Type: Knipselmap

Nacht en Ontij

KNIPSELS:
Boudewijn de Groot verdween in een commune  1970, februari 11 - (woensdag)
Bij zijn platenmaatschappij PHONOGRAM wacht men belangstellend af, welk nieuw repertoire er in de commune van Boudewijn de Groot geboren zal worden. "We hebben hem nog onder contract, en we zijn benieuwd wat er straks uit de bus komt."
Het repertoire belooft in ieder geval zeer progressief te worden; Boudewijn de Groot heeft niet het plan Nederlands te zingen.
Als Nederlands protestzanger lijkt zijn rol nu dan ook uitgespeeld te zijn. De mode verandert dan ook snel in de showbusiness. Zijn laatste LP 'Bij nacht en ontij', waarop hij een heksensabbath bezong (dit doet denken aan Manson) was ook een flop. Misschien was Boudewijn met deze rituele mis zijn tijd wel vooruit; nu is het hyperactueel.
De Hollandse coalitie is hersteld  1972, januari 29
Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh gaan weer samenwerken. Een opzienbarend initiatief van tekstdichter Lennaert en componist-zanger Boudewijn, na zo'n lange tijd rusteloos zoeken in "eigen richting", na nerveus kicken op de majestueuze elpee "Nacht en Ontij" (Boudewijn), het vertalen van musicals (Lennaert), peinzen in een hutje op de hei (Boudewijn), optrekken met de leerlingen-van-nu-op-je-school-van-toen (Lennaert), zelf dichten en komponeren (Boudewijn) en zelf komponeren en dichten (Lennaert).
Twee fenomenen die ons in de laatste jaren van het vorig decennium bezighielden met hits-van-eigen-bodem als  [...]. Maar in 1968 zei Boudewijn al: "Lennaert en ik gaan beiden een andere richting in. Ik geloof dat het verschil tussen ons altijd aanwezig is geweest, maar dat het nu pas aan het licht komt." Enkele maanden later bevestigde Boudewijn de split-up met een eerste volkomen eigen elpee, "Nacht en Ontij", die in samenwerking met het toen zeer aktieve Phonogram in Zwolsman's onrendabele burcht "Kareool" in Aerdenhout ten doop werd gehouden. Boudewijn was zijn tijd - vond Popscore destijds - ver vooruit, want toen nog niemand iets van tronen, kobolten, heksensabats, aardmannetjes en andere griezels vernomen had, leefde Boudewijn zich al helemaal uit met zijn "welkom in de naam van Satan" filosofie. Niemand begreep er toen iets van, zelfs de horde verslaggevers die naar het spektakel kwamen toesnellen niet. De heksendansen die Phonogram zo aardig had gearrangeerd (bijna naakt, dat was wat in die tijd) vielen helemaal in het niet toen Boltini's dwergen met saté en pindasaus de trap af kwamen en prompt onder de voet werden gelopen. Weg sfeer, weg griezelige toestanden. Even later kwam er nog een klap: weg Boudewijn de Groot! Na zijn protestsongs pikte toch zeker niemand deze "ongein".
Lennaert bleef in Heemstede, afwachtend, nieuw emplooi zoekend; Boudewijn trok heidewaarts om te mediteren. Lennaert trouwde, Boudewijn trouwde opnieuw. Het duo dat elkaar op het Haarlemse Coornhert-lyceum had leren kennen, dat zoveel jaren intensief en vruchtbaar had samengewerkt, groeide mijlen van elkaar weg. Nu, in 1972, een volwassener Lennaert en Boudewijn. Twee volkomen verschillende persoonlijkheden die elkaar toch weer opzoeken en elkaars spanningsveld weer nodig hebben. Ze gaan weer samenwerken. [...]
Heimwee allerwegen dus, maar niet bij Boudewijn de Groot, die nauwelijks enige binding voelt met de Boudewijn van toen: "Ik heb nooit de ambitie gehad om veel platen te verkopen. Ik was aanvankelijk alleen maar erg blij dat ik door de teksten van Lennaert mijn muziek een funktie kon geven, maar toen dat gebeurd was ben ik uit een vreemd soort automatisme door blijven gaan. [...]"
Weinig binding dus met de Boudewijn van toen. Vandaar deze uitspraken:  [...] Over de legendarische elpee "Nacht en Ontij", volgens velen een onbegrepen meesterwerk: "Die plaat te vroeg gekomen? Mijn tijd vooruit geweest? Welnee, ik zou het nu trouwens heel anders doen. Minder bombastisch, minder pretentieus en met veel meer gevoel van humor. Ik nam mezelf toen veel te serieus, kon geen afstand nemen. Neem die tekst. Die mist alle eenvoud waar ik nu zo voor ben."
