Type: Knipselmap

Boudewijn de Groot [LP stereo]

KNIPSELS:
Boudewijn beatzanger?  [1966?, januari?]
[Hitweek:] Welke tévéprogramma's vind je goed?
[Boudewijn:] Shindig, maar je ziet er de laatste tijd steeds dezelfde mensen optreden. Fanclub vind ik rommelig en slecht gepresenteerd. Mijn aandeel erin vond ik ook tekort. Ik vind het overigens heel fijn om op te treden voor TV. Fijner dan bijv. op een beat-avond. Ik sta dan tussen allemaal beatgroepen en ik heb alleen maar 'Het meisje van 16' te brengen. Maar ik geloof dat ik meer de tienerkant opga. Op de LP die eind februari uitkomt staan behalve 6 chansons nog 4 protestsongs (o. a. vertaling van Ballad of Christelman van Donovan) en twee beatnummers. Nederland wordt eindelijk wat meer een Beatland. Ach ja, we lopen nu eenmaal altijd wat achter. Ook met de buitenlandse grammofoonplaten. Ik vind dat die veel te laat in Nederland uitgebracht worden. Neem nou 'Sounds of silence'. Toen die hier uitkwam was hij in Amerika al weken uit en ergens bovenaan de Hitparade.
Boudewijn de Groot is in  [1966, januari]
Vaste plannen over de toekomst heeft [Boudewijn] niet. Tot eind januari staat hij met Potsdammer in Den Haag. Potsdammer voelt er wel voor, het contact te laten voortduren en voorlopig samen te blijven spelen. Boudewijn, die al een seizoen met hem in het Amsterdamse Lido optrad, ziet nog wel. Over twee maanden komt er een LP van hem uit. Met onder meer "Een respectabele man - de vertaling van uiteraard 'Well respected man'. En Boudewijn zal, al is hij geen principieel protestzanger, achter de boodschap staan.
Hee Boudewijn [artikel]  [1966, februari 25 - vrijdag]
Zo [via Ed Lautenschlager] is Boudewijn de Groot in "het chanson" terechtgekomen. En omdat ie een moderne jongen is, heeft hij zich niet beperkt tot cabareteske chansons-bij-de-gitaar, maar heeft hij zich laten inspireren door idolen van de platenkopende jeugd als bijvoorbeeld Bob Dylan en Donovan. Terwijl hij enkele jaren lang geen droog brood verdiende met zijn liedjes, en hij daarom halve dagen bij een warenhuis in het magazijn werkte om vrouw Anneke en kind Marcel in leven te houden, maakte hij eind vorig jaar een plaatje, dat hem in korte tijd succes, werk en dus ook een beter inkomen bezorgde. Phonogram kwam hem Aznavours "Une enfant" aanbieden, dat in Anglosaksische landen in vertaling al een hit was geworden. Boudewijns vriend Lennaert Nijgh schreef er een Nederlandse tekst voor, die "beter is dan de Engelse", zoals Boudewijn vindt.
Die plaat werd een bestseller, bracht het tot de hoogste regionen van de hitparade en zo wonderwel bleek die stijl bij Boudewijns talent en stem te passen, dat er nu onlangs zelfs een 30-cm langspeelplaat op het Decca-label verscheen. Daarop staan chansons als 'Woningnood", maar ook vertalingen van Donovan- en Dylan-nummers als "Sunny Goodge Street", dat in het Nederlands "Draai weer bij" werd. "Times are a'changin"' werd "Er komen andere tijden".
Praten met Boudewijn  1966, februari
BOUDEWIJN DE GROOT is 21 jaar, komt uit Haarlem en zat daar op het Coornhertlyceum. Behaalde diploma, evenals dat van de filmacademie in Amsterdam. Werd 'op de romantische wijze' ontdekt, zegt hijzelf, door Ed Lautenschlager, tv-omroeper. Hij is terughoudend in het praten, maar geweldig eerlijk en zeer vriendelijk. Zwart krullend haar, groene ogen, hij drinkt en rookt niet of nauwelijks en durft niet in een auto te rijden. Heeft twee singles en een lp op zijn naam staan en zit tot over zijn oren in het werk. Wens: hij zou zo graag wat meer in Amsterdam optreden. [...]
