Christiaen Huygens en De Razende Bol
De vlet Christiaen Huygens is op 'klassieke' wijze omgeslagen. Namelijk
door een achterop komende grondzee waardoor de vlet is gaan snijden.
Grondzeeën zijn zware brekers die plotseling kunnen oprijzen op/rond
een ondiepte. Zij zijn veel zwaarder/hoger dan de andere brekers op die
plek. Bovendien zitten ze vol met zand en zijn dus extra zwaar. Door zo'n
achterop komende zee is de vlet dwarsgeslagen (= gaan
snijden) en met de volgende golf omgeslagen. Om dit te vermijden varen
(of voeren) reddingboten meestal met een een zee-anker achter de boot
door de branding om de boot recht te houden. (Zee-anker, drijfanker of
stopzak: een van zeildoek vervaardigde conische of trechtervormige zak
aan een lijn.) Blijkbaar hebben ze de omstandigheden fout ingeschat en
dit niet gedaan.
De Reddingboot 117 - juni 1975
Geïllustreerd artikel over het omslaan van de Christiaen Huygens.
De Reddingboot 119 - juni 1976
Dienstomschrijving in het jaarverslag 1975. In het algemene deel wordt
er nog aan het ongeluk gerefereerd en onder 'Materieel' wordt de berging
en verdere gang van zaken besproken. Onder andere de lessen welke uit
dit ongeval zijn getrokken. (Betere bescherming tegen onderkoeling,
betere zichtbaarheid drenkelingen d.m.v. betere lichtjes op het
reddingvest).
Met dank aan Wybe van der Wal, voor de informatie en de scans.
Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09 |
|
|