Boudewijn de Groot [biografie 1944-1975]  1975, najaar
"Picknick" werd de derde LP, terwijl "Nacht en Ontij" het laatste hoogtepunt werd voordat het plotseling stil werd rond Boudewijn de Groot in 1969, een jaar nadat hij uitgeroepen werd tot de "Populairste Nederlandse zanger".
Waar hij woont en wie hij is  1975, najaar
[Boudewijn:] "Het authentieke Nederlandse chanson wordt hier eigenlijk nauwelijks beoefend en gewaardeerd. Alleen uit pioniersoverwegingen interesseer ik me voor dit genre."
Nu, tien jaar later, plukken velen anderen de volrijpe vruchten van zijn gepionier; hij is niet meer alleen, zoals hij zelf antwoordt op de vraag wat er in die tien jaar veranderd is. "Het Nederlandstalige lied is een markt geworden." En verrassend genoeg heeft hij zelf een belangrijk aandeel van die markt in handen weten te houden. Alleen de lp 'Nacht en ontij' haalde geen oplage van meer dan 25.000 exemplaren, alle andere (een slordige tien in getal) gingen daar ruim overheen en 'Voor de overlevenden', 'Vijf jaar hits', en 'Hoe sterk is de eenzame fietser' kwamen zelfs dik boven de 50.000 uit, wat in Nederland wordt beloond met platina.
Waar hij woont en wie hij is  1975, najaar
Van de elpee die je maakte voordat je met die groep begon, 'Nacht en ontij', begrijp ik eigenlijk weinig...
[Boudewijn:] "Tja, het is een ontzettend literaire brij wat er qua tekst op staat, en als zodanig valt er dus ook weinig te begrijpen. Het is één gigantisch decor... het heeft niets met de realiteit te maken, het heeft niets met een intelligente vorm van visie te maken... het is intuïtief, het is emotioneel... 't is een sfeer."
Ik bedoelde met mijn vraag ook dat ik niet begrijp hoe je zomaar zo'n plaat kon maken, na wat je tot op dat moment gedaan had...
[Boudewijn:] "Ik weet niet meer precies wat de redenen voor mij waren om die plaat te gaan maken, het enige wat ik nog wel weet is dat het onderwerp mij toen boeide en dat ik de mogelijkheden zag er muzikaal iets mee te doen. Ik wilde graag een concept-album maken en ik wilde het graag zelf doen, dus niet in samenwerking met Lennaert, op die manier dus ook niet afhankelijk van een tekstschrijver... Tekstueel en technisch gezien is het niet veel wat er op de plaat gebeurt, het is één grote brij van woorden die een bepaalde atmosfeer moeten suggereren. Hetzelfde geldt voor de muziek, het is allemaal illustratieve muziek."
"Die plaat heeft ook niet zo gigantisch verkocht... en ik weet ook zeker dat die plaat niet verkocht op zijn eigen kwaliteit, maar een groot deel van de verkoop was natuurlijk gebaseerd op het succes van de plaat daarvoor. (Picknick - BvS).
Maalstroom [persbericht]  1984, april
'Picknick' werd de derde LP van het artistieke duo, zoals altijd geproduceerd door Tony Vos, maar Boudewijn's vierde LP 'Nacht en Ontij' werd de eerste LP zonder samenwerking met Lennaert Nijgh.
Onze wortels zaten diep in de villawijk  1990, september 21
[Boudewijn] stortte zich in de flower power (Picknick, 1967: '...sluit je ogen / pluk een bloehoem') en gekleed in Satanspij in de hippie-mystiek (Nacht en ontij, 1968).
'Ik kan in het harnas sterven'  1996, juni 14
Nijgh: "We hebben nu wel geaccepteerd dat we met gouden kettingen aan elkaar zitten, maar zoiets is ook gemakkelijker als je vijftig bent, dan wanneer je dertig bent. Toen Boudewijn in 1969 zonder mij 'Nacht en Ontij' maakte, nog wel met steun van Hitweek, het artistieke en commerciële vakbijbeltje van onze generatie, dacht ik dat het voorgoed met de samenwerking, nee met de vriendschap, was gedaan."
De Groot: "Ik ook. Ik las dat ik me had bevrijd van 'die aanstellerige teksten van Lennaert Nijgh' en dacht: dat komt nooit meer goed. Met terugwerkende kracht laat zich vaststellen dat 'Nacht en Ontij' aanzienlijk pretentieuzer was dan alles was Lennaert geschreven had tot dan, maar wat helpt het me als ik nu zeg dat ik het nooit zo meer zou doen? 'Nacht en Ontij' is een typische cultplaat, die nog steeds voor scheiding der geesten kan zorgen. Ik denk wel eens dat wat beide 'kampen' ons nog steeds kwalijker nemen, is dat Lennaert en ik onze scheiding nooit definitief gemaakt hebben."