[Vraag:] Welk soort liedjes zing je het liefst?
[Boudewijn:] Alle liedjes, als ze maar een goede tekst hebben. En Nederlands zijn. Ik zing alleen Nederlands, maar alles, beat, protest, zelfs smartlappen wil ik zingen, maar met een goede tekst. Kan dat? Lennaart Nijgh, een vriend van me, schrijft veel liedjes. En ik vertaal er zelf veel, van Bob Dylan bijvoorbeeld. Dan krijg je ervaring voor als je eens zelf wilt schrijven. Ik film nog altijd met Lennaart, mijn eerste liedjes (waardoor ik werd ontdekt) zong ik in een film van hem. Van m'n nieuwe lp vind ik 'meneer de President' een oorspronkelijk liedje, het fijnst. Het past bij mijn privé-pacifisme. (lacht) [...]
[Vraag:] Hoe vind je je nieuwe lp?
[Boudewijn:] Ik vind hem geweldig. Niet erg bescheiden hè?
[Recensie:] De langspeelplaten van jonge Nederlandse zangers en zangeressen zijn in het algemeen weinig opzienbarend. Een uitzondering verscheen deze week; de eerste (!) lp van Boudewijn de Groot, is wat ons betreft een sensatie. Een serie prachtig gezongen liedjes, voortreffelijk begeleid door het orkest van Frans de Kok, met een paar opvallend goede teksten, waaraan de vele prutsers in dit vak eens een voorbeeld zouden moeten nemen. De samenwerking van Boudewijn de Groot met tekstschrijver Lennaart Nijgh is bekend en zoals op deze lp blijkt terecht. Geweldige vertalingen van 'A well respected man' en 'The times they are a-changin' [Er komen andere tijden] en 'The sounds of silence' [Het geluid van stilte]. Het is fijn om van een jonge artiest eens te kunnen schrijven dat hij iets erg goed heeft gepresteerd. Wij hopen dat deze plaat van Boudewijn een groot publiek zal bereiken.
Zijn hobby is nu zijn vak  1966, februari
Liedjes als "Elégie Prénatale", "Strand", "Sexuele voorlichting" en "Refrein voor..." verschenen op Eepee's, evenals nog maar kort geleden het momenteel hoog op de hitparade staande "Meisje van zestien". Het zoveelste succes van Boudewijn de Groot, dat inmiddels al weer is achterhaald door een nieuw plaatje (met oude ballades) en dat nog deze maand zal worden overtroffen door zijn eerste L.P. Een plaat die - zo vermoeden we - vanwege de inhoud van enkele protestsongs die er in gegroefd staan - nogal wat stof zal doen opwaaien (red.) Maar dat merken we dan wel!
Boudewijn de Groot is nu beroepszanger, die voortsnelt op de weg naar populariteit en die zich volledig bewust is van zijn mogelijkheden. Zijn wensen: een goed repertoire, veel werk, graag radio en bijzonder graag televisie. Wat dit laatste be- treft, die wens zal spoedig in vervulling gaan. VPRO, KRO en VARA contracteerden hem reeds voor enkele TV-shows.
Boudewijn de Groot werk!  [1966, februari?]
