- bron: De Telegraaf
- transcriptie: Daniël (v2003-05-21)
Bevlogen tekstschrijver Lennaert Nijgh (57) overleden
"Groot verlies voor Nederland"
Van onze kunstredactie
AMSTERDAM, vrijdag
"Een man met een puntmuts, die naar olie
en jenever rook als hij van zijn boot de 'Jonge Jacob' kwam. Maar ook
een bevlogen tekstschrijver van wie ik ongelooflijk veel heb geleerd.
Elleboog aan elleboog zaten we samen te schrijven aan 'Alles wat ademt'.
De eerste megahit van Rob. Ik kwam niet uit die tekst en hij bedacht
'laat alles wat ademt in vrede'. Het werd een hit omdat het in de tijd
was dat Reagan en Gorbatsjov elkaar de hand schudden. God, wat was
Lennaert bevlogen en wat zat hij los in zijn taal. En zijn nummers doen
het nog steeds. In de auto heb ik net nog keihard mee zitten zingen met
het Land van Maas en Waal. Zijn dood is een groot verlies voor
Nederland"
Belinda Meuldijk herdenkt Lennaert Nijgh
die gisteren op slechts 57-jarige leeftijd is overleden. De
tekstschrijver die vooral bekend was als liedjesschrijver voor zijn
jeugdvriend Boudewijn de Groot was ook verantwoordelijk voor veel
teksten van Belinda's man Rob de Nijs.
"Jan Klaassen de trompetter, zuster Ursula
en het bijna tweede Nederlandse volkslied Malle Babbe," somt zij op.
"Geweldige teksten en allemaal met een verhaal eraan. Lennaert was een
echte kunstenaar, verstrooid en niet geboeid door aardse dingen als of
iets hitpotentie had of zo. En hij liet zich graag inspireren door
andere kunstenaars. Brueghel bijvoorbeeld. Een van Brueghels kunstwerken
inspireerde hem tot het Land van Maas en Waal. En voor Malle Babbe had
hij een schilderij van Frans Hals in gedachten. Alleen was het het
verkeerde schilderij. Lennaert was naar het Frans Hals museum gegaan en
daar helemaal gefascineerd geraakt door een schilderij van een prachtig
zigeunermeisje. Een schilderij waarvan hij dacht dat het Malle Babbe
heette. Toen fans van Rob en Malle Babbe later echter op zoek gingen
naar het schilderij schrokken ze zich een hoedje. Het schilderij dat
Frans Hals Malle Babbe heeft genoemd, toonde een volkomen verlepte,
beschonken vrouw, die ook nog oerlelijk was. Daar hebben we later nog
wel met Lennaert om gelachen."
"Met Nijgh gingen de liedjes ineens over seks en Vietnam"
Belinda en Rob hebben Lennaert een jaar of
drie geleden voor het laatst gezien. "Hij stapte zo opeens de schouwburg
in Haarlem binnen. We hebben hem toen nog gevraagd iets voor ons te
schrijven. Maar dat wilde hij niet. Alleen columns in het Haarlems
dagblad, schreef hij nog, zei hij. Het was een echte lieve
zonderling."
"Een poëet," zegt Liesbeth List,
"Een echte. Voor Ramses Shaffy en mij maakte hij Pastorale. Hij was de
vertolker van onze gevoelens. Flowerpowertroubadour en protestzanger.
Een geweldig mens is niet meer."
Lennaert Nijgh werkte in 1957 voor het
eerst samen met Boudewijn de Groot, die hij op de middelbare school had
leren kennen. Tien jaar later verscheen de eerste elpee waarop zij
samenwerkten. Daarop staat onder andere de hit Welterusten Meneer de
President. Lennaert en Boudewijn de Groot hadden hun samenwerking
recentelijk weer opgepakt. Lennaert wilde ondanks zijn ernstige ziekte
nog één keer een album maken met zijn oude vriend. Maar de
opnames daarvan werden gestaakt omdat Lennaert in het ziekenhuis moest
worden opgenomen. Boudewijn kon gisteren niet reageren.
Rob de Nijs stond net een live-versie van
Malle Babbe te monteren toen hij van het overlijden van Nijgh hoorde.
"Ik schrok me eerlijk gezegd wezenloos", reageert hij. "Hij was zo'n
lieve man, al leefde hij de laatste tijd erg eenzaam."
Rob stapte eind jaren zestig in het gat
dat troubadour Boudewijn de Groot achterliet toen hij de samenwerking
met Nijgh tijdelijk verbrak. "Hij had materiaal, maar niemand om het uit
te voeren. Ik stak natuurlijk als eerste mijn vinger op. Lennaert was
toen al een legende."
Het resulteerde in de lp 'In de uren
van de middag'. Rob: "Hij maakte teksten die altijd iets melancholieks
hadden. Het ging voornamelijk over zijn jeugd, zijn puberteit. Alsof hij
altijd naar die tijd heeft terugverlangd."
Volgens de zanger is Lennaert door het
grote publiek altijd over het hoofd gezien. "Vaak werd gedacht dat de
teksten ook van Boudewijn de Groot waren. Jammer."
Lennaert schreef ook voor Jasperina de
Jong, Jenny Arean en zijn ex-vrouw Astrid Nijgh (onder meer 'Ik doe wat
ik doe').
Volgens kleinkunstdeskundige Kick van der
Veer die samen met Lennaert Nijgh een bloemlezing van zijn werk
samenstelde, heeft Lennaert het Nederlandse lied volwassen gemaakt. "Met
Nijgh gingen de liedjes ineens over seks en Vietnam", aldus Van der Veer.
"Tot dan toe hadden we te maken gehad met tuttige liefdes uit de jaren
vijftig. En hij bewees dat je ook met een tekst waar niemand iets van
begrijpt een hit kunt hebben. En dan bedoel ik Pastorale, waarvan ik nog
steeds niet weet waarover het gaat."
[Tekst bij foto: "Volgens kleinkunst-deskundige Kick van der Veer
heeft Lennaert Nijgh het Nederlandse lied volwassen gemaakt."]
Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09 |
|
|