transcriptie: Wim (herzien door Daniël)

Internationale miljoenen-produktie in augustus in première

'Ik Jan Cremer' als rockopera

     (Van een onzer verslaggevers)

     GRONINGEN  -  Regisseur Franz Marijnen is deze week definitief begonnen met de rockopera 'Ik Jan Cremer'. Tijdens een speciale bijeenkomst in de Stadsschouwburg van Groningen werd duidelijk dat het omvangrijke project, met een grotendeels internationale bezetting, 2,2 miljoen gulden gaat kosten.

     Daarvan betaalt het ministerie van WVC zes ton, de Belgische overheid 5,5 ton, de Vara en NOS dragen ƒ 320.000 bij, vijf ton komt van sponsors en de gemeente Groningen tenslotte, komt met twee ton over de brug. De première van het theaterstuk, dat ook naar Den Bosch, Eindhoven en Tilburg komt, is op 10 augustus in Groningen. De Vara maakt een televisieregistratie van de opera, die tezijnertijd ook op langspeelplaat wordt uitgebracht.


Geen reconstructie

     Jan Cremers boeken 'Ik Jan Cremer' deel een en twee vormen de basis voor de rockopera, waarvan het libretto is geschreven door Lennaert Nijgh. Nijgh zowel als Jan Cremer betoogden nadrukkelijk dat de opera geen reconstructie zal worden van het turbulente leven van de schelm, beeldend kunstenaar, schrijver en minnaar Jan Cremer. Volgens regisseur Franz Marijnen is het werk van Jan Cremer wel een soort voertuig om te komen tot een actuele voorstelling anno 1985, "waarbij we vooral geïnteresseerd zijn in de non-conformist die door de boeken van Cremer wandelt. Gezien het groeiend conformisme van onze tijd, lijkt ons dat een prima thema om aan te pakken." Jan Cremer: "En daarbij is de sky the limit."
     Cremer zelf bagatelliseerde nadrukkelijk zijn rol bij het ontstaan van de theaterproduktie, een gezamenlijk projekt van de Groningse Dienst Stadsschouwburg, Noordelijk Theater De Voorziening en vrije producent René Solleveld. Cremer: "Mijn rol is adviserend geweest. Ik heb gesproken met regisseur Franz Marijnen. Verder ben ik hier slechts vanwege de tewaterlating van dit schip, ik hoop dus dadelijk de champagne te incasseren." En op de vraag of de rockopera ook zal worden uitgebracht in de Verenigde Staten: "West-End en Broadway zijn mijn doelen, ik zou liegen als ik zou zeggen dat dat niet zo is."


Groot belang

     Franz Marijnen verklaart dat het welslagen van zijn produktie van groot belang is om dit soort theaterspektakel in Nederland te kunnen blijven ontwikkelen: "Het is voor het eerst dat het ministerie van WVC zo uitbundig financiële steun verleent aan een dergelijk project. Als wij lukken, dan zijn er in de toekomst meer kansen voor rock en pop. De jeugd heeft daar een gigantische interesse in. En ondanks clips, Sky Channel enzovoorts doet het Nederlands theater niets om bij de jeugdcultuur aan te sluiten. Wat dat aangaat hebben wij een voortrekkersrol."
     Voor de rockopera 'Ik Jan Cremer' hebben ongeveer 600 mensen auditie gedaan. Uiteindelijk bestaat de cast voor een groot deel uit buitenlanders. Als verklaring daarvoor zei Marijnen dat de Nederlandse toneelscholen en kleinkunstacademie onvoldoende geschoold talent afleveren: "Opmerkelijkerwijze komen nogal wat mensen van de Antwerpse toneelschool Studio Herman Teirlinck. Daar leren ze dus heel wat beter dansen en zingen dan bij ons in Nederland." Jan Cremer over het tableau de la troupe: "Met deze cast kun je de oorlog winnen."
     Over de keuze voor Groningen als produktie- en premièreplaats, Franz Marijnen: "Het cultureel klimaat in deze stad is buitengewoon. Laten we zeggen: Amsterdam heeft het, Rotterdam doet het en in Groningen gebeurt het, dat is de realiteit."
     De titelrol in de rockopera is voor Peter Tuinman, de componist is Gerard Stellaard en de choreografie is van de New Yorker Rick Atwell. Paul Staples is de ontwerper van een gigantisch hydraulisch en mechanisch beweegbaar decor; zo groot en zwaar dat het in diverse theaters in Nederland niet op het toneel kan.




Gegenereerd door DVEGEN 3.2 op 2004-10-09
email