd de draad toch weer oppik. Of dat nou drie jaar later is of tien jaar, dat maakt niet uit.'
Boudewijn en zoon  1996, december 4 - (woensdag)
[Bespreking Boudewijn de Groot in Paradiso] In de onafzienbare rij gasten (een kleine greep: Jan Rot, Vera Beths, Ernst Jansz, Fay Lovsky) kwamen ook Boudewijn de Groots eigen kinderen voorbij. Zoon Jimmy als eerste. U herinnert zich de hoes van 'Hoe sterk is de eenzame fietser'. Dat jongetje in het kinderzitje voorop de fiets van Boudewijn de Groot? Die Jimmy dus. Hij is geen voetballer geworden, heeft ook niet het bord voor zijn kop van de zakenman, maar is muzikant. Samen met zijn vader zong hij een innig duet.
Van Boudewijn de Groot en de dingen die blijven  1996,
De Groot was aan een tweede carrière begonnen. Zijn vorige album, Hoe Sterk Is De Eenzame Fietser uit '73, was een groot commercieel succes geworden, de single Jimmy werd zelfs een hit. De Groot stond aan de top. Hij kon bij de platenmaatschappij een potje breken. Daarom wilde hij Waar Ik Woon En Wie Ik Ben per se in Amerika mixen. Omdat hij vond dat Amerikaanse platen beter klonken. En omdat het tien jaar na zijn start was en hij wel weer 'ns anders wilde.
In het harnas sterven  1997, januari 4 - (zaterdag)
[Boudewijn:] "Tegenwoordig zijn 'sabatticals' van jaren schering en inslag, toen werd 'Hoe Sterk Is De Eenzame Fietser' gezien als een come back. Ook door Lennaert en mij, hoewel we net midden twintig waren. Maar we werden binnengehaald als verloren zonen, door platenmaatschappij, media en publiek. Al werkend aan 'Hoe Sterk Is De Eenzame Fietser)' had ik er geen moment aan getwijfeld dat we 'het' nog hadden, maar toen de plaat al lang een groot succes was bekroop me opeens het gevoel door het oog van de naald te zijn gekropen."
"Daarom begrijp ik nog niet waarom ik onmiddellijk weer in mijn oude fout verviel. Of eigenlijk begrijp ik het wel. Het was de invloed van René Daalder, mijn oude makker van de Filmacademie. Hij wierp zich op als mijn goeroe, zij het dat hij mij op een voetstuk plaatste. 'Waar Ik Woon En Wie Ik Ben' was het resultaat van onze samenwerking. We mochten hem zelfs in Los Angeles mixen. Wat ik nu vind van 'Waar Ik Woon En Wie Ik Ben'? Een briljante mislukking. Je voelt de toewijding, maar ook de hysterie. Het had allemaal wel wat minder devoot gemogen."
De twijfels van een troubadour  1997, februari 7
[Boudewijn] wilde het grote publiek begraven, en voortaan in het Engels zingen: een steviger beat maken, niet meer dat zijige, truttige Hollandse. Maar het verblijf op de boerderij in Drenthe, waar Neeltje en Evelien het huishouden bestierden, liep op niets uit. Hij liet zich uitvreten door een stel hippies, donderde na twee maanden iedereen eruit en bleef in zijn uppie nog een paar maanden zitten tot het geld op was.
Hij had inmiddels een nieuwe vriendin, zijn tweede vrouw en moeder van zoon Jimmy, en besloot terug te keren naar de bewoonde wereld. Er moest tenslotte weer brood op de plank. Via-via kreeg hij een vaste baan als producer bij de toenmalige platenmaatschappij Phonogram; daar was hij onder andere verantwoordelijk voor de comeback van de destijds van kinderprogramma's bekende zanger Rob de Nijs.
Zelf wilde hij - geldzorgen, geldzorgen - ook weer iets gaan ondernemen. "Ik kwam in zekere zin gelouterd uit Dwingeloo terug. Het Engelse uitstapje was uiteindelijk niet wat ik wilde. Het moest weer Nederlandstalig worden en eigenlijk met dezelfde mensen met wie ik in het begin gewerkt had." Lennaert kwam opnieuw in zicht en samen kwamen ze na vijf jaar radiostilte ijzersterk terug met de elpee Hoe sterk is de eenzame fietser (1973). "Waar we bij Nacht en ontij de zaken hadden laten liggen, gingen we nu vrolijk verder alsof er niks was veranderd."
Nederpop, hippies en muziekmafia  1997, juli
Playboy: De laatste plaat waaraan Lennaert Nijgh had meegewerkt, was uit 1973, De eenzame fietser.
Tourboek 97/98  1997,
[Boudewijn, over Boudewijn de Groot in Paradiso:] Vera Beths speelt hier dezelfde solo als ze op de Fietser-LP al liet horen, een solo die bij de arrangementen hoort en dus van de hand van Bert Paige is. In Paradiso streek ze ook de prachtige solo in "De roos", maar dit is op CD komen te vervallen om niet te veel doublures te krijgen: hij staat al op de Vooruit CD.
Boudewijns 'huwelijk' zonder seks  1998, april 22 - (woensdag)
Boudewijn trouwde kort daarop opnieuw en vroeg Lennaert weer teksten voor hem te schrijven. De Eenzame Fietser werd zijn come-back, wat in die jaren ook mode was voor popzangers, die ineens verdwenen om mediteren of zich terugtrokken uit de showwereld. [...]
[Boudewijn, over Tsjechov:] "Dat was de nieuwe uitdaging die ik nodig had. John van de Rest heeft me enorm geholpen. Zingen was voor mij eigenlijk ook altijd acteren geweest." Het was een bijzondere tijd. Hij werd nog verliefd op zijn tegenspeelster RYAN VAN DEN AKKER. Boudewijn zegt: "Dat was slechts heel kort. Maar het was wel hevig, deze romance." Ik moet aan Ryan denken als Boudewijn uit het raam naar zijn op straat geparkeerde motor kijkt. Want Ryan rijdt ook motor! Een tenger klein maar pittig meisjes op zo'n grote motor. Boudewijn glimlacht: "Heeft zij nog een motor?" Is hij nu zelf na de EENZAME FIETSER de EENZAME MOTORRIJDER geworden? Is het een erfenis uit de hippietijd, de periode van de Easy rider? Boudewijn: "Een motor is heerlijk. Ik geniet van de vrijheid die je voelt als je er op rijdt. De motor is snelheid en je hebt de wereld in je handen als je door het land racet."
[Programma-boek Tsjechov]  2000, januari
Begin jaren zeventig werd hij producer bij Phonogram en nam de tijd voor het uitbrengen van nieuw eigen werk. In 1973 verscheen de elpee Hoe sterk is de eenzame Fietser, gevolgd in 1975 door Waar ik woon en wie ik ben, deels opgenomen in Los Angeles.
Het Portret: Lennaert Nijgh is zijn eigen strengste criticus  2001, februari 3 en 4
[Lennaert:] "Hoe Sterk Is De Eenzame Fietser uit 1971 voelde al als een comeback. Daar helpen we elkaar nog wel eens aan herinneren. Is ook goed tegen de vrees dat 'we' uitgeschreven zijn. Maar sinds 1996, toen Bo en ik met 'Een Nieuwe Herfst' bewezen dat we nog net zo goed - beter! - konden zijn als vroeger, is die verdwenen. De twijfel niet, nee, maar die is noodzakelijk, om kunst te maken. Daar houden Bo en ik ons maar aan vast, terwijl ons nieuwe album vordert, traag doch gestaag, net als 35 jaar geleden."
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email