Christiaen Huygens en De Razende Bol

De vlet Christiaen Huygens is op 'klassieke' wijze omgeslagen. Namelijk door een achterop komende grondzee waardoor de vlet is gaan snijden.
Grondzeeën zijn zware brekers die plotseling kunnen oprijzen op/rond een ondiepte. Zij zijn veel zwaarder/hoger dan de andere brekers op die plek. Bovendien zitten ze vol met zand en zijn dus extra zwaar. Door zo'n achterop komende zee is de vlet dwarsgeslagen (= gaan snijden) en met de volgende golf omgeslagen. Om dit te vermijden varen (of voeren) reddingboten meestal met een een zee-anker achter de boot door de branding om de boot recht te houden. (Zee-anker, drijfanker of stopzak: een van zeildoek vervaardigde conische of trechtervormige zak aan een lijn.) Blijkbaar hebben ze de omstandigheden fout ingeschat en dit niet gedaan.

De Reddingboot 117 - juni 1975

Geïllustreerd artikel over het omslaan van de Christiaen Huygens.

De Reddingboot 119 - juni 1976

Dienstomschrijving in het jaarverslag 1975. In het algemene deel wordt er nog aan het ongeluk gerefereerd en onder 'Materieel' wordt de berging en verdere gang van zaken besproken. Onder andere de lessen welke uit dit ongeval zijn getrokken. (Betere bescherming tegen onderkoeling, betere zichtbaarheid drenkelingen d.m.v. betere lichtjes op het reddingvest).

Met dank aan Wybe van der Wal, voor de informatie en de scans.




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email