In de moderne popmuziek, afdeling folk a la Dylan heeft Nederland sinds kort een uitblinker. Hij is twintig jaar, getrouwd en vader van een zoontje. Hij heet Boudewijn de Groot. Boudewijn de Groot die een paar jaar geleden optrad in het AVRO-TV programma 'Nieuwe oogst' en debuteerde met het plaatje 'Strand' heeft pas een langspeelplaat volgezongen, die mij allereerst een hoogtepunt lijkt voor hemzelf, maar die bovendien nu eens met recht in zou moeten komen voor een Edison. Deze LP is wat je noemt groot werk en plaatst Boudewijn in zijn afdeling aan de spits. Het is prettig te merken, dat in de ten opzichte van Engeland en Amerika zo onbenullige nederlandse pop-business, waarin naar mijn mening te veel prutsers en slakken een boterham verdienen, een jongen als Boudewijn lachend naar boven komt. Daaraan is zijn welbekende teamwork met tekstschrijver Lennard Nijgh niet vreemd. Ook Lennard Nijgh weet wat hij doet al mag het een beetje vreemd zijn dat zo weinig mensen weten wat hij kan. Twee liedjes van deze LP, oorspronkelijke liedjes van Boudewijn en Lennard, zijn erg goed geworden. 'Meneer de president' en 'Vrijgezel' schat ik hoger dan de overigens voortreffelijke vertalingen van 'A well respected man' en 'The times they are a-changin''. In de nieuwe levensstijl, die ontstond toen de beat zijn stempel op Londen (en later op de hele wereld) ging drukken, past het beeld van Boudewijn de Groot. Hij is intelligent, heeft een goede opleiding gehad (hbs en later rijksakademie voor filmkunst) en hij heeft veel kennissen en en vrienden in de gonzende groep van creatieve krachten, die barsten van probeersels en ideeën. Hij hangt los tegen de maatschappij aan, haat oorlog en is overtuigd pacifist zonder veel van politiek af te weten. Het bekende liedje 'Zomaar een soldaat' zou voor hem geschreven kunnen zijn.
Het spreekt vanzelf dat Boudewijn de wind in de zeilen heeft gekregen toen in Amerika Bob Dylan en in Engeland Donovan grote sterren werden. Hij doet wat kwaliteit betreft niet voor hen onder, maar in Nederland is de groep van liefhebbers van deze liedjes natuurlijk kleiner dan in veel grotere landen. Waarbij nog komt dat het peil van onze volksliedjes sinds de middeleeuwen is gedaald en nu is aangekomen op 'glaasje op, laat u rijden' of 'tante Mien mag ik je poesje even zien' respectievelijk 'dat is het einde'. Wat dat betreft ligt er voor Boudewijn de Groot een mooie taak.
Boudewijn de Groot opmerkelijk goed  1966, april 2
Zanger-cineast BOUDEWIJN DE GROOT (bijna 22 jaar geleden geboren in Djakarta. toen nog Batavia) is na een wat aarzelend begin snel omhoog geschoten in de platenwereld. Hij past bij uitstek in de internationale nieuwe golf van jongeren-in-de-protesthouding. De briljante Amerikaan Bob Dylan, stellig de ziel van de 'new wave' en de zich nog ontwikkelende Brit Donovan zijn hier de bekendste buitenlanders in het genre dat Boudewijn de Groot met veel allure in onze eigen taal brengt. De Groot is voor vele Nederlandse jongeren een identificatiepunt aan het worden. De onderwerpen die hij bezingt zijn reëel, al dragen de 'protesten' nooit een oplossing van de betrokken problemen in zich. Het is een krachtig en rauw wijzen op wat de meeste ouderen ontgaat. Op zijn eerste Lp (Decca DU 170011) is Dylans Er komen andere tijden daar een helder voorbeeld van. Hoeveel de Nederlandse vertaling zeker boeit, is de Amerikaanse, titel (The times they are a-changin') beter, omdat deze de actuele verandering in die tijden (hier en nu) sterker suggereert. Onder de twaalf liedjes staan verder naast het van Donovan bekende Nee meeuw (ik wil je wieken niet, je vrijheid niet, want heel je hemel liegt). De Groots eigen maaksels als het bijtende Welterusten mijnheer de president en Woningnood (van jonge mannen en jonge vrouwen die improviseren verkiezen boven het in meer dan één opzicht onnatuurlijk lange wachten). Boudewijn de Groot heeft niet de gepolijste voordracht van een Dylan. Wat hij zingt, met goede stem die nergens zoet is, komt duidelijk over. De begeleiding door het orkest van Frans de Kok is bijzonder inventief en een sterk pakkend element in deze opmerkelijke goede LP.