'De mensen zijn me nooit vergeten'  1996, juli 13
Het ging ook allemaal vanzelf, blikt [Boudewijn] terug. Hij werd gevraagd om Meisje van zestien op te nemen, zijn eerste hit. Muziek hoorde bij het leven in die rumoerige jaren zestig, het was belangrijker dan nu, denkt hij. Nu zijn het de platenmaatschappijen die beslissen, popmuziek is een product geworden waarbij marketing een belangrijke rol speelt. Zelf had hij altijd het gevoel met iets nieuws bezig te zijn. Bijvoorbeeld op Picknick uit 1967 de plaat die achteraf gezien wordt als de Nederlandse tegenhanger van Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band van The Beatles en Their satanic majesties request van The Stones. Een plaat waarmee hij critici van Hitweek wilde paaien en die hij achteraf als zijn meest onpersoonlijke beschouwt. Of op Nacht en ontij waarop hij experimenteerde met elektronica. "Er was nog weinig geweest. Alles kon nog."
Boudewijn de Groot viert jubileum met veel violen  1996, december 4 - (woensdag)
[Bespreking Boudewijn de Groot in Paradiso] arrangementen van platen als 'Voor de overlevenden' (1966) en 'Nacht en ontij' (1968) nog nooit in hun volle glorie op het podium waren uitgevoerd.
Van Boudewijn de Groot en de dingen die blijven  1996,
Nacht En Ontij (1969) Eerst zong De Groot nog over Het Land van Maas en Waal ('67) en maakt hij nog Picknick ('67) die flower power plaat, met dat liedje, Meester Prikkebeen, een duet met Elly Nieman (van Rikkert). Maar De Groot begon genoeg te krijgen van zomaar wat liedjes zingen. Hij wilde wel 'ns wat anders. Een conceptplaat bijvoorbeeld. Nacht En Ontij verscheen. Die bestond uit twee gedeelten: Babylon en Heksensabbath.
De Groot: "Ik had het idee om iets filmisch te maken. Een verhaal waarbij muziek moest worden gemaakt. Ik zag een mysterieus bos voor me, met zo'n berg waar heksen en magiërs kwamen. Dat leek me wel een aardig uitgangspunt. Ik hou wel van mysteries en occulte dingen. Maar het is niet zo dat ik me in de praktijk bezighoud met pentagrammen en dansende tafels en dat soort dingen. In die tijd kwam ik alleen maar mensen tegen die zeiden: 'Wat een rare plaat, ik moest maar weer gauw gewoon liedjes gaan schrijven.' Later kreeg ik te horen dat de plaat een heel selecte groep aanhangers had. Die vonden het mijn beste werk. Die zaten dan gezellig bij elkaar, draaiden de plaat, blowden wat en ja, die hadden een ongelooflijke trip."
In het harnas sterven  1997, januari 4 - (zaterdag)
[Boudewijn] "Ik weet niet waarom Wim Noordhoek in Hitweek de conclusie trok dat ik me had willen bevrijden van de 'aanstellerige teksten van Lennaert Nijgh', in ieder geval kwam het zo te staan in zijn recensie van 'Nacht En Ontij'. Ik kwam geregeld ter burele, dus ik zal heus wel aanleiding hebben gegeven tot een zo vergaand oordeel, maar als het zo is, heb ik het met succes verdrongen. Lennaerts frustratie was dat ik werd vereenzelvigd met wat hij als zijn verdienste zag, de mijne dat ik voortdurend werd geconfronteerd met publiek dat geen boodschap had aan de fijngevoeligheid van zijn teksten."
"Lennaert was er niet bij als ik van het podium werd gehoond door publiek dat 'beat' wilde. Net zo min als Tony Vos, onze producer. Of de kopstukken van onze platenmaatschappij. Allemaal wezen ze me voortdurend op de verkoopcijfers van onze platen. Met andere woorden: niet zeuren. Maar toen ik merkte dat ik het materiaal van 'Picknick' live met geen mogelijkheid kon waarmaken, begon ik te dreigen met stoppen met optreden. Dat was onder echte rocksterren toen trouwens hét statussymbool."
"Achteraf bezien heb ik me tegenover Lennaert op zijn minst onachtzaam gedragen door zonder hem aan 'Nacht En Ontij' te beginnen. Toen was ik me van geen kwaad bewust. Anders had ik na dat jaar in Dwingeloo, waarin ik vergeefs had geprobeerd een band van de grond te krijgen, niet zonder wroeging weer bij hem aangeklopt. Het was de eerste, maar niet de laatste keer, dat Lennaert er blijk van gaf een groter incasseringsvermogen, en een nog groter vermogen tot vergevingsgezindheid, te bezitten dan ik. Het kan niet anders of mijn escapades hebben hem meer gestoord dan hij ooit heeft laten blijken, maar telkens als hij met recht en reden een einde aan onze samenwerking, om van onze vriendschap nog maar te zwijgen, had kunnen maken, heeft hij daar van afgezien." [...]