Boudewijn de Groot: De provo's zullen mij wel een kwal vinden  [1966, april of mei]
"Nee meeuw, ik wil je wieken niet, je vrijheid niet.... zolang je hemel liegt" - "Schrik maar niet te erg wanneer u in uw dromen al die schuldeloze slachtoffers ziet staan ... mijnheer de president, slaap zácht!!!" - "Maar het huis moet afgebroken.... er komt een groot kantoor, nou ja, 't geld gaat altijd vóór". Dat zijn tekstflarden uit het liedrepertoire van de 21-jarige Amsterdammer Boudewijn de Groot. Het laatste citaat stamt van "Woningnood", een protestsong die regelrecht ook op Boudewijn, zijn vrouw en hun 15 maanden pril zoontje Marcel van toepassing is.... Dit gezinnetje bewoont een zolderkamer bij Boudewijns schoonouders..... En toch, dit is een gelukkig gezin; want Boudewijn, wellicht de meest talentvolle onder de jonge lichte zangers, heeft succes. Z'n evenwichtig-rustige hoewel ergens zeer geladen manier van zingen besteedt hij uitsluitend aan Nederlandse teksten, en dat is in deze tijd van Engelse, Duitse en Franse "ziekte" op zichzelf al iets uitzonderlijks. Meer nog: ruim de helft van z'n songs heeft hij zelf gecomponeerd, samen met z'n vriend en tekstschrijver Lennaert Nijgh. [...] Resultaat tot dusver: zes singles en EP's en (onlangs) een 30 cm LP. Van de kleine plaatjes zijn er tot dusver 15.000 over de toonbank gegaan, de grote plaat haalde in de eerste twee weken al 1500. Ook de t.v. kreeg Boudewijn in het vizier - hij zong al zesmaal op het V.P.R.O.-beeld, het laatst in februari van dit jaar. Begin april trad hij op in een V.A.R.A.-t.v.-programma, in mei is hij via dezelfde omroep weer in de t.v.-ether. Boudewijn werd geboren in Batavia (20 mei '44), van 2de tot 20ste jaar eerst in Haarlem en toen in Heemstede gewoond, in Haarlem 5-jarige h.b.s. afgelopen, toen filmacademie waarvan in '64 einddiploma en in hetzelfde jaar getrouwd met een leerlinge van de Scapino ballet-academie. Al in z'n h.b.s.-jaren werd hij "aangestoken" door de Beatles, tenminste door hun haardracht - sindsdien loopt hij "in poney".
Het nozemprobleem: "Ik vermoed soms dat de provo's mij 'n kwal vinden, maar toch kan ik helemaal met ze meevoelen omdat ze zo klein in aantal zijn, kunnen ze nog geen constructieve ideeën hebben, ze drukken zich eerder symbolisch uit. De vernielingen? Die gebeuren alleen maar door de semi-provo's, de amokmakers die de provo's zo graag willen imiteren.
"Zeker, ik heb het druk, ben m'n eigen manager (een betaalde manager kan je maken en breken) en heb zo'n 150 avonden per jaar overal te zingen. Alles per trein, autorijden is gevaarlijk als je vermoeid bent!"
Boudewijn de Groot wil dat de mensen luisteren  1966, (in/omstreeks augustus?)
Wat Boudewijn met het geld doet, dat bij met zijn grote repertoire verdient, merkten miljoenen televisiekijkers naar de VPRO-uitzending 'Ton d'r op', want hij stelde maar liefst de hele onbrengst van zijn langspeelplaat ter beschikking van de actie. Dat was niet gering, want die plaat was een van de bestverkochte van het afgelopen jaar.
Boudewijn de Groot [20 vragen]  1966, [voorjaar?]
[Boudewijns] eerste plaat heette 'Strand'. Zijn best verkochte platen zijn 'Een meisje van zestien' en 'Zo maar een soldaat'. Pas verscheen Noordzee-Apocalyps - en zijn eerste langspeelplaat.
Even rustpauze voor Bo en Len  [1968, augustus?]
Na wat eepee-werk verschijnt in 1965 de tweede single: Een meisje van zestien met op de achterkant Zomaar een soldaat, een vertaling van het Donovan-nummer The universal soldier. Het wordt een hit. Reden om na de single Noordzee 'n elpee te maken, waarop, naast enig vertaald werk van ondermeer Donovan en Paul Simon, het scherpe Welterusten, meneer de President staat, dat tevens op single wordt gezet. Toptien. Vanwege vooral dit nummer en de soldaat krijgt Bo het etiket "protestzanger" opgeplakt.
Je moet de mensen in ieder geval bewegen  1972, januari 29
Lennaert Nijgh maakte in 1962-1963 aardige smalfilmpjes en hij liep Ed Lautenschlager tegen het lijf. Het resultaat was dat zowel Lennaert als Boudewijn naar de filmakademie ging. Eind 1965 kwam de eerste elpee uit, met nog veel vertalingen van gevestigde buitenlandse tekstdichters. In die periode werd in ons land het begrip "protestzanger" uitgevonden. Dat was in de tijd van de eerste deserteurs uit Vietnam, de geboorte van provo in Amsterdam en de opleving van de folkmuziek, die toen werd gezien als een underground-achtig verschijnsel.
Boudewijn de Groot [biografie 1944-1975]  1975, najaar
Na het verschijnen van de eerste LP van Boudewijn "Apocalyps" toonde een Amsterdamse boekuitgever grote belangstelling voor tekstschrijver Lennaert Nijgh. Het gevolg was dat naast de tweede LP van Boudewijn "Voor de Overlevenden" een boekje verscheen met dezelfde titel, waarin alle teksten waren opgenomen. Beide oorspronkelijke "Cinefielen" waren uitgegroeid, in nauwe samenwerking tussen woord en muziek, tot een der belangrijkste artistieke teams van die tijd.
Maalstroom [persbericht]  1984, april
Het begon met de debuutsingle 'Strand', die insloeg als een bom; men herkende Boudewijn's talent, stijl en voordracht en Lennaert's onmiskenbare vermogen tot het schrijven van teksten. Dat ging zelfs zo ver dat na het verschijnen van de eerste LP 'Apocalyps' de Amsterdamse uitgeverij Bezige Bij belangstelling toonde en bij de tweede LP 'Voor de Overlevenden' een boekje uitbracht, waarin alle teksten waren opgenomen.
Tourboek 97/98  1997,
[Boudewijn:] Op mijn eerste elpee staan nog maar een paar arrangementen, zoals van "Welterusten, mijnheer de President", "Apocalyps", "De dagen zijn geteld". Op "Voor de overlevenden" pakte Bert in volle glorie uit en stapte daarmee op een voetstuk waar niemand hem tot op heden van af heeft kunnen stoten.
Boudewijns 'huwelijk' zonder seks  1998, april 22 - (woensdag)
Er kwam een lp Apocalyps gevolgd door Voor de Overlevenden, waarop de legendarische hit Het land van Maas en Waal stond.
Het Portret: Lennaert Nijgh is zijn eigen strengste criticus  2001, februari 3 en 4
[Lennaert:] "Die [Filmacademie] opleiding, destijds voornamelijk tot werkloze, hebben we nooit in de praktijk kunnen brengen, omdat het succes van Bo's eerste elpee, waarvoor ik de teksten had geschreven, ons volkomen verraste. En bij de volgende, 'Voor de Overlevenden', ging het dak helemaal van het huis. Ik kon het niet geloven: dubbel platina, zoals het heette, voor een liederencyclus over onbereikbare liefde? Ik had het al onvoorstelbaar gevonden dat Bo begreep waar ik het over had!"
Samensteller van knipselmap en knipsels: Daniël




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email