"Er zijn nog steeds mensen die 'Nacht En Ontij' mijn beste plaat vinden, maar het is een kleine minderheid. 'HBS-poëzie van het ergste soort' is de vriendelijkste kwalificatie uit kringen van tegenstanders. Zelf heb ik er betrekkelijk snel afstand van genomen. Als tekstschrijver ben ik, in tegenstelling tot Lennaert, geen genie. Ik neig tot brallerigheid zodra ik onvoldoende oppositie krijg."
De twijfels van een troubadour  1997, februari 7
Engelstalige beatgroepjes waren in die dagen in opmars. De Groot wilde af van het Nederlandse lied en zag het imago dat Nijgh hem leverde niet meer zitten. Hij dweepte nog even met de flowerpower die net met wierook en Afghaanse jassen was binnengehaald. Dat leidde tot Picknick, de eerste Nederlandse psychedelische plaat, maar hij voelde nauwelijks verwantschap met de hippiebeweging. Het jaar daarop perste hij er nog Nacht en ontij uit, maar echt van harte ging het al niet meer.
"Ik kon niet omgaan met die enorme belangstelling," zegt hij nu, dertig jaar later. "Bovendien was er een rare paradox tussen de verkoop van mijn platen en de live-optredens. Mijn muziek was ontzettend populair, maar daar was tijdens optredens niets van te merken. Mijn platen dreven op orkesten en arrangementen, maar live stond ik daar in mijn eentje, met mijn Spaanse gitaartje - dat klonk natuurlijk heel anders." Het teleurgestelde publiek, de negatieve reacties uit de zaal, hij werd er bloednerveus van. Er zat maar één ding op: stoppen. [...]
Hij wilde het grote publiek begraven, en voortaan in het Engels zingen: een steviger beat maken, niet meer dat zijige, truttige Hollandse. Maar het verblijf op de boerderij in Drenthe, waar Neeltje en Evelien het huishouden bestierden, liep op niets uit. Hij liet zich uitvreten door een stel hippies, donderde na twee maanden iedereen eruit en bleef in zijn uppie nog een paar maanden zitten tot het geld op was. [...] "Ik kwam in zekere zin gelouterd uit Dwingeloo terug. Het Engelse uitstapje was uiteindelijk niet wat ik wilde. Het moest weer Nederlandstalig worden en eigenlijk met dezelfde mensen met wie ik in het begin gewerkt had." Lennaert kwam opnieuw in zicht en samen kwamen ze na vijf jaar radiostilte ijzersterk terug met de elpee Hoe sterk is de eenzame fietser (1973). "Waar we bij Nacht en ontij de zaken hadden laten liggen, gingen we nu vrolijk verder alsof er niks was veranderd."
Boudewijns 'huwelijk' zonder seks  1998, april 22 - (woensdag)
Boudewijn vertrok naar Dwingeloo nadat hij zonder LENNAERT de cd Nacht en Ontij had gemaakt, die bij liefhebbers misschien wel in de smaak viel, maar niet bij Boudewijn persoonlijk. Hij had er zelf teksten voor geschreven, die toch niet die sfeer, toon en poëtische lading van Lennaert hadden. [Wim: in 1968 een 'cd' gemaakt? Dat lijkt ons onwaarschijnlijk.]
Het Portret: Lennaert Nijgh is zijn eigen strengste criticus  2001, februari 3 en 4
[Lennaert:] "Met de verkoop kwam de status. Tot dan waren we in onze eigen ogen chansonniers, hooguit 'folkies', geweest, nu werden we een soort popsterren. Met bijbehorende pretenties. 'Picknick' was ons antwoord op 'Sgt. Pepper'. Psychedelisch, weet je wel. Achteraf waren we beiden onszelf niet, maar Bo raakte het eerst in wat je een identiteitscrisis zou kunnen noemen. Ik hoefde al die onzin alleen te schrijven, hij moest hem over het voetlicht brengen. En niet voor verfijnde intellectuelen uit Buitenveldert, in een flat met wit interieur, met de poezen, rasecht uiteraard, op schoot voor de stereotoren, maar voor dronken boeren in Zaal Boerenvreugd in Aalsmeer. Dat vrat aan hem. Meer nog dan dat er meer over mijn teksten werd gezemeld dan over zijn muziek. Op een goed moment móest hij zijn eigen woorden wel bedenken om zichzelf niet te verliezen. Dat werd dus 'Nacht En Ontij'. Leuk was het niet voor me, maar als de breuk niet was gekomen was ik misschien geen beroepstekstschrijver geworden. Want als zodanig zag ik mezelf toen nog niet, het enorme succes ten spijt."
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email